bremse skiver hvilken

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#31 Indlæg af Transitfar »

lqs skrev:er vi så ikke tilbage til at fedt fylder? MVH. søren

Det kan ingen, som har set dig, da være i tvivl om.. :lol: :lol: .
Ej, undskyld, du må gerne slå mig næste gang vi mødes.. :oops: :oops: .

Men det som Morte VJ skriver lyder faktisk meget plausibelt. Der er jo forskel på, hvilken ruhed fabrikanten afleverer sit nav med, og hvis der ikke er plads mellem rillerne til fedtet, ja hvad sker der så???
Men så er det jo mystisk, at skævheden først kommer efter 100-200 kilometer, dette antyder at det netop er varmeledningen mellem skive og nav, som har stor betydning, og ikke at det er anlægsfladen som er skæv pga. fedtet, som fylder for meget.... :? :? .
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#32 Indlæg af Morten VJ »

Selvfølgelig fylder fedt se pare på det voksende livmål bukserne får som årene går. :(

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#33 Indlæg af lqs »

kan det være fordi det (fedtet) udvider sig når det bliver varmt? MVH. søren
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#34 Indlæg af Morten VJ »

Transitfar skrev:
lqs skrev:er vi så ikke tilbage til at fedt fylder? MVH. søren

Det kan ingen, som har set dig, da være i tvivl om.. :lol: :lol: .
Ej, undskyld, du må gerne slå mig næste gang vi mødes.. :oops: :oops: .

Men det som Morte VJ skriver lyder faktisk meget plausibelt. Der er jo forskel på, hvilken ruhed fabrikanten afleverer sit nav med, og hvis der ikke er plads mellem rillerne til fedtet, ja hvad sker der så???
Men så er det jo mystisk, at skævheden først kommer efter 100-200 kilometer, dette antyder at det netop er varmeledningen mellem skive og nav, som har stor betydning, og ikke at det er anlægsfladen som er skæv pga. fedtet, som fylder for meget.... :? :? .


Tror ikke det er varmelednings evnen der er meget dårligere.
Men hvis vi antager at vi har påført narvet et jævnt lag fedt, og har monteret hele molevitten ved styetemperatur. Vi varmer derefter hele molevitten op, fedtet bliver tyndere. Stiller bilen, og lade den køle af hvorved fedtet vil søge mod jorden. Vi har nu lavet et skævt narv, og ikke lang tid efter en meget skæv skive.

Her er et interssant link om skæve bremser
http://www.stoptech.com/whitepapers/war ... s_myth.htm

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Gæst

#35 Indlæg af Gæst »

tinasmartin skrev:der må på ingen måder være fedt mellem skive og nav..... fedt er IKKE varmeledende og gør derfor at skiven bliver skæv fordi den kommer uens af med varmen fra skiven... af samme årsag man heller ikke må komme fedt bag på klodserne fordi så bliver de glas hårde og revner (og fader)... at visse personer har været heldige at deres skiver ikke er blevet skæve må skyldes at de ikke har smurt særligt meget på (noget der ligner ingenting og har været heldige).... jeg kan tælle de første 100 biler jeg har måtte lave om fordi indkompetente gamle fjolser af mekanikere ikke kunne finde ud af i deres hoveder at i dag laver man ikke bil med hammer og vandpumpetænger der er så små tolerancer idag så der ikke er plads til deres lorte fedt på hverken nav,klodser,skiver,fælge eller andet lignende... og derfor måtte jeg også tage kun 20000km gamle EBC skiver og greenstuff klodser af min mondeo og smide over højre skulder fordi der evigt og altid er personer der skal smøre alting ind i deres lorte-pasta-pis.... smør KUN på glide flader og ikke andre steder (husk fælgen også er med til at bortlede varme fra skivens anden side) hvorfor tror i at samtlige bil fabrikanter ikke har smurt disse steder (skive/nav/fælg)??...................... fordi de ikke skal smøres og nu er der ikke en eller anden spadser der skal stille spørgsmålet: hvorfor ikke bag på klodserne det tager jo hylle lydende.. :evil: så brug for helvede de dertil fabrikerede skrig-plader....

(det skal lige siges at visse bremse fabrikanter laver varmeledende fedt til at smøre deres komponenter med MEN STADIGT KUN DER HVOR FABRIKEN OGSÅ SMØRER: GLIDEFLADER-GLIDEFLADER-GLIDEFLADER)

i kan læse det flere steder f.eks. http://www.netrep.dk/e-mails/bremser.ht ... 0bremserne.
du lyder da godt nok som en sure røv.alså så vidt jeg kan se så spørge folk jo kun hvad de skal gøre .....ps.prøv med cultura det skulle være godt mod sure opstød. :wink:
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#36 Indlæg af Transitfar »

Hmm...
Kan måske nok følge vores gæsts tankegang et eller andet sted... :? :? .
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#37 Indlæg af mh »

misforstå det ikke men hvis folk føler sig støt (negativ opfattelse af mit indlæg)så må i undskylde :P :P
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
MC
Senior Medlem
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12 jul 2003, 22:59
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

#38 Indlæg af MC »

nu når vi snakker om bremser, så så jeg i linket som Morten VJ skrev, et billedet som ligner mine bremser, men nu er jeg ikke kanon til engelsk så er der nogen der kan give mig en forklaring??

billedet
http://www.stoptech.com/images/pad_deposition.jpg
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#39 Indlæg af Yugo Turbo »

nu kender jeg ikke til franske biler, men jeg kender til min egen og fiat (det samme) jeg har måttet skære en skive fra begge sider og flække den med mejsel fordi den var rustet så meget at navet ganske simpelt ikke ku komme ud af skiven... bruger ALTID kobberfedt i særdeles begrænset mængde mellem skive og nav og jeg har ikke skæve skiver hva jeg ved af og jeg kører med green stuff klodser og alm skiver til 72 kr stykket. og har da prøvet at bremse lidt hårdt til tider og det går foruden problemer.
så efter at ha læst denne tråd vil jeg tro at man kan konkludere at man skal undersøge sagen på den enkelte vogn, inden man smører kobberfedt på...
venlig hilsen lasse
Brap brap brap...
Billede
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#40 Indlæg af Yugo Turbo »

att mc, der er ingen tekst til det link du har sat på, men det ligner det jeg har hørt kaldes varme pletter, men hva de kommer af ved jeg ikke, der skal nok en autoguru på banen, for den forklaring

venlig hilsen lasse
Brap brap brap...
Billede
Besvar