BMW E30 M20 Megasquirt historie
Redaktør: Moderatorer
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Nej, de leverer netop IKKE max effekt ved samme AFR forhold, NA versus turbo.
Man kan sagtens fede en NA op til feks 12.5 men her taber den helt sikkert effekt pga for fed blanding.
Men magrer man en turbo ud til feks 13,5 så kan man nemt komme på "tynd is", trods en NA motor laver sin max effekt heromkring.
AFr forholdet på turbo og NA skal netop ikke være det samme.
Man kan sagtens fede en NA op til feks 12.5 men her taber den helt sikkert effekt pga for fed blanding.
Men magrer man en turbo ud til feks 13,5 så kan man nemt komme på "tynd is", trods en NA motor laver sin max effekt heromkring.
AFr forholdet på turbo og NA skal netop ikke være det samme.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
xillur
- Senior Medlem
- Indlæg: 284
- Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Kontakt:
I den forgangne tid har jeg justeret ve tabellen ind mht brændstof økonomi ved normal kørsel og der er gode tegn. Selvom jeg på sidste tank lavede en del WOT runs fik jeg bimmeren til at køre 10,5km/l set over hele tanken.
Jeg mangler stadig at få trimmet mappet ved motorvejskørsel, men det skal nu nok komme. Jeg har kørt open loop under trimning og trimmet så mager at min motor begynder at hakke og derefter fedet den lidt op igen. Ved lav last kan den tilsyneladende godt gå så magert som AFR 16.5. Nu er mit map faktisk stortset indrettet således at man kan se blandingen stige og falde med speedertrådet. Sådan fungerede Motronic´en også.
Så fik jeg rodet lidt mere med temperatur kalibrering i weekenden og jeg fik faktisk løst mit mysterie
Selvom jeg kalibrerede mine sensore nok så meget syns jeg ikke det havde den store effekt på min udlæsninger i MT. Men blandingen ændrede sig nu ikke så meget fra kold til varmt vejr, så jeg var ikke desperat som sådan. Det viser sig så at det var fordi jeg ikke kopierede airdenfactor.inc, matfactor.inc og thermfactorn.inc ind i mit MT bibliotek... DAMN!!
Nu er mine værdier som følger:
Temp Modstand
---------------------
-22 17500
+25 2050
+100 187
Jeg har prøvet med både Bosch og Nippon Denso sensore og de måler faktisk meget ensartet. Man skal dog lige sikre sig at det er den rigtige type. Det gælder vist for begge sensore at de fåes med forskellige modstandsområder. Så husk at mål modstand inden i bruger mine værdier. Så i er sikre på at det er den samme type som min i har fat i.
F.eks er der monteret 2 typer i min bmw! En til ecu´en i det område jeg har beskrevet og en der udelukkende bliver brugt til instrumentbrættet.
Jeg deler sensor med Motronic pt og har derfor ikke monteret modstand for køletemp i min MS og jeg har målt Motronics modstand til at være 1K ohm.
og der er 0 graders afvigelse sammenlignet med mit ok præcise thermometer ved de 3 fikspunter. Mellem 25 og 100 er kurven ikke optimal og opløsningen ej heller, så worst case viser MT 3gr over den reelle temp. Ganske udemærket!
Jeg mangler stadig at få trimmet mappet ved motorvejskørsel, men det skal nu nok komme. Jeg har kørt open loop under trimning og trimmet så mager at min motor begynder at hakke og derefter fedet den lidt op igen. Ved lav last kan den tilsyneladende godt gå så magert som AFR 16.5. Nu er mit map faktisk stortset indrettet således at man kan se blandingen stige og falde med speedertrådet. Sådan fungerede Motronic´en også.
Så fik jeg rodet lidt mere med temperatur kalibrering i weekenden og jeg fik faktisk løst mit mysterie
Selvom jeg kalibrerede mine sensore nok så meget syns jeg ikke det havde den store effekt på min udlæsninger i MT. Men blandingen ændrede sig nu ikke så meget fra kold til varmt vejr, så jeg var ikke desperat som sådan. Det viser sig så at det var fordi jeg ikke kopierede airdenfactor.inc, matfactor.inc og thermfactorn.inc ind i mit MT bibliotek... DAMN!!
Nu er mine værdier som følger:
Temp Modstand
---------------------
-22 17500
+25 2050
+100 187
Jeg har prøvet med både Bosch og Nippon Denso sensore og de måler faktisk meget ensartet. Man skal dog lige sikre sig at det er den rigtige type. Det gælder vist for begge sensore at de fåes med forskellige modstandsområder. Så husk at mål modstand inden i bruger mine værdier. Så i er sikre på at det er den samme type som min i har fat i.
F.eks er der monteret 2 typer i min bmw! En til ecu´en i det område jeg har beskrevet og en der udelukkende bliver brugt til instrumentbrættet.
Jeg deler sensor med Motronic pt og har derfor ikke monteret modstand for køletemp i min MS og jeg har målt Motronics modstand til at være 1K ohm.
og der er 0 graders afvigelse sammenlignet med mit ok præcise thermometer ved de 3 fikspunter. Mellem 25 og 100 er kurven ikke optimal og opløsningen ej heller, så worst case viser MT 3gr over den reelle temp. Ganske udemærket!
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy
E10 2002 1973 Tracktoy
-
xillur
- Senior Medlem
- Indlæg: 284
- Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Kontakt:
Nå nu skal jeg til at komme videre med mit projekt
Jeg har i et stykke tid brugt tiden på meget andet og har kun arbejdet meget lidt på mit megasquirt projekt. Sagen er den at min gl motor efter 230kkm i efteråret valgte at gå på pension. Med stor hjælp fra Damborg har jeg så bygget en 2.7 konverteret 325i´er.
Planen er, at der skal monteres en rotrex kompressor på og den er såmænd også indkøbt, sammen med en masse andre stumper. Benzinpumpe, dyser osv...
Anyway lige nu drejer det sig om at putte Megasquirt MSnS på med både fuel og spark. Et rigtig lille hyggeprojekt! Jeg har valgt at satse på 60-2 aftastning med en Honeywell sensor (1GT101DC) og tænd"modulet" VB921ZVFI fra ST. Det bliver også brugt i MS ver 3 og er egentlig ikke andet end en smart IGBT (FET afart) så dwell skal styres af MSnS.
Jeg er jo kendt for at tage små skridt og den stil fraviger jeg heller ikke i dette projekt. Så jeg har fået lavet et beslag, så både den org sensor til Motronic samt den nye til MSnS kan sidde samtidig. Den ser således ud:
Det betyder, at jeg kan gå og rode med projektet når jeg har tid og nemt skifte frem og tilbage imellem Motronic og MSnS.
Jeg har også fået lavet en permanent adapter til den nye sensor, så den kan sidde i det org beslag:
Billeder af Megasquirten kan komme senere, jeg har lavet lidt mods, så den org tomgangsventil kan trækkes af MSnS og så har jeg indbygget tændmodulet i boksen, da det passer godt til BMW ledningsnettet.
Nå men der kommer nok en update mandag, jeg regner med at noget af aftenen idag, skal bruges på at installere MS. Jeg har desværre været så letsindig at udlåne min LM-1 og har ikke fået alt tilbage
og så har jeg fandme også været så flink at låne min LC-1 ud til en kammerat der manglede den desperat, han skal dog have sendt en ny med posten... så den venter jeg spændt på
Endelig installation kommer ikke til at ske før en af de 2 er i mine hænder.
En sidste ting: Jeg har kommunikeret lidt med nogle fra US ang maps til min motor. Jeg har fundet lidt guf, så der er lidt at starte med:
Først settings:
og så et tændingsmap fra en turboladet M20:
D.O er inspireret af et udlæst map fra motronic under 100kpa:
Delgas:
Fuldgas:

Jeg har i et stykke tid brugt tiden på meget andet og har kun arbejdet meget lidt på mit megasquirt projekt. Sagen er den at min gl motor efter 230kkm i efteråret valgte at gå på pension. Med stor hjælp fra Damborg har jeg så bygget en 2.7 konverteret 325i´er.
Planen er, at der skal monteres en rotrex kompressor på og den er såmænd også indkøbt, sammen med en masse andre stumper. Benzinpumpe, dyser osv...
Anyway lige nu drejer det sig om at putte Megasquirt MSnS på med både fuel og spark. Et rigtig lille hyggeprojekt! Jeg har valgt at satse på 60-2 aftastning med en Honeywell sensor (1GT101DC) og tænd"modulet" VB921ZVFI fra ST. Det bliver også brugt i MS ver 3 og er egentlig ikke andet end en smart IGBT (FET afart) så dwell skal styres af MSnS.
Jeg er jo kendt for at tage små skridt og den stil fraviger jeg heller ikke i dette projekt. Så jeg har fået lavet et beslag, så både den org sensor til Motronic samt den nye til MSnS kan sidde samtidig. Den ser således ud:
Det betyder, at jeg kan gå og rode med projektet når jeg har tid og nemt skifte frem og tilbage imellem Motronic og MSnS.
Jeg har også fået lavet en permanent adapter til den nye sensor, så den kan sidde i det org beslag:
Billeder af Megasquirten kan komme senere, jeg har lavet lidt mods, så den org tomgangsventil kan trækkes af MSnS og så har jeg indbygget tændmodulet i boksen, da det passer godt til BMW ledningsnettet.
Nå men der kommer nok en update mandag, jeg regner med at noget af aftenen idag, skal bruges på at installere MS. Jeg har desværre været så letsindig at udlåne min LM-1 og har ikke fået alt tilbage
En sidste ting: Jeg har kommunikeret lidt med nogle fra US ang maps til min motor. Jeg har fundet lidt guf, så der er lidt at starte med:
Først settings:
og så et tændingsmap fra en turboladet M20:
D.O er inspireret af et udlæst map fra motronic under 100kpa:
Delgas:
Fuldgas:

E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy
E10 2002 1973 Tracktoy
-
xillur
- Senior Medlem
- Indlæg: 284
- Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Kontakt:
Hej Finn din gamle trussetyv,
Det er det måske, jeg skal indrømme at min viden omkring justering af tænding kan ligge på et meget lille sted, men det skal jeg nok lave om på.
Så konservativt er vel egentlig fornuftigt nok som udgangspunkt.
Jeg har tænkt mig at trimme efter laveste egt ved fuldlast med en af følgende termokoblere:
Forskruningerne sidder begge på den af "stof". Jeg har ikke fundet på en løsning hvor den simple med skruen er tæt, hvis jeg gør det vil jeg helst bruge den, da den sidder i manifolderne org.
Den anden købte jeg bare sammen med den lækre forskruning, men jeg er stærkt i tvivl om ikke varmekapaciteten er for høj i den...
Det er det måske, jeg skal indrømme at min viden omkring justering af tænding kan ligge på et meget lille sted, men det skal jeg nok lave om på.
Så konservativt er vel egentlig fornuftigt nok som udgangspunkt.
Jeg har tænkt mig at trimme efter laveste egt ved fuldlast med en af følgende termokoblere:
Forskruningerne sidder begge på den af "stof". Jeg har ikke fundet på en løsning hvor den simple med skruen er tæt, hvis jeg gør det vil jeg helst bruge den, da den sidder i manifolderne org.
Den anden købte jeg bare sammen med den lækre forskruning, men jeg er stærkt i tvivl om ikke varmekapaciteten er for høj i den...
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy
E10 2002 1973 Tracktoy
-
xillur
- Senior Medlem
- Indlæg: 284
- Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Kontakt:
neeeeeeej så kommer man hjem med det fine beslag og så støder sensoren fandme liiige på en rem... (pis) nå men jeg lå stortset i druk hele weekenden, så jeg fik ikke tid til at rette op på det...
men anyway planen er at jeg montere det, så det peger nedaf istedet og bukker lidt på det, så skal det nok komme til at spille...
nu fik jeg iøvrigt min lc-1 idag, så nu skal den lige installeres
men anyway planen er at jeg montere det, så det peger nedaf istedet og bukker lidt på det, så skal det nok komme til at spille...
nu fik jeg iøvrigt min lc-1 idag, så nu skal den lige installeres
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy
E10 2002 1973 Tracktoy
-
xillur
- Senior Medlem
- Indlæg: 284
- Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Kontakt:
nå jeg har fået spejlvendt beslaget, så sensoren nu sidder på undersiden. Der var masser af plads (pis).
Vi havde oprindeligt gået efter 1mm luft mellem sensor og tænderne, men nu har jeg jo på det nærmeste spoleret beslaget med hammerslag.
Så hvor meget luft der er imellem sensor og hjul er jeg ikke sikker på længere.
Anyway, jeg startede motoren op og MS sagde i omegnen af 260rpm... hmmmm
nå men jeg kan da lige vrikke lidt i beslaget og se om det hjælper... Vupti! da jeg hiver sensoren hiver lidt udad, begynder MS at vise 750-760rpm
Jeg triller en tur, for at se om der er stabilt signal. Det viser sig dog RET hurtigt ikke at være tilfældet. Der er RPM spikes så snart motoren forlader tomgang. hmm.... Jeg prøver at skiftet fra 025 til 024 style wheeldecoding og så ser det hele meget pænere ud! Dog stadig med spikes når motoren kommer over ca 4500rpm.
Selv tror jeg at den vakkelvorne sensor montering har skylden, at der er forskel på tolerance fra 025 til 024 style er så en anden sag. Så jeg skal nok ha afstivet sensorbeslaget. Men men men.. Er der nogen derude, der har erfaringer med optimal afstand mellem sensor (Honeywell 1GT101DC) og hjul? for jeg syns at det var en kende følsomt
Vi havde oprindeligt gået efter 1mm luft mellem sensor og tænderne, men nu har jeg jo på det nærmeste spoleret beslaget med hammerslag.
Så hvor meget luft der er imellem sensor og hjul er jeg ikke sikker på længere.
Anyway, jeg startede motoren op og MS sagde i omegnen af 260rpm... hmmmm
Jeg triller en tur, for at se om der er stabilt signal. Det viser sig dog RET hurtigt ikke at være tilfældet. Der er RPM spikes så snart motoren forlader tomgang. hmm.... Jeg prøver at skiftet fra 025 til 024 style wheeldecoding og så ser det hele meget pænere ud! Dog stadig med spikes når motoren kommer over ca 4500rpm.
Selv tror jeg at den vakkelvorne sensor montering har skylden, at der er forskel på tolerance fra 025 til 024 style er så en anden sag. Så jeg skal nok ha afstivet sensorbeslaget. Men men men.. Er der nogen derude, der har erfaringer med optimal afstand mellem sensor (Honeywell 1GT101DC) og hjul? for jeg syns at det var en kende følsomt
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy
E10 2002 1973 Tracktoy
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
xillur skrev:nå jeg har fået spejlvendt beslaget, så sensoren nu sidder på undersiden. Der var masser af plads (pis).
Vi havde oprindeligt gået efter 1mm luft mellem sensor og tænderne, men nu har jeg jo på det nærmeste spoleret beslaget med hammerslag.
Så hvor meget luft der er imellem sensor og hjul er jeg ikke sikker på længere.
Anyway, jeg startede motoren op og MS sagde i omegnen af 260rpm... hmmmmnå men jeg kan da lige vrikke lidt i beslaget og se om det hjælper... Vupti! da jeg hiver sensoren hiver lidt udad, begynder MS at vise 750-760rpm
![]()
Jeg triller en tur, for at se om der er stabilt signal. Det viser sig dog RET hurtigt ikke at være tilfældet. Der er RPM spikes så snart motoren forlader tomgang. hmm.... Jeg prøver at skiftet fra 025 til 024 style wheeldecoding og så ser det hele meget pænere ud! Dog stadig med spikes når motoren kommer over ca 4500rpm.
Selv tror jeg at den vakkelvorne sensor montering har skylden, at der er forskel på tolerance fra 025 til 024 style er så en anden sag. Så jeg skal nok ha afstivet sensorbeslaget. Men men men.. Er der nogen derude, der har erfaringer med optimal afstand mellem sensor (Honeywell 1GT101DC) og hjul? for jeg syns at det var en kende følsomt
Masser af hands-on på den sensor. Men jeg tror jeg ved hvad der er galt. Prøv lige at ringe mig op.....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Skriv endelig om erfaringerne om denne sensor.
Da jeg også står for at montere en såddan.
Lige så snart jeg får remskive, og tandhjul hjem fra bearbejdning.
Måske skulde man lave en separat tråd, der hedder triggerløsninger til MS der virker. For at have en samlet tråd om de forskellige løsninger.
Da et stabilt omdrejnings signal er alfa og omega for et velfungerende MS.
MVH
Morten
Da jeg også står for at montere en såddan.
Lige så snart jeg får remskive, og tandhjul hjem fra bearbejdning.
Måske skulde man lave en separat tråd, der hedder triggerløsninger til MS der virker. For at have en samlet tråd om de forskellige løsninger.
Da et stabilt omdrejnings signal er alfa og omega for et velfungerende MS.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html