Side 5 af 6

: 16 jul 2008, 01:12
af HenrikGM
I skal saftsusemig passe på med at bruge bolte der ikke er beregnet til det, som strækbolte.

Det er nærmest rent held hvis samlingen bare matcher det originale. Uensartethed er nok det værste, og iforvejen vil reel trækkraft nemt løbe op i +/- 30% eller mere!

Skifter man boltstørrelse, kvalitet, gevindstigning, hoveddiameter, eller kort fortalt lige gyldight hvad man skifter, så skal man ret nøje overveje hvad det er man egentligt har gang i.

Alene forøgelsen af trækket i blokken kan pludseligt kræve en anden tolerance i boringen. Prøv feks at måle rundhed på en tom blok med topstykke. I flere tilfælde kan man måle ganske betydelige deformationer at blokken v. forøget bolttilspænding.

: 16 jul 2008, 10:03
af audi_claus
Enig :reading:

: 16 jul 2008, 17:07
af JDJ
Har nu købt sådan nogen banditter her. 10x1,5mm og i 12.9 stål. Og til en noget andet pris end et sæt arp pindbolte. Ved godt at løsningen med en pindbolt nok er bedre, men de her koster kun 1/4 af hvad de andre koster.

Så er det store spørgsmål bare hvor meget de skal spændes og hvad de skal dyppes i først :mrgreen:

Billede

: 20 jul 2008, 16:49
af klyfax
HenrikGM skrev:I skal saftsusemig passe på med at bruge bolte der ikke er beregnet til det, som strækbolte.

Det er nærmest rent held hvis samlingen bare matcher det originale. Uensartethed er nok det værste, og iforvejen vil reel trækkraft nemt løbe op i +/- 30% eller mere!

Skifter man boltstørrelse, kvalitet, gevindstigning, hoveddiameter, eller kort fortalt lige gyldight hvad man skifter, så skal man ret nøje overveje hvad det er man egentligt har gang i.

Alene forøgelsen af trækket i blokken kan pludseligt kræve en anden tolerance i boringen. Prøv feks at måle rundhed på en tom blok med topstykke. I flere tilfælde kan man måle ganske betydelige deformationer at blokken v. forøget bolttilspænding.


Hmmm... Kender en der har en 1.5 paseo motor med turbo og små 300 hk. Toppakning kunne ikke holde, de mener at det er topboltene der har strukket sig, og nu har de så boret hullerne op til 4agze bolte, altså bolte fra den motor som gerne vil tage 500 hk på standard indmad...

Har de lavet en rigtig bummert? Eller kan de være så heldige at der ik sker andet end ingenting?

: 20 jul 2008, 17:39
af tyson2
JDJ: De bolte der. Har du bestilt dem i USA? For fandt præcis det billede der på fabrikantens side. Og ville bestille men de ville ikke sælge eller sende til en privat i EU.

: 20 jul 2008, 18:39
af JDJ
Nej de er bestilt her hjemme, har bare nappet deres tegning for at vise dem. Har 3 sæt i alt, så sig til hvis du mangler.

: 20 jul 2008, 19:10
af tyson2
JDJ skrev:Nej de er bestilt her hjemme, har bare nappet deres tegning for at vise dem. Har 3 sæt i alt, så sig til hvis du mangler.


Skal jeg da gøre når det bliver aktuelt. Hvis du stadig har nogen til den tid.

: 20 jul 2008, 20:03
af HenrikGM
klyfax skrev:[
Hmmm... Kender en der har en 1.5 paseo motor med turbo og små 300 hk. Toppakning kunne ikke holde, de mener at det er topboltene der har strukket sig, og nu har de så boret hullerne op til 4agze bolte, altså bolte fra den motor som gerne vil tage 500 hk på standard indmad...

Har de lavet en rigtig bummert? Eller kan de være så heldige at der ik sker andet end ingenting?


"mener det er topbolte der har strukket sig"....Har de målt dem?

Tip: når nye bolte monteres, så slib dem til eksakt mål i længden(hvis de ikke er det iforvejen), og mål dem....sker der noget bagefter, så mål igen. Hvis de har strukket sig, så skal der være sammenhæng mellem den cylinder der har "sluppet" og de længste bolte :idea:

Tror i på paseo motoren er stiv nok i blokken til større bolte?

TIP!: bor og hone sådan en blok med stressplade, og i driftvarm tilstand, med boltene spændt det moment de skal spændes. Når blokken så er verificeret ok på mål(færdighonet, varm blok) så mål igen efter den er kølet ned, og stresspladen er væk. Især interessant at måle udfor topboltenes indfæstning i blokken. :coffee:

TIP mere:
Når toppakningen nu er sprunget efter det hele er blevet voldtaget med alle midler(!!) så er det rart at have fuldstændig historik over ventilspillerum. Nogen der kan gætte hvorfor? :?:

: 20 jul 2008, 20:12
af JDJ
tyson2 skrev:
JDJ skrev:Nej de er bestilt her hjemme, har bare nappet deres tegning for at vise dem. Har 3 sæt i alt, så sig til hvis du mangler.


Skal jeg da gøre når det bliver aktuelt. Hvis du stadig har nogen til den tid.


Ja mon ikke jeg har nogen ekstra måtte købe en kasse med 50 i, men har da sparet en del pr sæt så det går nu nok. Skal have et sæt min egen og et i en kammerats.

Skal bare have fundet ud af hvor meget de skal spændes. Regner med at give dem 65 nm smurt med en smule 10w40 oile

: 20 jul 2008, 20:59
af klyfax
HenrikGM skrev:"mener det er topbolte der har strukket sig"....Har de målt dem?


Nixs

HenrikGM skrev:Tror i på paseo motoren er stiv nok i blokken til større bolte?


Nej jeg gør ikke, og kan nævne flere der ik gør, end folk der gør... :-) Dem der tror på det, har kun erfaring med den ene paseo motor...

HenrikGM skrev:Tip: når nye bolte monteres, så slib dem til eksakt mål i længden(hvis de ikke er det iforvejen), og mål dem....sker der noget bagefter, så mål igen. Hvis de har strukket sig, så skal der være sammenhæng mellem den cylinder der har "sluppet" og de længste bolte :idea:

TIP!: bor og hone sådan en blok med stressplade, og i driftvarm tilstand, med boltene spændt det moment de skal spændes. Når blokken så er verificeret ok på mål(færdighonet, varm blok) så mål igen efter den er kølet ned, og stresspladen er væk. Især interessant at måle udfor topboltenes indfæstning i blokken. :coffee:

TIP mere:
Når toppakningen nu er sprunget efter det hele er blevet voldtaget med alle midler(!!) så er det rart at have fuldstændig historik over ventilspillerum. Nogen der kan gætte hvorfor? :?:


Hvis den blok bliver boret og honet mere så er der kun plads til 1 aflangt stempel.

Siger da tak for tipsne, men det er ik min blok, ej heller mig der skruere...

Det eneste de gør er at bore et 10 mm hul op til 12 så de nye bolte passer i, og så porter de toppen lidt mere. Her efter samles den igen med en frisk stål toppakning. Og så ud at køre...