Side 4 af 5
Hej Henrik og Ole
: 06 dec 2005, 20:38
af uno
Jeg render selv og roder lidt med det traktortræk og har et eksempel på en jeg gerne vil høre lidt meninger om.
Sidste vinter var motoren på ca 5,6L og fik en hx40.. den blev gal som fanden selv men fik desværre motorhaveri så den blev erstattet med en orginal blok på 4,6L der blev ikke ændret på brændstofmængde eller turbo men den kører stadig med den.. dog knap så gal.
Efter den lille motor er kommet i er der kommet en vislende lyd som vi er blevet enige om er fordi turboen kører i surge og har derfor snakket om at lave en lille utæthed for at få den op i mappet??? Hvad siger i
Jeg har et lille film klip hvor det er tydeligt at høre, men kan ikke oploade det.
lidt data på bæstet som den står
Zetor 8011 med 4cyl
boring/slaglængde: 110/120mm
Monteret med hx40turbo og lille i/c
brændstofmængde ca 400mm^2
ladetryk 4bar
ER IKKE RYGER
sender gerne klippet på mail
Bent
Re: Hej Henrik og Ole
: 06 dec 2005, 20:49
af mh
uno skrev:Jeg har et lille film klip hvor det er tydeligt at høre, men kan ikke oploade det.
Bent
du kan evt. uploade det på
www.putfile.com
kunne være sjovt at høre den omtalte lyd
lyd
: 07 dec 2005, 20:06
af uno
Tak til tinasmartin -her er et klip med den sidste 4cyl. traktor der kører standart og scorer medaljer i sydjylland.
Det der skal lægges mærke til er lyden de sidste 4 sek hvor den er tydligst.
Har fået en forklaring der hedder at det er luften der slår bak forbi kompressoren pga. turbinen kører for langsomt.
Den er ret kvik til at hente tryk så jeg forstår det ikke 100%
Click here to watch Zetor2pulloff
Jeg kan ikke få linket til at spille hele filmen så jeg er stadig klar på at maile den
: 07 dec 2005, 20:34
af HenrikGM
Den staller vel bare?
Ladetrykket er højt, turbinens fart falder(og dermed kompressoren) og pludselig overvinder modtrykket i manifolden kompressorhjulets centrifugalkraft, hvorefter luften støder baglæns ud af kompressoren.
Meget hård kost for kompressoren, og akslen kan snildt brække under dette.
: 07 dec 2005, 21:59
af uno
[quote="HenrikGM"]Den staller vel bare?
Ladetrykket er højt, turbinens fart falder(og dermed kompressoren) og pludselig overvinder modtrykket i manifolden kompressorhjulets centrifugalkraft, hvorefter luften støder baglæns ud af kompressoren.
quote]
Det er også hvad jeg har fået at vide men de andre jeg har hørt gøre det, gør det kun lige før de giver op og taber trykket men på zetoren kan det høres hele vejen ud.
I starten var det meget slemt men efter den fik nye dyser er det blevet mindre.
Det jeg fisker efter er hvis man laver en kalibreret boring til at smide lidt luft ud kunne trække kompressoren op i højere omdrejninger så den kunne holde sig gående...
det er en skøn turbo.. højt max tryk lavt modtryk og let at skyde igang men næste år er der kun 2500rpm at gøre med så der skal tænkes lidt kreativt...
Alle ideer modtages med kys hånd for det skulle gerne være slut med fiat 1000 ræset næste år...
Bare fordi man er 2cyl og 1L i underskud burde man nok kunne skærme dem dem med lidt rusisk kram og en masse fingersnilde..måske
: 07 dec 2005, 22:42
af grydesvamp
man kan vel lave en muther fu.. af en blow off ventil den burde da rede delene lidt i stedet for dette modbydelige ryg det giver i turboen når den bliver bremset så drastisk..?
Ja en zetor er kram hvis ikke det elektriske futter af eller gearkassen og pto'en bliver uvenner! men du kan vel regne dig frem til hvor meget mere din motor skal yde for at trækken en sådan turbo...? men i mine øre lyder det lidt som om at den skal på overarbejde for at rykke den rundt... !
: 08 dec 2005, 15:33
af uno
[/qoute)
men du kan vel regne dig frem til hvor meget mere din motor skal yde for at trækken en sådan turbo...? men i mine øre lyder det lidt som om at den skal på overarbejde for at rykke den rundt... ![/quote]
Det kan godt ske det normalt er overkill med en hx40 til en 4,6 med 2500omdrejninger men den har 3,5bar ved 2300 så her er ingen problemer og det er da også målet at presse lidt mere ud af maskinen næste år... ca 50hk som et gæt -derfor er det ikke så tosset at vi ikke længere må tage 2700 men kun 2500... det kan være turboen stadig er stor nok næste år- ellers ligger der en hx50 klar...
: 08 dec 2005, 18:12
af grydesvamp
hvor stor var den fiat motor i litter ? 5L ?
: 08 dec 2005, 18:41
af wukshady
Fiat 1000

5,2 liter...

Uno. Nå, så er det dig der er blevet beskyldt for at være lidt vel Ford-fjendsk inde på fullpull.dk...!?
Du må gerne lige prøve at sende det video-klip til mig på:
volvole@mail.dk Jeg kan nemlig ikke se det link du har lagt herind, af uvisse årsager...
: 08 dec 2005, 21:12
af uno
så ole nu skulle den være på vej .-kender 2 ford 5000 i den lille klasse jeg ikke har noget imod... det er klods hans fra sjæland og en fra blåhøj -originale motorer.
Det kan godt ske der findes flere men dem kender jeg ikke
prøver igen i morgen det er sengetid