Morten VJ skrev:JakobM skrev:100L/sek og 2meter rørføring + 4 stk. 90 graders bøjninger:
(F.eks. 2.0L, 6000rpm, 80% VE, 0 bar)
Ø20mm = 318,31m/sek <> 210343 Pa / 2,1 bar tryktab (lader sig ikke gøre / blot for eksemplets skyld)
Ø25mm = 203,72m/sek <> 73706 Pa / 0,73 bar tryktab (lader sig ikke gøre / blot for eksemplet skyld)
Ø51mm = 48,95m/sek <> 2588 Pa / 0,026 bar tryktab
Ø63mm = 32,08m/sek <> 1111 Pa / 0,01 bar tryktab
Ø76mm = 22,04m/sek <> 443 Pa / 0,004 bar tryktab
250L/sek og 2meter rørføring + 4 stk. 90 graders bøjninger:
(F.eks. 2.0L, 6000rpm, 80% VE, 1.5 bar)
Ø51mm = 122,38m/sek <> 16175 Pa / 0,16 bar tryktab *** Bemærk nu over 0,15 bar i tryktab på rørføringen alene, dertil skal tillægges tryktab for filter, IC, indsugningsmanifold, osv....
Ø63mm = 80,20m/sek <> 6946 Pa / 0,07 bar tryktab
Ø76mm = 55,11m/sek <> 2770 Pa / 0,03 bar tryktab
Der er forholdsvis stort tryktab ved Ø51mm og de 250L/sek. som svarer til f.eks. en 2 liters motor på 6000 omdrejninger med 1.5 bar i røven og 80% VE. Dertil må det også rykke godt i rørsamlingerne, bov mv. når 122m/sek stopper på bagsiden af gasspjældet. Det er 439km/t til 0
Hej Jacob
Jeg er ikke elt enig i den dramatiske forøgelse i hastighed ved 1,5 bar.
Udgangspunktet er 100 l/sek det motoren kan suge.
Nu vil vi forsøge at proppe det der svarer til 250 L/sek ind i motoren. det bevirker at trykket i rørerne stiger til 1,5 bar.
Hastigheden i rørerne er den samme da motoren kun vil modtage 100 L/sek.
I princippet øger vi massen på luften ikke volumen der skal igennem rørerne!!
Lyder det helt forkert??
MVH
Morten
Du har helt ret!!
Hastigheden stiger ikke fordi massefylden øges, så hastigheden ved de 1½ bar passer ikke. Den er "kun" 48,95m/sek / 176,22 km/t.
Spørgsmålet er så hvad der sker med tryktabet.....hm
