Side 4 af 4

Re: Vandindsprøjtning VS Frost

: 07 mar 2003, 10:37
af HenrikGM
Nu er jeg egentligt fløjtende ligeglad med hvad ladetrykket kan hæves til. Det fortæller intet som helst om ydelsen er steget eller faldet. En rullefelttest kan derimod bruges til noget konstruktivt.

Hvad mon ladetrykket kan hæves til hvis du erstatter 15% af luftfyldningen i motoren med dampfyldning? Svaret ligger ligeomkring 15%.

Der er sjovt nok ikke nogen der kunne drømme om at fylde CO2 i indsugningen for at køle luften af men damp er ok selvom effekten er den samme: Luften bliver fortrængt.

Man skal nok overveje om det ekstra ladetryk er et udtryk for en mereffekt eller om det bare fortæller at man nu har opnået en dårligere virkningsgrad på sin motor.

Tænkt situation: Jeg lader med 0,5 bar på en 1liters motor. Så skifter jeg manifold og topstykke til et med langt bedre flow, og nu _falder_ ladetrykket en smule forudsat WG har samme indstilling. Alligevel stiger effekten.....Bedre VE.

Du erstatter luften med damp(det vil garanteret være på dampform lige efter turboladeren, medmindre du har en utrolig effektiv turbolader) og sænker dermed kunstigt din VE. Med en lavere VE kommer der mindre luft ind i motoren, og så skruer man ladetrykket op for at kmpensere.resultat er nærlig status quo.

Hvis det primære mål er at opnå et højt ladetryk så virker vandet helt sikkert. Det helt store spørgsmål er om vandet tillader en mereffekt på motoren iforhold til uden vandet.

Men lad os høre hvor meget effekt du kan hente med vandet og hvad udgiften i ekstra bensin er.

Re: Vandindsprøjtning VS Frost

: 07 mar 2003, 11:00
af RoadRunner
Yderst interessant diskution :-) Så jeg har lige gloet lidt på nettet, for at se om der var andre. Som har fået sådan noget vand indsprøjtning til at fungere. Jeg har fundet et par links, som evt kan kan en smule mere lys over sagen. Men 2-3 af dem er trods alt firmaer som laver reklame for et produkt.. så de skal nok tages med et gran salt :-D
Men det korte af det lange, er at vand køler temperaturen i indsugningen, og det er et alternativ til en Intercooler. ( Som jeg har læst mig frem til ) Men det kan også rense motoren på samme tid.
Men det kunne da være sjovt, at eksperimentere med det... Kunne være jeg skulle prøve det af på min motor ved lejlighed. Se f.x på det sidste link.. Meget interessant.. Og let og billigt. :-P

http://www.noswizard.com/water.php

http://www.kennedysdynotune.com/waterinjected.htm

http://www.dawesdevices.com/water.html

http://journeytoforever.org/biofuel_lib ... h/me3.html

Re: Vandindsprøjtning VS Frost

: 16 mar 2003, 19:11
af Flying Rat
i de fleste husholdningspritte er spritten gjordt udrikkelig ved hjælp af enten "skidemiddel" eller fordi at spritten er destilleret på en kemikalie væske

Re: Vandindsprøjtning VS Frost

: 17 mar 2003, 10:57
af Johnny_and
Hej
Ang. vandindsprøjtning. Jeg kørte med et org SAAB-W/I i min SAAB 99 turbo i 9 år (170.000 km)uden problemer, og med den samme turbo. Så det smadre ikke nødvendigvis noget som helst. Det var altid meget nemt at høre når tanken var gået tom, eller en dyse var stoppet. Så begyndte den at tændingsbanke meget. Forskellen mellem W/I og ikke W/I var 20 hk. Primært opnået ved at jeg kunne køre med højere ladetryk. Jeg er enig i at det tager noget af VE, men i mit tilfælde gav det en højere ydelse end det tog - altså ingen status quo men et gain på 20 hk.
Just my 2 cents
Mvh Johnny and

Re: Vandindsprøjtning VS Frost

: 17 mar 2003, 12:04
af Jacob
Johnny_and: rart med lidt positiv feedback i stedet for alle de negative typer man møder herinde.

Re: Vandindsprøjtning VS Frost

: 17 mar 2003, 16:12
af HenrikGM
Men man skal lige huske at Johnny ikke have nogen intercooler. Klart at vandet virker hamrende godt hvis der ikke er plads til en IC.
Prøv det samme med en motor med bare en nogenlunde god IC på. :-)

Jacob:
Jeg kan da også opmuntre dig helt vildt til at montere det på din bil hvis det gør dig mere glad...:-))
Den oprindelige diskussion gik på at montere vandet som tillæg til en IC og så skal man nok have riimeligt godt styr over hvad man gør med vandet.

Johnny:
Hvad bliver det egentligt til med den fine gamle slæde?(saaben) Er den blevet dømt til at stå i et hjørne og ruste væk på sine gamle dage, eller skal den på landevejen igen?

Re: Vandindsprøjtning VS Frost

: 17 mar 2003, 19:54
af Jacob
Der tager du fejl Henrik, diskussionen gik oprindeligt på hvad man gør for at undgå vandet fryser i tanken.

Re: Vandindsprøjtning VS Frost

: 17 mar 2003, 20:03
af HenrikGM
Korrekt. I stand corrected!
Der burde faktisk ha været startet en helt nu tråd da denne egentlig er en anelse offtopic kan jeg se ved nærmere eftersyn.

Re: Vandindsprøjtning VS Frost

: 18 mar 2003, 08:05
af Jacob
Men det kan godt være at ideen bliver droppet, da jeg lige har fået fingre i en mega intercooler - nu må vi se om den passer!