Side 4 af 4
: 07 nov 2007, 20:42
af tyson2
Thyregod skrev:Så er det vel bare at bore skråt, og sætte et rør igennem og svejse det sammen udenpå.
Men hvor skal hullet være ?
Det behøves vel ikke være så præcis
Det er ikke bare lige og bore et kæmpe skråt hul og mase et rør igennem. Det jeg gjorde var at bore et hul på cirka 20mm og så "vride" boret da det var igennem så det blev "skråt". Så sleb jeg det rørstykke jeg havde lavet til formålet skråt i enden. Holdte det op imod hullet i blokken med fingeren nede i så det sad rigtigt, flyttede fingeren så jeg kun holdt det i enden og gav det en ordentlig punktsvejsning. Og så svejsede jeg det hele vejen rundt bagefter. Det er noget lort og svejse da man ikke rigtig kan komme til. Men med lidt tålmodighed kan det godt lade sig gøre.
Når du ved hvor turboen kommer til at sidde kan du med afmonteret bundkar sagtens mærke dig frem til hvor blokken er tyndest. Det er et af de steder du skal bore. For der er ikke nogen oliekanaler.
Vil anbefale at lave den minimum ø20mm
: 07 nov 2007, 21:33
af Morten VJ
klyfax skrev:Morten VJ skrev:Og studsen under olien i bundkarret giver tryk.
Hvordan det, hvis røret er stort nok til at der kan ske en hurtig nok udligning af olien?
Det sker aldrig trykudligningen.
Som forsøg kan du tage en spand fylde 4 l. vand i den finde en klar slange med samme lysning som dit returløb.
stikke den ned i samme dybde som dit påtænkte returløb skal være.
Fyld slangen med vand, og kom tilbage efter et par timer.
vandstanden i slangen vil være højere end den i spanden.
og derfor vil du have et større tryk i dit returløb.
MVH
Morten
: 07 nov 2007, 21:38
af klyfax
Morten VJ skrev:Hvordan det, hvis røret er stort nok til at der kan ske en hurtig nok udligning af olien?
Det sker aldrig trykudligningen.
Som forsøg kan du tage en spand fylde 4 l. vand i den finde en klar slange med samme lysning som dit returløb.
stikke den ned i samme dybde som dit påtænkte returløb skal være.
Fyld slangen med vand, og kom tilbage efter et par timer.
vandstanden i slangen vil være højere end den i spanden.
og derfor vil du have et større tryk i dit returløb.
MVH
Morten[/quote]
Hehe det vil jeg satme ik prøve, for ved at vandstanden er lige høj i begge "tanke" når det står stille. Du for kun vandstanden til at være højere i den ene tank frem for den anden, ved at tilføje tryk eller vakum, i den ene af tankene...
Og er det i bevægelse, så vil det altid forsøge at bringe trykket, eller vandstanden til det samme i begge tanke.
: 09 nov 2007, 21:28
af audi_claus
Jeg synes det er et problem med krumtaps-udluftning og retur olie fra turbo, for det er 2 sider af samme sag og der er normalt ikke indsat ensretterventiler de steder.
Hvis hullet i bundkar/blok er over normal oliehøjde (svinger vejen ?) presser krumtapventilationen olieskvulp op i en vis fart. Hvis hullet er under olie stand får man måske nok noget olie stående i røret/slangen men tyngdekraften vil hjælpe den ned. Jeg har ført retur olien fra min egen krumtapudluftning tilbage under oliestand med den logik, at der så ikke bliver blæst olie op den vej sammen med underkompressionen. Det sker via hullerne i blokken til topstykket.
Kugleleje turboer tåler kun drypsmøring, så der indbygges ofte en restriktor på tilgangen, for at der ikke kommer for meget olie.
Og den smule, der kører gennem lejet skal kunne falde "frit" ned.
Om "ned" er til bundkarret eller til en stand (der ikke øges) på et tilpas fedt rør må være underordnet (et udviddet bundkar ?). Men der skal være luft mellem turboens retur og olie standen.
Jeg ved ikke om det er nævnt i denne tråd; men vandtilgangen sker nede fra til lejehuset eller vandret, så dampbobler kan komme væk og op mens olien kommer oppe fra og falder ned med de vinkler man nu kan finde plads til.
: 12 nov 2007, 10:30
af johan o r
Ville det ikke være Nemmer med en lille olietank under turboen og så en olie pumpe, så behøver man ikke lave hul i motor eller bundkar..
: 12 nov 2007, 10:55
af audi_claus
Det vil yderligere kræve et oliefilter og oliekøler og endnu en oliestand, der skal holdes øje med - glem det - af både pladsmæssige og praktiske årsager. Netop gr. turboens varme, er denne olie den mest kritiske i hele bilen hvorfor man skal vælge en 50 eller 60 olie for at den ikke skal kokse til.
Men jeg ved, at visse kompressorer leveres med deres eget lukkede oliesystem, Procharger f.eks.
Har selv en ældre udgave på min 502" Chevy bådmotor med 650+ Hk inden de lavede det "self contained".