Side 4 af 5
: 16 dec 2006, 11:04
af wukshady
Andy skrev:
Det er nermere fordi hans dieselpumpe ikker kan nå og sprøjte hele mængden ind inden stemplet når toppunktet....
Det er måske endnu nærmere fordi den kører med en meget lav kompression. Har hørt om pro-stock'er nede omkring 11:1. Det vil jeg mene er ret lavt i en dieselmotor... Og det gør ihvertfald også at den ikke forbrænder rigtigt ved lave omdrejninger / uden ladetryk.
Det ser ud til at være en rimelig fornuftig maskine, så det ville undre mig lidt, hvis de ikke har styr på hvornår deres pumpe leverer. Men man kan selvfølgelig aldrig vide...
Og den måde den "støder" i omdrejningerne, det er jo så regulatoren der er skyld i det. Men det kommer jo nok ikke bag på dig Andy
Og til Yugo: Tjah, smag og behag er jo heldigvis forskellig...

: 16 dec 2006, 11:51
af klyfax
wukshady skrev:Andy skrev:
Det er nermere fordi hans dieselpumpe ikker kan nå og sprøjte hele mængden ind inden stemplet når toppunktet....
Det er måske endnu nærmere fordi den kører med en meget lav kompression. Har hørt om pro-stock'er nede omkring 11:1. Det vil jeg mene er ret lavt i en dieselmotor... Og det gør ihvertfald også at den ikke forbrænder rigtigt ved lave omdrejninger / uden ladetryk.
Det ser ud til at være en rimelig fornuftig maskine, så det ville undre mig lidt, hvis de ikke har styr på hvornår deres pumpe leverer. Men man kan selvfølgelig aldrig vide...
Og den måde den "støder" i omdrejningerne, det er jo så regulatoren der er skyld i det. Men det kommer jo nok ikke bag på dig Andy
Og til Yugo: Tjah, smag og behag er jo heldigvis forskellig...

Nu er det altså de færreste der støder i max omdr. Og hvis den gør det så er det fordi det er en let opgave for trækkeren.
Hvis du hentyder til støderigt mens de holder i starteten, så er det fordi de støder den på gassen, fordi den ellers drunker hvis den for max diesel. Lige som en benziner, den drunker også hvis den for for meget benzin.
Men Andy, det må da være noget af en tidsforstilling der sidder på sådan en pumpe så. Og hvornår begynder den så at sprøjte ind ved max belastning?
: 16 dec 2006, 18:18
af wukshady
Ved ikke om jeg misforstår, det er jo ikke sådan at han sidder og rykker frem og tilbage i gashåndtaget, som om han havde gang i en vis anden beskæftigelse med højre hånd... Det er regulatoren der får den til at støde sådan. Og det gør den også ved maks rpm (hvis det er noget maks), så længe motoren ikke er belastet naturligvis. Men det er selvfølgelig rigtigt at han ikke bare kan vride øret på den ved tomgang...
: 16 dec 2006, 18:31
af klyfax
wukshady skrev:Ved ikke om jeg misforstår, det er jo ikke sådan at han sidder og rykker frem og tilbage i gashåndtaget, som om han havde gang i en vis anden beskæftigelse med højre hånd... Det er regulatoren der får den til at støde sådan. Og det gør den også ved maks rpm (hvis det er noget maks), så længe motoren ikke er belastet naturligvis. Men det er selvfølgelig rigtigt at han ikke bare kan vride øret på den ved tomgang...
Jow... Det er faktisk sådan så de sidder og rykker i gas håndtaget, som om han havde gang i en vis anden beskæftigelse... Det gør de på den der hedder John Deere, så vil næsten også tror Blue Power gør det...
: 16 dec 2006, 20:12
af Andy
Selvføldig har de fleste teams der kører prostock styr på deres indsprøjtnings tid..
Til motore med høje omdrejninger bliver der lavet en tændingsforstilling til de lave omdrejninger, men ellers er der intet der forstiller tidspunktet....
Det er ikke alle der sidder og rykker i gashåndtaget, de giver bare stille og roligt mere og mere gas, stødene eller rykkene kommer fordi regulatoren er meget hurtig til og regulere....
Det der sker er, gashåndtaget står feks til 3000 omd, regulatoren prøver og holde motoren på det ønskede omdrejningstal, men da pumpen jo giver en stor mængde olie vil motoren løbe højre op i omdrejninger end ønsket (3000) og pumpen lukker helt af for olie, og motoren taber omdrejninger igen, regulatoren regulere på fuld mængde igen og det hele starter forfra....
Mvh
Andy
: 16 dec 2006, 22:40
af klyfax
Andy skrev:Selvføldig har de fleste teams der kører prostock styr på deres indsprøjtnings tid..
Til motore med høje omdrejninger bliver der lavet en tændingsforstilling til de lave omdrejninger, men ellers er der intet der forstiller tidspunktet....
Det er ikke alle der sidder og rykker i gashåndtaget, de giver bare stille og roligt mere og mere gas, stødene eller rykkene kommer fordi regulatoren er meget hurtig til og regulere....
Det der sker er, gashåndtaget står feks til 3000 omd, regulatoren prøver og holde motoren på det ønskede omdrejningstal, men da pumpen jo giver en stor mængde olie vil motoren løbe højre op i omdrejninger end ønsket (3000) og pumpen lukker helt af for olie, og motoren taber omdrejninger igen, regulatoren regulere på fuld mængde igen og det hele starter forfra....
Mvh
Andy
Der bed du godt nok dig selv i halen...
Tidsforstilling, rykker indsprøjtnings tidspunkt frem, altså flere grader før top. Hvis den ikke er der ved høje omdr. så køre motoren med et indsprøjtnings tidspunkt på 15-25 grader? Alt for sent et tidspunkt at sprøjte ind på.
Medmindre man faktisk vender tidsforstillings funktionen så den flytter indsprøjtnings tidspunktet tilbage, færre grader mod top i de lave omdr. For kommer olien for tidligt går det jo også galt.
Og på min kammerats "standard" trækker, er regulartoren ude af funktion ved dellast. Den regulere KUN max omdr.!
: 21 dec 2006, 12:28
af Andy
Jeg tror ikke du helt forstod min forklaring, eller også er det mig der ikke forklarede mig tydligt nok...
Til høj omdrejnings motore med en stor mængde dieselolie bliver elementet lavet med tændingsforstilling, sådan at ved lave omdrejninger er start indsprøjtning senere, dvs. er pumpen sat til og begynde indsprøjtningen 30 grader før top vil den ikke være 30 grader men ca 22 før top ved lave omdrejninger, og som man så giver mere gas vil start punktet flytte sig bagud mod de 30 grader....
Til en orientering er en godt bygget pumpe istand til og sprøjte 850 mm3 olie i motoren på ca 25 grader på motoren....
Din kammerat kører med en RQ regulator eller en RSVU.....
Mvh
Andy
: 17 feb 2007, 15:16
af Martin Mikkelsen
og ej at forglemme
de her dieseltrækkere køre med 3 tryktrin og 15 bars ladetryk
man kan sige meget om " bøndernes svar på dragracing"
men hold da kæft det lyder godt, det går lige i pikken
mvh
Martin
: 23 feb 2007, 18:25
af ae86
Martin Mikkelsen skrev:og ej at forglemme
de her dieseltrækkere køre med 3 tryktrin og 15 bars ladetryk
man kan sige meget om
" bøndernes svar på dragracing"men hold da kæft det lyder godt, det går lige i pikken
mvh
Martin
Ja lige som i Dragracing, kan man opleve at se en traktorkøre få blackout, men i modsætning til Dragracekøren, der får det pga. de voldsomme gkrafter fra accelerationen, får traktor chaufføren det af manglende ilt når han fanges i røgkeglen.
: 23 feb 2007, 19:14
af wukshady
ae86 skrev: ...får traktor chaufføren det af manglende ilt når han fanges i røgkeglen.

Det har jeg godt nok aldrig hørt om før... Eneste i den stil jeg har hørt om, er en vis 10-dobbelt europamester, som er ved at trappe karrieren ned og overlade rattet til næste generation, angiveligt pga problemer med migræne efter mange års pulling med methanoldrevne motorer...