Mere effekt endnu! i volvo B23et..

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#31 Indlæg af HenrikGM »

Man kunne godt have den tanke at dem der designede feks en B23A årg. 1983 havde lidt andre ideer med motoren, end hvad den overordnede ledelse havde for hele bilen. AB fabrik er den så stærk at det er helt overkill til den ydelse den (IMO) blev neddroslet til.

Som en sjov detalje havde motoren fra 242GT(meget sjælden bil, og nok usælgelig til det gængse volvo-publikum) jo 140hk std på sug igennem et K-jet anlæg..

Til sammenligning er en B230FK motor udstyret med beskedne 135hk, trods turbo og ladeluftkøler en lastbil værdig.....

Visse versioner af den motor er iøvrigt fuldstændig identisk i alle dele med 165hk B230FT motoren, lige på nær wastegate aktuatoren.

Den yderst beskedne ydelse(fabriksopgivelsen) åbner muligheder for at "importere" den motor over i stort set hvilken som helst gammel volvo, hvilket jo ikke er uinteressant.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#32 Indlæg af Volvo-Dennis »

Vil bare lige sige at nu på søndag bliver min bil chippet med K knasten, så vil det vise hvordan den opfører sig i forhold til B knasten. Skal nok skrive resultatet herinde..
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Brugeravatar
svensson
Junior Medlem
Indlæg: 82
Tilmeldt: 11 sep 2003, 21:27
Kontakt:

#33 Indlæg af svensson »

HenrikGM skrev:Er i seriøse nok til at bygge en motor med henblik på de ønskede hk i første hug?

Vi kunne evt. arrangere noget groupbuy, og køre en tur til "volvo-land" og brænde lidt $ af på nogle sjove stumper....?

Jeg tænker det kan lade sig gøre at få en god pris, på 3x af alting....men selvf. ikke noget der ligner "gratis".


Hvis i skal bestille stumper i sverige vil jeg muligvis gerne være med,
skal bruge stempler og plejlstænger fra evt steen parner
mvh martin
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#34 Indlæg af HenrikGM »

svensson skrev:
HenrikGM skrev:Er

Hvis i skal bestille stumper i sverige vil jeg muligvis gerne være med,
skal bruge stempler og plejlstænger fra evt steen parner
mvh martin


Parner har længe været anset som meget seriøs. Der er dog sket noget interessant omkring hans reklamationspolitik. Snart temmeligt mange har haft et krydspindshavari (totalhavari som konsekvens)på parner stumper, plus en hel del tolerance problemer, som Sten angiveligt blankt afviser. Værd at sætte sig ind i _før_ man smider pengene. google kan hjælpe...
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
svensson
Junior Medlem
Indlæg: 82
Tilmeldt: 11 sep 2003, 21:27
Kontakt:

#35 Indlæg af svensson »

HenrikGM skrev:
svensson skrev:
HenrikGM skrev:Er

Hvis i skal bestille stumper i sverige vil jeg muligvis gerne være med,
skal bruge stempler og plejlstænger fra evt steen parner
mvh martin


Parner har længe været anset som meget seriøs. Der er dog sket noget interessant omkring hans reklamationspolitik. Snart temmeligt mange har haft et krydspindshavari (totalhavari som konsekvens)på parner stumper, plus en hel del tolerance problemer, som Sten angiveligt blankt afviser. Værd at sætte sig ind i _før_ man smider pengene. google kan hjælpe...


ja er klar over det med krydspindene, det tyder også på at det er kineser plejlstænger, det er jo også en anden pris end kendte mærker, men vil mene at stumperne er gode nok hvis de bliver monteret med andre bolte plejlstængerne og anden krydspind.

mvh Martin
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#36 Indlæg af Volvo-Dennis »

Så kom det "vilde" resultat.. Knasten gav intet i toppen overhovedet, men døde i stedet. Men lidt mere moment fik den. Den havde 20hk mindre :!: , men fik så mere tryk og så endte den igen på 243hk, men så 391nm i stedet for 367nm.

Det med at den skulle trække hårdt op til 6800 gør den SLET ikke, efter 4500omdr begynder den at dø ud, hmm. Der var mistanke om at tandrem stod forkert, og jeg måtte til at skrue, men nej, den stod rigtigt.

Chippen skulle heller ikke en gang ændres, det eneste der blev gjort var at ladetrykket blevet hævet en mikrosmule.

Sååå, alt i alt er det lidt spildt med k knasten. Mere moment i bunden, og intet andet!! Men hva', så fik man da trukket nogle penge ud i lokummet.
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#37 Indlæg af Morten VJ »

Dennis har du overvejet at måle modtrykket i udstødningen?
Helst både før og efter turboen.
Der er noget der holder knasten tilbage, og den første tanke er et for stort modtryk på udstødnings siden.

MVh

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#38 Indlæg af Volvo-Dennis »

Modtrykket er perfekt, det er målt... Og udstødningen er 2.5".
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#39 Indlæg af Morten VJ »

DVS. de rørte heller ikke ved tændingen.
Jeg går ud fra at du kontrollerede ventil spillerummet efter knastskiftet.
Og ikke bare har smidt den i, da en knast er en knast.
Som der andre på nettet der mener. :damn:

Der er noget galt her, da momentet, og effekten burde flyttes op i omdrejnings området.

Er alt omkring, og i motoren 100% i orden, eller er der lige det lille problem?

Svensken laver rutinemæssigt 300 hk på samme motor, men det er måske de røde svenske træheste.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#40 Indlæg af Volvo-Dennis »

Nej, de rørte intet. Den fik kun lidt mere tryk.

Og alle 8 ventiler blev justeret med det samme knasten kom i, for det skal man jo altid. Har godt hørt de historier med at "jamen det er jo også en orginal volvo knast" så det er det samme. Men der kan jeg godt forsikre om at det er det ikke..

Motoren er helt i orden, bruger hverken olie vand, eller banker eller noget som helt. Alle pakdåser og servicedele er i orden - tændrør, rotor, dæksel, kabler - alt! kompressions test er ok, ville heller ikke tage afsted med noget der ikke virker.

Så, er vi måske ude i noget med en V knast?
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Besvar