HenrikGM skrev:Zyfer skrev:Yderligere så har koblingen jo ikke noget at sige, for du afruller jo bilen i et gear, og bruger ikke koblingen !!!
Modstanden i Gearkasse og rullemodstanden, modregnes når man har kørt bilen ud (I RPM) og kobler ud, så måler man den tid det tager at deacc. altså modstanden !!
Husk nu at den "måling" af transmissionsmodstand kun i bedste fald er vejledende. Den er ikke på nogen måde reel.
Ville nok kalde det villedene, da kraften fra mororen vil forsøge at splitte gearkasse, og differentiale ad, og det kan man ikke simulere ved at lade den rulle farten af med udkoblet motor. Det man måler her er tabet i dækkene da det er her det største tab ligger.
Det smarteste rulle feldt jeg har set er af fabrikater rototest( mener at det hedder såddan) det er transportabelr. 2 enheder der boltes direkte på hjulnavene, og dermed er der en meget stor fejlkilde der er fjernet.
Et rulle feldt kan groft sagt kun benyttes til at måle før og efter resultatet på samme bil under de samme betingelser.
Har set op til 15% afvigelse på de forskellige felter alt efter hvilken kompenserings faktor der bliver brugt.
Dette er uanset om det var effekt på hjulende eller effekt omregnet til svinghjulet.
MVH
Morten