Re: Vandindsprøjtning VS Frost
: 07 mar 2003, 10:37
Nu er jeg egentligt fløjtende ligeglad med hvad ladetrykket kan hæves til. Det fortæller intet som helst om ydelsen er steget eller faldet. En rullefelttest kan derimod bruges til noget konstruktivt.
Hvad mon ladetrykket kan hæves til hvis du erstatter 15% af luftfyldningen i motoren med dampfyldning? Svaret ligger ligeomkring 15%.
Der er sjovt nok ikke nogen der kunne drømme om at fylde CO2 i indsugningen for at køle luften af men damp er ok selvom effekten er den samme: Luften bliver fortrængt.
Man skal nok overveje om det ekstra ladetryk er et udtryk for en mereffekt eller om det bare fortæller at man nu har opnået en dårligere virkningsgrad på sin motor.
Tænkt situation: Jeg lader med 0,5 bar på en 1liters motor. Så skifter jeg manifold og topstykke til et med langt bedre flow, og nu _falder_ ladetrykket en smule forudsat WG har samme indstilling. Alligevel stiger effekten.....Bedre VE.
Du erstatter luften med damp(det vil garanteret være på dampform lige efter turboladeren, medmindre du har en utrolig effektiv turbolader) og sænker dermed kunstigt din VE. Med en lavere VE kommer der mindre luft ind i motoren, og så skruer man ladetrykket op for at kmpensere.resultat er nærlig status quo.
Hvis det primære mål er at opnå et højt ladetryk så virker vandet helt sikkert. Det helt store spørgsmål er om vandet tillader en mereffekt på motoren iforhold til uden vandet.
Men lad os høre hvor meget effekt du kan hente med vandet og hvad udgiften i ekstra bensin er.
Hvad mon ladetrykket kan hæves til hvis du erstatter 15% af luftfyldningen i motoren med dampfyldning? Svaret ligger ligeomkring 15%.
Der er sjovt nok ikke nogen der kunne drømme om at fylde CO2 i indsugningen for at køle luften af men damp er ok selvom effekten er den samme: Luften bliver fortrængt.
Man skal nok overveje om det ekstra ladetryk er et udtryk for en mereffekt eller om det bare fortæller at man nu har opnået en dårligere virkningsgrad på sin motor.
Tænkt situation: Jeg lader med 0,5 bar på en 1liters motor. Så skifter jeg manifold og topstykke til et med langt bedre flow, og nu _falder_ ladetrykket en smule forudsat WG har samme indstilling. Alligevel stiger effekten.....Bedre VE.
Du erstatter luften med damp(det vil garanteret være på dampform lige efter turboladeren, medmindre du har en utrolig effektiv turbolader) og sænker dermed kunstigt din VE. Med en lavere VE kommer der mindre luft ind i motoren, og så skruer man ladetrykket op for at kmpensere.resultat er nærlig status quo.
Hvis det primære mål er at opnå et højt ladetryk så virker vandet helt sikkert. Det helt store spørgsmål er om vandet tillader en mereffekt på motoren iforhold til uden vandet.
Men lad os høre hvor meget effekt du kan hente med vandet og hvad udgiften i ekstra bensin er.