klyfax skrev:Hvem har påstået at der er rulle lejer i en turbo?
Hvorfor kan sporkuglelejer lige pludslig holde til meget aksial tryk, når den har mange rpm, i forhold til få rpm?
Og jo henrik banen er også med til at bestemme hastigheden på kuglerne, selv en teoretiker som dig burde vide det.
Hvis en 360 glideleje turbo fjerne oliefilmen ved høje omdr, hvorfor kan en 360 grades så holde til mega tryk i forhold til en kugleleje turbo? Fakta er at traktortrækker, med 16 bars tryk ikke køre med kugleleje turboer, men 360 glidelejeturboer, fordi de bare holder bedre. Og er billigere at renovere.
Men en ting er teori, som du altid bruger henrik, en anden er det fakta at der går flere kugleleje turboer i stykker end glideleje turboer. Om det så er en fejl 40 eller hvad, det skal jeg da ikke kunne sige, men fakta er fakta.
Der er ingen der har påstået at der er rullelejer i en turbo, men rullelejer er nævnt i diskussionen, derfor kommenterer jeg dem.
Teoretiker min bare...Hvorfor er det den altid skal ud af skabet? For at slæbe diskussionen ud på et sidespor?
Har du overhovedet nogen som helst baggrundsviden der gør dig istand til at vurdere min teoretiske viden kontra min praktiske erfaring?
Traktortrækkere bruger glidelejeturboer fordi de er mindre sarte, kan æde noget mere lort i olien uden at gå i smadder, og generelt en hel del nemmere at få fat i til de størrelser de bruger. Det har ikke en pind at gøre med at man ikke kan få lejer der kan bruges til formålet.
"teori som du altid bruger henrik"...så var den der igen hva??
Selvf. går der flere kuglelejeladere i stykker, da konstruktionen er helvedes meget mere sart end en tilsvarende glidelejekonstruktion, det bliver vi aldrigt uenige om. Men styrkemæssigt har den ene ingen fordel ifht den anden.
Godt eksempel fra spindler i værktøjsmaskiner. Der sælges spindler der kan rotere +100.000rpm og tage imponerende laster der kan køre uden problemer. Men så snart nogen sætter den i en langt lavere belastning i en turbo, så står de af..hvorfor mon?
Eneste reelle forskel i de to anvendelser er olien. Vurder selv om det er praktik eller teori.
Kuglelejeturboer er fine, men sarte overfor olieforsyning og renhed. Spooler tilgengæld hurtigere.
Glidelejeturboer kan køre selv med en rusten aksel, og lort i olien. Til gengæld går det ikke så stærkt op i fart.
360graders lejer er gode, men bæreevnen på oliefilmen er omvendt proportional med rpm (når vi kommer rigtigt højt op i rpm, og kun der!)
Kan tilgengæld tåle at køre grænsesmøring i lang tid inden det går galt.
Sporkuglelejer og vinkelkontaktlejer kan tåle fantastiske hastigheder og høje belastninger med meget lille friktion. Tåler ikke oversmøring. Tåler ikke grænsesmøring ret længe, tåler ikke urenheder.
begge er fine løsninger, men stiller forskellige krav til montering, anvendelse osv.