Side 5 af 12
: 22 apr 2005, 22:12
af Morten VJ
Tankede igen idag 11km/l
Det elektronik der sidder i cruisen må være klogere end min højre fod
Ms har været total stabil hele ugen, og andet var vel ikke at forvente, da den kun har flippet ud en gang på over et års brug.
men jeg har et lille problem som hedder tomgangsstyring.
Pt virker en hævning af tændingen og en opfedning af benzinen fint til at holde tomgangen nogenlunde stabil ved brug af servo, og øget elektrisk belastning.
Men jeg er lidt bange for den øgede belastning når A/C bliver fuldt funktionsdyktig.
Den motor jeg har på lager er to polet, og selfølgelig virker den ovendt af hvad coden kræver
Så jeg har tænkt på en trepolet, og koble den op som der er vist her
http://www.rovernet.net/asp/megasquirt.asp.
Spørgsmålet er bare er modstanden nødvendig med de opgraderede udgange som mit print er udstyret med.
PS
Hovedårsagen til min motors pålidelighed staves APC.
Den har reddet mig utallige gange når jeg har kørt med 1,2 bar i tryk på oktan 95.
Og sefølgelig en relativ sund motorkonstruktion fra VOLVO.
MVH
Morten
: 22 apr 2005, 23:30
af HenrikGM
Davs Morten...
Modstanden i den opstilling der er nævnt er nødvendig uanset hvilke udgange du anvender, opgraderet eller ej. Tomgangsmotoren er beregnet til at blive "trukket i" fra begge sider, altså med det der kaldes en H-bro i elektronikbranchen.
Det vil kræve to udgange fra MS at styre dette princip(eller en decideret driver), og det understøtter MS ikke i code.(svjv)
Princippet Per har brugt virker glimrende, hvis ellers motoren er af en type der kører rimeligt "frit". Modstanden får faktisk funktion som en slags returfjeder.
Du kan ikke undvære den, medmindre du bygger en lille elektronisk driver til ventilen.
: 23 apr 2005, 08:08
af Morten VJ
Tak Henrik for den udmærkede forklaring.
Jeg var selv inde på det samme, men blev forvirret af den engelske side tekst
Jeg foretrækker helt klart den simple modstands løsning, frem for et ekstra print med flere komponenter, der har mulighed for at gøre livet surt for en.
Dvs. at modstandens størrelse kan betragtes som returfjederens træk i ventilen.
Lille modstand kraftig fjeder, stor modstand svag fjeder.
Hvis nu jeg erstattede de n 10 ohms modstand med 2 ohm. Vilde det give nogle problemer rent elektrisk.
Grunden til de 2 ohm er at jeg har sådan en fætter, og så kan jeg afprøve systemet i weekenden.
Justerings vinduet vil nok blive noget mindre aka pwm værdien skal være relativ høj inden ventilen åbner.
MVH
Morten
: 23 apr 2005, 11:42
af HenrikGM
Du må under ingen omstændigheder trække mere end 3-4A, og for ikke at svine helt vildt med effekten, så vil jeg mene at et strømtræk på 1A er så rigeligt.
Mål modstanden i "motoren" , eller ventilen om du vil, og dimensioner modstanden(fjederen) så den har ca. den halve ohmske værdi som ventilen. Så vil MS kunne lukke den i, og "fjederen" kan snildt åbne den igen.
Jeg har aldrigt prøvet fremgangsmåde med modstanden, men det er sådan jeg selv ville lægge ud.
2ohm er jeg næsten sikker på er alt for voldsomt, men jeg kender ikke din ventils modstand.
ps, mange opeler tøffer rundt med en tomgangsmotor der passer lige til MS. Stor rund fætter med slangestudser.
: 23 apr 2005, 22:19
af Morten VJ
Opel det lyder lovende hvilke modeller, og årgange findes de monteret på.
Jeg havde ellers tænkt på en ford variant, således at jeg kunne prale med at det var Ford der styrede tomgangen, og intet andet
Men det bliver mandag tidligst at jeg får systemet op at køre.
Som en side bemærkning kan jeg for tælle at jeg har tænkt på at magre området 100-130 kpa mellem 2500 og 3500 rpm ud, således at den kører lambda 1 i dette område.
Det svare ca til motorvejs hastighed, og den belastning som motoren oplever ved styring af cruise controlen.
MVh
Morten
: 26 apr 2005, 19:45
af Morten VJ
Jeg tror jeg har fundet den perfekte tomgangs motor til Volvoen.
En topolet på 12 ohm.
Hvis man fjerner huset til tomgangs skruen under gasspjældet. Så ligner et monterings hul, og de 2 lufthuller perfekt op.
Det eneste lille problem er at luft gennemstrømingen er modsat org. opsætningen, og monterings hullerne er 8mm i diameter,
Og jeg mangler en stump Alu plade på 7*7 cm 10 mm i tykkelse til at lave en adaptor plade.
Tomgangs motoren sidder på alle Hondaer Med Pgmfi fra 92-2000, og også på de modeller der kørte med Karburator og katalysator.
Dvs de burde være billige da de aldrig går i stykker, men ruster op.
MVH
Morten
: 02 maj 2005, 19:27
af Morten VJ
Så er den gal igen med tændingen
Efter en uge mes 24-u8 coden uden problemer. så gik den amok i tomgang, og mistede ca 500 omdreninger. i en kort periode. og fænomenet optrådte kun i tomgang, det kunne indikere en dårlig forbindelse, da vibrationerne er størst i tomgang, og det er et periodisk problem. aka maks et minut, og den kørte perfekt i 2 KM derefter.
Jeg hader periodiske fejl.
Selfølgelig har jeg ingen log da Den bærbare er udlånt.
Så jeg håber at den kører ugen ud uden problemer, hvis ikke er multimetret, og gaslodde kolben i handskerummet.
De hoved mistænkte er pt kablermellem Hallgiver, og MS og MS til tændings forstærker.
MVH
Morten
: 02 maj 2005, 20:03
af JBO
Må man spørge hvad for noget kabel du bruger mellem Hallgiver og ms?
: 02 maj 2005, 20:35
af Morten VJ
Dr Jones skrev:Må man spørge hvad for noget kabel du bruger mellem Hallgiver og ms?
Et 2 leders kabel med skærm fra Brink elektronik, garentert til en temperatur på 80 grader.
Ulempen er det meget lille ledningstværsnit, Hvilket Er den hovedmistængte pt.
Det er helt min egen skyld da jeg først opdagede at det kun var ca .25 kvadrat da jeg kom hjem, hvor en mere ønskelig størrelse ville vær 0,75 Kvadrat ledninger.
Ikke grundet strømtrækket, men mere grundet Holdbarheden.
Men som sagt det er ikke sikkert det er det der er problemet, det er blot den hovedmistænkte.
Da jeg ikke har haft mulighed for at lave en brugbar måling på problemet.
Kun Det jeg føler, hvilket som regel stemmer.
MVH
Morten
: 05 maj 2005, 07:24
af Morten VJ
Efter at have kontrolleret alle forbindelser til tændingssystemet. Vhaf ohm-Volt målinger, og visuelt. Dukkede der ingen fejl op
Da lavede den nummeret igen på vej hjem fra arbejde for tredie gang.
Alle gangene har haft følgene ligheder.
1 det har været varmt
2 der har været meget trafik. kø/Langsom kørsel
3 det er sket efter 30 km kørsel
4 fenomenet kommer kun i tomgang, og hvis man kan få den over 2000 omdrejninger, så kører den perfekt.
Den hoved mistænkte er tændingsmodulet der er af den intilligente type der variere tændspolens opladning.
Der er noget der kunne tyde på at når den bliver gennem varm så kan den ikke finde ud af at regulere strømmen til spolen.
Hvis den får lov til at køle af i ca 5 min med åben motorhjælm så kører den perfekt de sidste 5 km hjem.
Så nu er det ud at finde mit reserve modul, der ligger i kasse nr? i bunke nr?. kortsagt et sted ude i skuret. hvor orden er et fremmed ord.
MVH
Morten