Side 4 af 4

: 02 feb 2011, 16:03
af Jakobsen
Er det ik en ide først og fremmest at få målt hvor tyk den lamel er ?
2 få tryk prøvet trykpladen så han ved hvor der er mest tryk, og om der ska små spacere mellem svinghjul og trykplade.

Ting som de os skriver på savarturbo samt kg trimning katalog

: 02 feb 2011, 17:40
af Volvo-Dennis
Nu ved jeg ikke lige hvor man får målt sådan en trykplade henne. Det er ikke noget jeg før har forsket i, da jeg ikke har haft problemet før.

Men hvis man nu siger at en standard Volvo lamel er 7,1mm i tykkelse (hvilket trykpladen må være optimeret til). Vil det så sige, at hvis vi antager at sinter'en er 8,1mm, skal skal trykpladen så shimses 1mm bort fra svinghjulet? Altså så man "løfter" trykpladen fra svinghjulet :?:

: 02 feb 2011, 17:53
af HenrikGM
Ja, det vil det sige.

Det du skal have gjort er at måle koblingspladens tryk i forhold til fodens højde over svinghjulets flade.
Fin kraftens kippunkt, og sæt højden der(lidt forskudt så der er en smule at slide af)

Så er din kobling "blueprintet"...

: 02 feb 2011, 17:55
af Morten VJ
Det er en korrekt tankegang du har der.

Men hvis man vil optimere trykket trykfoden giver på narvet.
Så er en trykprøvning den eneste mulighed.
Da der altid er tolerencer, som kan modarbejde hinanden.

MVH

Morten

: 02 feb 2011, 18:03
af Volvo-Dennis
Ok! Hvor/hvordan får man udført sådan en trykprøvning?

: 02 feb 2011, 18:10
af Morten VJ
Hvorfor nu trykprøve.
Du ved fra tidligere erfaring at en standart kobling kan holde til momentet.
Nu har du så opdateret med en sinterlamel, og skidtet glider.
Afmonter mål, og tag beslutningen om det kan betale sig at få den trykprøvet.
Det er næsten med garenti at din sinterlamel er for tyk.
Og da den skal kunne overføre et størremoment end en organisk.
Så find fejlen først!!

Der er ingen grund til at overkomplicere problemet.
Inden man ved hvad det reelle problem er!!

MVH

Morten

: 02 feb 2011, 18:59
af Volvo-Dennis
Ja, du har ret. Jeg får det til at virke som om det er et større problem.

Men når jeg nu skal til at hive gearkassen af her på fredag til fyraften, så skal jeg få lamellen målt.

- er den tykkere end de standard 7.1mm, jeg skal have hævet svinghjulet. Hvordan anbefales det at gøre, når man er alene på værkstedet og alt er lukket? Er vi ude i noget i stil med spændeskiver med "justeret" tykkelse?

- Hvis det utænkelige sker, og det viser sig at lamellen er tyndere end standard, hvad så?..

Ja, hellere spørge en gang for meget, end for lidt.. :reading:

: 06 feb 2011, 16:12
af Volvo-Dennis
Så blev der makket med kobling fredag aften. Der har været noget galt et sted, for lamellen er slidt underligt (synes jeg). Jeg vil mene den skulle være slidt over hele "vingen" men er det kun midt på.

Billede

Jeg havde som backup købt en standard kobling, og har nu smidt den i, i stedet for. For ville ikke bruge mere tid på sinterlamellen, hvis den er ødelagt..