Hvilke brændstof pumper, hivolume

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

Re: Hvilke brændstof pumper, hivolume

#31 Indlæg af Westmus »

TB206HDI skrev:Så er vi under 10.000Hk ?

Hvilke pumper bruger man til f.eks. katamaranfærger med stort forbrug?
Ja hvis vi snakker 10.000hk på metanol skal man sikkert i den retning for at finde noget stort nok. Set i forhold til bensin skal der jo vist ca dobbelt mængde til når vi snakker metanol. Snakker vi nitro bliver det endnu vildere.... :D
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Hvilke brændstof pumper, hivolume

#32 Indlæg af HenrikGM »

TB206HDI skrev:[

Så er vi under 10.000Hk ?

Hvilke pumper bruger man til f.eks. katamaranfærger med stort forbrug?


Husk det er en bensinmotor. Vpower indtil videre, senere methanol vil jeg gætte på.

Der er bestilt nogle 1200cc dyser nu, så vi ender på 1600cc /cylinder.
Forventningen er at det kan understøtte 2500hk @ 95%DC.
Tænker dog ikke vi vil gå væsentligt højere end 2000hk i praksis indtil vi lige ser hvor det hele flyver hen, men vi skal da nok se om bremsen er med derop.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Kuno
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08

#33 Indlæg af Kuno »

Her de omtalte pumpe data, alle ved 46 cSt så de kan ikke bruges til så meget i dette tilfælde.

Kom lige forbi en pumpe i dag og tog et par billeder. Dem vi bruger er med et form for glideleje, hvad materiale ved jeg ikke. Som før omtalt bliver udfordringen nok smøringen, og ikke mængden.

Kan kontakte pumpeleverandøren og hører hvad erfaringer de har med at pumpe benzin eller væsker med en viskositet på under 1 cSt.
Vedhæftede filer
IMG_0422_s.jpg
IMG_0422_s.jpg (190.94 KiB) Vist 3751 gange
IMG_0420_s.jpg
IMG_0420_s.jpg (208.86 KiB) Vist 3755 gange
IMG_0421_s.jpg
IMG_0421_s.jpg (250.66 KiB) Vist 3758 gange
Pump type ALP2D16.pdf
(5.71 KiB) Downloadet 643 gange
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#34 Indlæg af HenrikGM »

glidelejet skal der nok gøres eet eller andet ved....Teflon kunne måske være en mulighed, uden lige at have tjekket modstandsevnen mod methanol eller bensin...

Den du har der, er på ydelsen, måske slet ikke så langt fra.
Den burde kun have kontakt på tandflankerne, samt fra sidetrykket forårsaget af pumpetrykket.(lejerne)

Lejerne kunne fikses. Tandflankerne er sværere. Nu er trykket ikke så hulens højt, så kræfterne indvendigt er lave. Måske det kunne fungere som den er. Den var ihvertfald nemt at bygge på.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Kuno
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08

#35 Indlæg af Kuno »

Snakkede med pumpeleverandøren i dag, men han var lidt på usikker grund ang. dette :wink: kommer du ikke som en overraskelse.

Glidelejet skulle være en form for grafit, hvordan det har det benzin ved jeg ikke. :reading:

Disse pumper koster ikke mange basseøre i dag, så find en med en stor fortrængning så rpm kan sættes godt ned og et filter efter :twisted:
Besvar