Side 5 af 9
: 24 aug 2006, 00:07
af Brian SPC
Har lige nogle Data til denne tråd, jeg har målt min bil til at have følgende : Begge taget samme dag.
G-Tech : 145hk - 220nm
Rullefelt : 182hk - 279nm
Drivlinjetab ifølge rullefeltmaskine = 18hk altså 10% fik desværre ikke en graf på det men han viste mig den på pc´en. Men dette tal er hvad der er målt på min bil, det svinger jo fra bil til bil hvor meget der går tabt.
Ud fra disse tal må man så gå ud fra at resten af effekten er tab ved vindmostand osv. Altså 19hk tabt der også.
: 24 aug 2006, 07:29
af lqs
rullemodstanden er ikke den samme på vejen og på et rullefelt. samsynligvis pga. måden dækkene deformerer på.
luftmodstanden er ikke ens ved forskellige hastigheder. derfor er det forkert at sige, eksempelvis 19hk til luftmodstand, over hele omdrejningsområdet. mere rigtigt ville være at sige 4.25hk i luftmodstand ved den halve hastighed (rpm) af hvor man tror den er 19hk!
ang. ROTOTEST.... har set det en gang i sverige. prof lavet og dyrt.... langsomt at bruge.... og i mine øjne med problemer fra både rullefelt og motorstand i samme maskine! har ikke selv prøvet det. har været meget godt beskrevet i svenske bilsport (altså i bladet) mvh. søren
: 12 sep 2006, 16:45
af Wildert
Her er lige en ekstra artikel:
http://www.pumaracing.co.uk/coastdwn.htm
Real life måling der viser ENORME forskelle på 3, 4 og 5 gears-målinger for effekt på hjulene.
: 13 sep 2006, 06:03
af lqs
det gør de også i OTTERUP. et par andre steder her på nordfyn, findes der mennesker/ejere af rullefelter, der ikke regner sådanne småting for noget! MVH. søren PS. forskellen er endnu større ved måling i første og andet gear...
: 13 sep 2006, 23:25
af natmekanikeren
Engelsk er så ikke min stærke side,har lige fundet et gammelt lignendene forsøg frem,med følgendene resultat.Bilen var en escort med en zetecmotor
Måling 2. gear 3.gear 4.gear
1 motoreffekt 83,9 hk 98,0 105,5
2 hjuleffekt 77,2 hk 86,8 87,5
3 tab 6,7 hk 11,2 18
4 tab udkoblingsøjeblik 10,6 hk 18,9 27,8
5 kmt.udkoblingsøjeblik 106kmt. 151 198
og nej den blev ikke rullet i 5.gear T dæk der var ved at blive varme,da alle målingerne lå lige efter hinanden,har lavet masser af lignendene forsøg
Da trådens emne ofte dukker op,medvirker jeg gerne til nogle forsøg,hvis der er nogle der vil kordinere og lave en rapport med en konklussion,der så evt. kunne ligge permanent på PP,så der kunne henvises til denne når det var aktuelt
Nej jeg orker ikke at kommentere ovenståendene yderligere,da jeg er ved at forberede mit rulletræf,og har travlt på værkstedet
Mvh Otto
: 13 sep 2006, 23:28
af natmekanikeren
hvad pokker havde lige sat det pænt op,nu er alle kolonnerne trukket sammen,håber at i forstår det alligevel
Otto
: 13 sep 2006, 23:33
af Wildert
Nu det varierer så helt vildt, hvad er så det "rigtige" - og hvorfor?
Det har jeg ikke helt kunnet greje endnu.
: 14 sep 2006, 00:13
af Havneren
Narmelt siger man jo at det er mest korrekt at måle i 4 gear da dette gear som regel går mest lige igennem - Tættest på 1:1.
Effekt-matematisk ser burde det være komplet lige gyldigt, hvilket gear man ruller i.
Ved stigende omdrejninger på gearkasse og hjul stiger tabene jo selvfølgelig også (Frikstion og deformation). Ud fra det synspunkt burde motoreffekten så stadig være udregnet til den samme i de forskellige gear selv om hjul effekten ikke er ens. Hjuleffekten burde falde ved stigende hastighed/højere gear.
Ovenstående tager udgangspunkt i at motoren rent faktisk yder det samme uahfængig af belastning - Gør den mon det?
Når motoreffekten ikke måles/regnes til det samme i de forskellige gear må det skyldes en forskel på det faktiske tab og det tab der bliver målt. Denne forskel er så ikke ens i hver gear.
Hvis man plejer at rulle sin bil i 4. gear - Så skal man fortsætte med det for at have et samligningsgrundlag for motoreffekten. Vil man have den virkelige motoreffekt skal motoren ud af bilen og i en bænk.
Ovenstående er min overbevisning.
V/h Chr
: 16 sep 2006, 10:25
af uno
angående den målte effekt i forskellige gear har jeg læst en artikel fra et us-blad hvor de prøver sig frem.
De fik det resultat at en bil yder mere i de højere gear en de lave...
en motor tager omdrejninger ubelastet på en tid og den tager ikke meget længere om det i første end i fri.. altså er forholdsvist mange kræfter gået til at rykke motor svinghjul og gearkasse i fart ved det lave gear.
: 16 sep 2006, 12:40
af Havneren
Hummm... Jaaaaaa... Det kunne der rent faktisk godt være noget om det der! Det passer faktisk også perfekt ind i min tankegang oppe over. Nu er vi faktisk ude i noget med at man burde kunne regne sig frem til motorens enerti masse. Og det kam man så ikke sådan bare lige aligevel da det jo ikke kun er motoren der har en ernerti masse.