Effekt vs. stroke/destroke

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
skovbamsen
Junior Medlem
Indlæg: 91
Tilmeldt: 04 mar 2004, 22:30

#41 Indlæg af skovbamsen »

JakobM skrev:Vedr. fyldningsgraden.

HenrikGM skrev:Den kortslagede vil have det problem at den har mindre tid at fylde cylinderen i ...

Hvordan kommer du frem til at den kortslagede har kortere tid til at fylde cylinderen når knasten er låst med omdrejningerne og den kortslagede har lavere stempelhastighed??


nu kan man jo påvirke stemper hastigheden temeligt meget med plejstangens længde kontra slag..

hvilket gør at man jo ud over knastider skal tage dette med i det store regskab.. men det er nok ikke nået til danmark endnu..

http://www.stahlheaders.com/Lit_Rod%20Length.htm
http://www.hondatuningmagazine.com/tech ... index.html
Billede
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#42 Indlæg af lqs »

prøv lige at tænke dig om bamsemand. middelhastigheden er nok ligeglad med længden på stangen...
MVH søren
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#43 Indlæg af lqs »

det er to fine link. de går dog begge, let hen over det faktum, at en lang stang er mere tilbøjelig til at give tændingsbanken...
MVH søren
skovbamsen
Junior Medlem
Indlæg: 91
Tilmeldt: 04 mar 2004, 22:30

#44 Indlæg af skovbamsen »

nu snakker jeg ikke om en gennemsnitlig / midelhastighed..

men hvis man nu mod forventninger laver en kortslaget med kort plejstang. vil man have kraftig acceleration nær tdc og bdc i forhold til en med en stor R:S ratio..

og i henhold til det indlæg som jeg qoutede var det et spørgsmål om tid..

nu er "fyldningstiden" jo ikke det samme som knastider..
ved at ændre på hvor hurtig stempler accelere i forhold til knastider kan man jo opnå/forringe hvor meget volume motoren er i stand til at forbruge og dette vil ændre sig uanset hva toppen flower med div. løft..
hvis man kunne påstå at luftens hastighed i manifold var konstant over hele rpm range ville dette ikke ha indflydelse, nu er der jo en del pulser i den som kan udjevnes bedre.. eller udnyttes..

ja den længere plejlstang har en tendens til at skabe tændingsbanken..
netop fordi at stemplet ikke accelere hurtigt i nærheden af tdc, som giver en bedre udnyttelse af den energi der frigives ved forbrændingen..
men nu ser jeg kun tændingsbanken som et symtom for at de ydre komponenter ikke er i orden.. og med det mener jeg jagten på hk er på grundlag af ladetryk eller kompforhold..
og ikke flow ogfluiddynamics..

og tak for det nye øgenavn..
Billede
Besvar