Side 4 af 6

: 08 aug 2010, 12:49
af HenrikGM
Spørgsmålet er om den ikke skal stå med wg blokeret åben, og alligevel lave det moment.

Der skal ihvertfald laves nogle forskelige ting klar så der er noget at gøre med den dag den skal på felt.

: 08 aug 2010, 12:54
af HenrikGM
lqs skrev:
HenrikGM skrev:
-Pedersen- skrev:Hvordan skulle man kunne dokumentere, for forurening på en drosset motor ? :?

Den alm CO måling ved syn plejer jo ikke være nok, i så mange andre tilfælde....


Det er jo en af velsignelserne ved en gammel bil.....ingen emisionskrav....
se det passer jo ikke helt HENRIK!
der er et krav, om at bilen ikke må forurene mere end standard. hvad man så skal lægge i det? eller hvem der skal bevise hvad?
der kan i hvert fald sagtens lægges forhindringer i vejen på den måde.
men igen, prøv at få bindende svar fra myndighederne.
MVH søren


Ja, det er spørgsmålet.

Bilen er så gammel så den maksimalt skal overholde et krav der hedder 6%CO i tomgang, ligesom min -83 240.

6% CO i tomgang er ganske voldsomt, og en alm 240motor går ikke ret godt i tomgang hvis den ikke kan overholde det krav, så kravet er nærmest automatisk opfyldt, hvis bilen ellers kører bare lidt anstændigt.

Eftersom lige præcist den diciplin kan kontrolleres, og bliver det til syn, så er det lidt anderledes end på nyere biler hvor det i værste fald er en euronorm der skal overholdes.

De to scenarier er så langt fra hinanden, og det første er i min verden ikke noget problem.

: 08 aug 2010, 13:58
af tonnilerche
HenrikGM skrev:
lqs skrev:
HenrikGM skrev:
-Pedersen- skrev:Hvordan skulle man kunne dokumentere, for forurening på en drosset motor ? :?

Den alm CO måling ved syn plejer jo ikke være nok, i så mange andre tilfælde....


Det er jo en af velsignelserne ved en gammel bil.....ingen emisionskrav....
se det passer jo ikke helt HENRIK!
der er et krav, om at bilen ikke må forurene mere end standard. hvad man så skal lægge i det? eller hvem der skal bevise hvad?
der kan i hvert fald sagtens lægges forhindringer i vejen på den måde.
men igen, prøv at få bindende svar fra myndighederne.
MVH søren


Ja, det er spørgsmålet.

Bilen er så gammel så den maksimalt skal overholde et krav der hedder 6%CO i tomgang, ligesom min -83 240.

6% CO i tomgang er ganske voldsomt, og en alm 240motor går ikke ret godt i tomgang hvis den ikke kan overholde det krav, så kravet er nærmest automatisk opfyldt, hvis bilen ellers kører bare lidt anstændigt.

Eftersom lige præcist den diciplin kan kontrolleres, og bliver det til syn, så er det lidt anderledes end på nyere biler hvor det i værste fald er en euronorm der skal overholdes.

De to scenarier er så langt fra hinanden, og det første er i min verden ikke noget problem.



Jeps - 6% CO er ifølge link 12,25:1 i AFR... - og det kan man jo reelt set justere sig ind til ikke?

http://www.perfectpower.com/Technical_info/afr.asp



Er det biler fra 84 og ældre, hvor man kan det her nummer så?

: 08 aug 2010, 14:55
af lqs
problemet er jo netop, at kravet ikke har noget med BLOT de gamle co krav at gøre. der stå at bilen ikke må forurene MERE end standard. det gør den sikkert heller ikke. MEN at bevise det.... det kan blive både dyrt og tæt på umuligt.
MVH søren

: 08 aug 2010, 15:24
af Morten VJ
lqs skrev:problemet er jo netop, at kravet ikke har noget med BLOT de gamle co krav at gøre. der stå at bilen ikke må forurene MERE end standard. det gør den sikkert heller ikke. MEN at bevise det.... det kan blive både dyrt og tæt på umuligt.
MVH søren


færdselsstyrelsen siger dette
"Før 01.04.84: Ingen krav bortset fra de almindelige krav om CO i tomgang"
citeret fra denne vejledning
http://www.fstyr.dk/koretojer/Regler%20 ... 42010.ashx

Som jeg læser det, er det udelukkende co der bestemmer før 1-4-84
Der er ingen andre krav om forurening

MVH

Morten

: 08 aug 2010, 20:47
af grydesvamp
jeg stiller gerne bil (med den omtalte motor) til rådighed som forsøgs bil.

rullefelt har den lokale mekaniker, men hvad det koster at leje feltet en dag vil han ikke helt ud med.. har været efter ham ;)

: 08 aug 2010, 21:20
af tonnilerche
lqs skrev:problemet er jo netop, at kravet ikke har noget med BLOT de gamle co krav at gøre. der stå at bilen ikke må forurene MERE end standard. det gør den sikkert heller ikke. MEN at bevise det.... det kan blive både dyrt og tæt på umuligt.
MVH søren


Hvorfor?

Hvis kravene er CO-test hvor grænsen hedder 6% - så er mængden jo ligegyldig...


Det skal han bare lige få på skrift, samt det med restriktoren - så er den i hus.

nyt i sagen

: 10 aug 2010, 18:26
af lassetn
så fik jeg svar SÅDAN NOGET LORT.....!!!!!!
han var ellers meget positiv i telefonen.
der var ikke nogle regler om det men det skynder de sig bare at lave... Fuck hoveder..........
MEN GIVER IKKE OP...

svaret var følgene..


Kære Lasse Nørgaard.

Tak for din henvendelse vedrørende ombytning af motor i din Volvo og neddrosling af motoreffekten.

Vi har diskuteret problemstillingen igennem i Center for Grøn Transport, og vi har besluttet, at man ikke kan anse en motor for at have en mindre motoreffekt end den oprindelige motoreffekt opgivet af fabrikanten.
Det betyder i praksis, at vi ikke vil tillade, at en bil godkendes med en motor, der er neddroslet.

Baggrunden er bl.a., at det vil være yderst vanskeligt at opstille en kravspecifikation til dokumentationen for neddroslede motorer, idet det vil være en vurderingssag i hvert enkelte tilfælde, om hvorvidt det er svært eller let at ændre motoren, så den får den oprindelige motoreffekt igen.
Hvis man f.eks. eftermonterer en turbolader med wastegate, anser vi automatisk effektforøgelsen for at være over 20 %, idet det er usandsynligt, at man vil lave en kompliceret konstruktiv ændring på motoren, uden at få en markant effektforøgelse til følge. På samme måde kan man sige, det er sandsynligt, at en neddroslet motor med få indgreb kan få den oprindelige motoreffekt igen.

Da der ikke tidligere har været regler vedrørende neddrosling af motorer, kan jeg oplyse, at vi i den næste udgave af Vejledning om syn af køretøjer, der udkommer i oktober måned, vil skrive, at man ikke kan anse en motor for at have mindre motoreffekt, end den oprindelige motoreffekt opgivet af fabrikanten.

Du er velkommen til at kontakte mig igen, hvis du har yderligere spørgsmål.

: 10 aug 2010, 22:07
af lqs
prøv at spørg ind til, hvorfor det er anderledes mht MC motorer. prøv at hold korespondancen positiv/konstruktiv. giv eks på hvordan det er lavet i mc verdenen. dvs lange gasspjæld, blokering af indsug (gummi) bøs i udstødning. eller sågar andre knaster... evt kunne knallerter/scortere bringes med ind i billedet. prøv ad, spændt på deres svar.
MVH søren

: 10 aug 2010, 23:09
af lassetn
flot søren lidt det perspektiv jeg skulle bruge. ringer sku til ham torsdag