Side 4 af 4

: 29 nov 2013, 18:46
af Thomas h p
Det nok svært og lave en rigtig tommelfinger regl. min nye volvo 2,3 16v turbo motor lavede 400hk med 1bar. Den gamle volvo 2,3 8v turbo motor lavede 275hk ved 1bar. begge født med lige omkring 156-159hk :)

: 30 nov 2013, 00:38
af K-FINN
Thomas h p skrev:Det nok svært og lave en rigtig tommelfinger regl. min nye volvo 2,3 16v turbo motor lavede 400hk med 1bar. Den gamle volvo 2,3 8v turbo motor lavede 275hk ved 1bar. begge født med lige omkring 156-159hk :)


Ja det viser at det er en ekstrem sløv motor, min orginal 90hk, laver det samme ved 1 bar :tooth:

: 30 nov 2013, 01:32
af HenrikGM
K-FINN skrev:
Thomas h p skrev:Det nok svært og lave en rigtig tommelfinger regl. min nye volvo 2,3 16v turbo motor lavede 400hk med 1bar. Den gamle volvo 2,3 8v turbo motor lavede 275hk ved 1bar. begge født med lige omkring 156-159hk :)


Ja det viser at det er en ekstrem sløv motor, min orginal 90hk, laver det samme ved 1 bar :tooth:


Jaja det er godt med dig Finn.
:up:

Thomas sammenligner pærer og bananer her så det går lidt ud over sammenligningsgrundlaget.

: 30 nov 2013, 08:32
af K-FINN
HenrikGM skrev:
K-FINN skrev:
Thomas h p skrev:Det nok svært og lave en rigtig tommelfinger regl. min nye volvo 2,3 16v turbo motor lavede 400hk med 1bar. Den gamle volvo 2,3 8v turbo motor lavede 275hk ved 1bar. begge født med lige omkring 156-159hk :)


Ja det viser at det er en ekstrem sløv motor, min orginal 90hk, laver det samme ved 1 bar :tooth:


Jaja det er godt med dig Finn.
:up:

Thomas sammenligner pærer og bananer her så det går lidt ud over sammenligningsgrundlaget.


Det var nu også bare for at gasse Thomas lidt, så godt ord igen :wink:

Re: Sug vs tryk = Hk

: 05 dec 2013, 20:43
af JPP
Chase skrev:Så det store spørgsmål er i bund og grund , kan man hente mere end dobbelt hk ved at fordobble ladetryk i forhold til standart motor

Håber spørgsmål giver mening ;)


Svaret er ja - hvis du måler hk
Svaret er nej - hvis du måler moment

Hvis du måler hk, og alt holdes konstant under en "alt andet lige" betragtning, og du bygger turbosystemets balanceforhold til >0 (altså ladetryk højere end modtryk) modsat balanceforholdet 1:1 på en sugemotor (samme tryk på begge sider), så viser erfaringer at motoren typisk stiger lidt i omdrejninger under positiv balanceforhold. Da hk er regnestykket (omdrejninger x moment) / konstanten (7121 målt nm og 5250 målt i lbs), ja så får du fra omdrejningerne mere end dobbelt hk ud på den anden side i peakeffekt

: 06 dec 2013, 22:38
af Chase
Jakob det var et super svar, jeg havde ellers opgivet tråden :reading:

Men det vil sige alt andet lige ved samme rpm overstiger man ikke x op dataen feks 100 suge hk under sug vil være 160 hk under 1,6 bars tryk ved samme omd tal


Hvad vil et typisk x tal være på en nymodens motor sådan ca når man taler de der 5-6000 rpm

: 07 dec 2013, 07:42
af K-FINN
Det er 100 til 160hk ved 0,6bar

: 07 dec 2013, 13:11
af JPP
Chase skrev:Jakob det var et super svar, jeg havde ellers opgivet tråden :reading:

Men det vil sige alt andet lige ved samme rpm overstiger man ikke x op dataen feks 100 suge hk under sug vil være 160 hk under 1,6 bars tryk ved samme omd tal
Ja, (0,6 bar)

Chase skrev:Hvad vil et typisk x tal være på en nymodens motor sådan ca når man taler de der 5-6000 rpm

Der er mange variabler, jeg kan ikke give det tal