Spær på FWD, pengene værd?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#31 Indlæg af K-FINN »

Havneren skrev:
Finn T Pedersen skrev:I toyota's tilfælde var det fejlberegning, trækaksel gav sig for meget, altså kom trækket lidt før på det andet hjul...


Dvs. det var kun en en brøkdel af et sek at den træk til siden?


Kan ikke huske det, det er mange år siden, men det kan jeg finde ud af
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#32 Indlæg af Havneren »

Runesm skrev:Ja, det vil den jo nødvendigvis gøre sådan.
I mit hovede er det sådan at hvis man tager et stykke fjederstål, og sætter en trækstang i den ene ende, og en top i den anden ende og skal spænde en møtrik med det stykke fjederstål som forlænger, så skal man først ha' spændt fjederstålet op før møtrikken begynder at strammes.

Og det vil hele tiden kræve energi at holde fjederstålet strammet op for at få møtrikken strammere.

Det kan da godt være min teori er helt ved siden af, men sådan tænker jeg da det virker.


Det vil ikke koste energi at holde fjederstålet strammet op i en fast position, men ellers har du helt ret...

Men men men... Det er så også derfor jeg kan gå med til at den vil trække skævt i en brøkdel af et sekund men når så akslen er vredet vil det være slut.
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#33 Indlæg af K-FINN »

Havneren skrev:
Runesm skrev:Ja, det vil den jo nødvendigvis gøre sådan.
I mit hovede er det sådan at hvis man tager et stykke fjederstål, og sætter en trækstang i den ene ende, og en top i den anden ende og skal spænde en møtrik med det stykke fjederstål som forlænger, så skal man først ha' spændt fjederstålet op før møtrikken begynder at strammes.

Og det vil hele tiden kræve energi at holde fjederstålet strammet op for at få møtrikken strammere.

Det kan da godt være min teori er helt ved siden af, men sådan tænker jeg da det virker.


Det vil ikke koste energi at holde fjederstålet strammet op i en fast position, men ellers har du helt ret...

Men men men... Det er så også derfor jeg kan gå med til at den vil trække skævt i en brøkdel af et sekund men når så akslen er vredet vil det være slut.


Måske det ændre i takt med den får mere gas(mere træk)
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#34 Indlæg af Havneren »

Aaaaaa... Jeg tror ganske enkelt bare ikke på den. Når motoren så har nået over sin momentkurves toppunkt og momentet bliver svarere igen skulle bilen jo så begynde at trække til den anden side fordi akslen begynder at vride mindre igen - Aaaaaa.......................

Jeg er ganske enkelt bare ikke overbevist. Slet ikke faktisk... Men det er jo noget alle ved at det er sådan -
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#35 Indlæg af Morten VJ »

Det er nok ikke trækakslerne alene der gør det.
Men en lille ændring i hjulgeometrien.
Det hjul der først får maks moment først, vil få en øgning af castervinklen, hvilket betyder at camber, og toe ændre sig, ift. den med den lange aksel.
Og der skal ikke ret meget vinkelforskel til før at bilen trækker skævt.

Kun en teori.

Underbygget af en Honda accord fra 90.
Har en 2 delt aksel på biler med manuelt gear, men en enkelt aksel på automat gear.
Momentet fra motoren bliver forsinket- blødet op i converteren.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#36 Indlæg af Havneren »

Hummm...

Er det sådan at to aksler i forlængelse af hinanden total set vil vride mindre end én lang?
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#37 Indlæg af Morten VJ »

Det tror jeg ikke,
Men den lange aksel skal være kraftigere end 2 korte.
I flg. denne artikkel
http://www.rodandcustommagazine.com/tec ... index.html
Og nu kan du jo begynde at regne på inerti momenter, og alt muligt andet sjovt.

Jeg er bare glad for at jeg har baghjuls træk,
da jeg ikke behøver at bekymre mig om moment reaktioner i rattet.
Den smider højest med røven :tooth:

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#38 Indlæg af Havneren »

Morten VJ skrev:Det tror jeg ikke,
Men den lange aksel skal være kraftigere end 2 korte.
I flg. denne artikkel
http://www.rodandcustommagazine.com/tec ... index.html
Og nu kan du jo begynde at regne på inerti momenter, og alt muligt andet sjovt.

Jeg er bare glad for at jeg har baghjuls træk,
da jeg ikke behøver at bekymre mig om moment reaktioner i rattet.
Den smider højest med røven :tooth:

MVH

Morten


Hummm... Der har vi så hvorfor man vælger at dele akslen op i f.eks. to dele - Altså for at øge den "kritiske hastighed". Hvad var det du ville sige med det i forhold til det her med bil der trækker skævt ved forskellige aksellængder?

Jeg kunne altså godt tænke mig snart at køre firhjulstræk hehe... Det ville ikke være dårligt :P
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#39 Indlæg af Morten VJ »

Som jeg ser det.
Fordele ved ens aksel længde.
Samme vinkler på trækakslerne.
Samme uaffjedret vægt.

Dvs. mere ens påvirkning på hjul/hjulophæng.

Vridningen af akslen tror jeg ikke har den helt store indflydelse.
Om bilen trækker til højre eller venstre ved fuld accelration.

Men caster vinklen, og hvor dan den påvirker sporingen, er en stor synder.

Og så self. hjulspind.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#40 Indlæg af Havneren »

Morten VJ skrev:Som jeg ser det.
Fordele ved ens aksel længde.
Samme vinkler på trækakslerne.
Samme uaffjedret vægt.

Dvs. mere ens påvirkning på hjul/hjulophæng.

Vridningen af akslen tror jeg ikke har den helt store indflydelse.
Om bilen trækker til højre eller venstre ved fuld accelration.

Men caster vinklen, og hvor dan den påvirker sporingen, er en stor synder.

Og så self. hjulspind.

MVH

Morten


Jaaeeee... Du har nok ret i det med fordelene ved en opdelt trækaksel tror jeg. Og også mht. vridning - Den tror jeg altså heller ikke helt på!

Jeg kan nu ikke helt se det med caster vinklen - Caster vinklen er jo en del af den statiske og dynamiske selopretning og har jo intet med trækaksler at gøre som jeg ser det... Sporing ligger jo alt sammen i bærearme og fjederben - Intet med trækaksel...

Vh Chr
Besvar