Side 4 af 5

: 09 dec 2013, 20:47
af John Sahl
HenrikGM skrev:John; hvad flower toppen du har nu?


Ingen anelse ;(

Jeg tog en snak med en kammerat som har massiv erfaring med banerace, og han siger det samme som jeg. Topeffekt er ikked et interessante, men at kørbarhed og det at den får kræfterne tidligt er vigtigere, da det giver et langt bedre og hurtigere flow på banen.

Topeffekten er mere interessant for 402 meter folkene.

: 09 dec 2013, 23:14
af HenrikGM
Ja, det gør sig faktisk også gældende for 402m. Meget snæver motor gør også en 402m bil sværtkørt.

Det der skal på banen er den karakteristik du ønsker motoren skal opfylde, herunder bla det omdrejningstal du ønsker topeffekten skal indtræde ved.

Jo højere RPM du sætter, desto større topeffekt bliver mulig, forudsat du kan understøtte det flowmæssigt. Det RPM tal du sætter som target peak hp, bliver derved dikterende for hvordan ret så mange andre ting skal dimensioneres, herunder især topstykkeflowet.

Vælger du feks en top der er for stor, sammen med for lavt peak hp rpm, så får du netop den motor du ikke ønsker, da den vil være doven grundet for lav gashastighed.
For lille top, så bliver den kvik i bunden, men mangler topeffekten, og da de fleste med for lille top så sætter en vild knast i for at få mere topeffekt, får de også bunden spoleret i samme go, og overall en dårlig kombination til formålet.
Det går ikke op i en højere enhed.

: 09 dec 2013, 23:24
af John Sahl
Vil vi få noget fornuftigt ud af at du flowmåler toppen Henrik?

: 10 dec 2013, 11:36
af HenrikGM
John Sahl skrev:Vil vi få noget fornuftigt ud af at du flowmåler toppen Henrik?


Ikke uden at du har et konkret mål, eller omvendt vil tage udgangspunkt i hvad toppen kan.

Hvis du sætter et rpm mål og ydelse kan jeg fortælle dig hvad den skal kunne for at nå det mål. Eller vi kan måle toppen og komme med et kvalificeret bud på hvad den top kan.

Det afhænger lidt af hvad du vil dimensionere efter.

: 10 dec 2013, 12:30
af John Sahl
HenrikGM skrev:Det afhænger lidt af hvad du vil dimensionere efter.


Altså, det ville vel egentligt være dumt ikke at gøre det efter toppen, da det er den jeg allerede har?

: 10 dec 2013, 22:22
af HenrikGM
John Sahl skrev:
HenrikGM skrev:Det afhænger lidt af hvad du vil dimensionere efter.


Altså, det ville vel egentligt være dumt ikke at gøre det efter toppen, da det er den jeg allerede har?


Nja, kun hvis den opfylder dine krav jo. Gør den ikke det, skal du jo overveje om du vil ned/opjustere dem, eller få toppen til at opfylde dem.

: 11 dec 2013, 00:35
af John Sahl
HenrikGM skrev:
John Sahl skrev:
HenrikGM skrev:Det afhænger lidt af hvad du vil dimensionere efter.


Altså, det ville vel egentligt være dumt ikke at gøre det efter toppen, da det er den jeg allerede har?


Nja, kun hvis den opfylder dine krav jo. Gør den ikke det, skal du jo overveje om du vil ned/opjustere dem, eller få toppen til at opfylde dem.


Men det ved vi kun hvis der bliver målt på den ;-)

Har du tid, og hvad skal det koste?

: 17 dec 2013, 18:47
af JPP
Snakkede i dag i anden anledning med ejeren af nedenstående

Her lidt input derfra vedr. omdrejninger og baneløb med overkvadratisk 1.4L 8v fiat motor
    Boring: 86,4 mm
    Slaglængde: 61 mm. (speciallavet)
    Slagvolume: 1.425 ccm
    Kompressionsforhold: 6,5:1, 2 ventiler pr. cylinder
    Effekt: ca. 370 HK ved 1,5 bar ladetryk / drejningsmoment: ca. 340 NM.
    Max omdrejningstal: 10.000 omdr./min. (ladetryk fra 3500-4000, og arbejdsområde konstant mellem 4.000-10.000 omdr.)
    Rotormaster turbolader med 2 ladeluftkølere placeret i hver bagskærm.
    Mekanisk Kugelfischer benzinindsprøjtning. Tørsumpsmøring med køling.
    Transmission: 6 trins sekventiel Doggearkasse
    Vægt: 755 kg
    Acceleration: 0 - 100 km/t på 2,9 sek.

Bygget for ca. 30 år siden (bænket 405hk @ 1,9 bar)
Billede

: 18 dec 2013, 09:04
af John Sahl
Ja, den motor vil jeg meget gerne se nærmere på en dag, det er virkelig lækkert arbejde, og så vidt jeg ved, så har han selv bygget/konstrueret den gearkasse, eller i det mindste skiftemekanismerne.

: 18 dec 2013, 18:29
af HenrikGM
Han har selv bygget mekanisk bensinindsprøjtning også. Specs siger kugelfisher, meeen det er vist kun princippet der er brugt.

Meget meget flot bygget bil.