Effektmåling på den rigtige måde.
Redaktør: Moderatorer
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Min mening:
Du er ikke rigtig klog hvis du svejser akslerne. Konsekvensen af en revne i det område er katastrofal.
Taperlock. Så kan du holde akslerne lige, du kan vælge en centerless aksel i høj styrke, feks st60.
Sørg for at akslen ikke kan bøje under drift med mellemskiverne.
Iforhold til beregningerne, så ville jeg selv have kigget ind i det af nysgerrighed, men nu er forummet jo fint igang!. Min tilgang til det var at finde ud af hvor stor trækstyrken i røret er ved feks 400km/t.
Lave det beregningsmæssigt som et simpelt rør med endebunder, og rotere det.
Derefter tilføre bilens vægt plus stroppekraft lodret ned som punktlast i midten, og trækkraften fra 2500hk/200km/t som vandret kraft bagud.
Kraftvektoren bliver så skrå bagud i een eller anden vinkel.
Der får man så den optimale placering på rullen forærende "gratis" samtidig med et overslag på hvor grov man kan gå tilværks.
Hvis feltet skal leve i mange år(hvilket det vel skal med den indsats), så skal man have lidt sikkerhedsmargen til svejsning osv.
Du er ikke rigtig klog hvis du svejser akslerne. Konsekvensen af en revne i det område er katastrofal.
Taperlock. Så kan du holde akslerne lige, du kan vælge en centerless aksel i høj styrke, feks st60.
Sørg for at akslen ikke kan bøje under drift med mellemskiverne.
Iforhold til beregningerne, så ville jeg selv have kigget ind i det af nysgerrighed, men nu er forummet jo fint igang!. Min tilgang til det var at finde ud af hvor stor trækstyrken i røret er ved feks 400km/t.
Lave det beregningsmæssigt som et simpelt rør med endebunder, og rotere det.
Derefter tilføre bilens vægt plus stroppekraft lodret ned som punktlast i midten, og trækkraften fra 2500hk/200km/t som vandret kraft bagud.
Kraftvektoren bliver så skrå bagud i een eller anden vinkel.
Der får man så den optimale placering på rullen forærende "gratis" samtidig med et overslag på hvor grov man kan gå tilværks.
Hvis feltet skal leve i mange år(hvilket det vel skal med den indsats), så skal man have lidt sikkerhedsmargen til svejsning osv.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
der er ingen tvivl om jeg ikke er rigtig klog.
til gengæld er der mange andre der ikke er klogere!
de fleste mere eller mindre "hjemmelavede" felter kører med svejsede aksler.
ejerne/brugerne lever stadig.
der er nok noget om at heldet følger de dumme!
er akslen ikke for fancy, læs højtlegeret, ville det ikke holde mig søvnløs at svejse den.
det er sådan set mere for at lave en lettere arbejdsgang, jeg tænker på at klemme den fast. laver vi nummeret med at montere mulighed for kraftoverføring, så er der nok ingen vej uden om not også.
MVH søren
til gengæld er der mange andre der ikke er klogere!
de fleste mere eller mindre "hjemmelavede" felter kører med svejsede aksler.
ejerne/brugerne lever stadig.
der er nok noget om at heldet følger de dumme!
er akslen ikke for fancy, læs højtlegeret, ville det ikke holde mig søvnløs at svejse den.
det er sådan set mere for at lave en lettere arbejdsgang, jeg tænker på at klemme den fast. laver vi nummeret med at montere mulighed for kraftoverføring, så er der nok ingen vej uden om not også.
MVH søren
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
En std taperlock i 125mm med notgang overfører 7370NM i gennemsnit.
http://www.fptgroup.com/dss/docs/278_ta ... bushes.pdf
Det kan overføre en del effekt til bremsen. Sætter man en i hver ende, så er det kapacitet til det meste.
http://www.fptgroup.com/dss/docs/278_ta ... bushes.pdf
Det kan overføre en del effekt til bremsen. Sætter man en i hver ende, så er det kapacitet til det meste.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Rigtig klog er der vel ingen herinde der kan påberåbe sig at være.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Spirillen
- Senior Medlem
- Indlæg: 365
- Tilmeldt: 24 maj 2005, 10:16
- Geografisk sted: Horsens
Hvis der ovrvejes at bruge Taperlock, ville jeg bruge Rotafix istedet, de er meget lettere at bruge, plus vi havde på et tidspunkt en Ø120mm taperlock, der skulle svejses i, men rundt ved svejsningen, passede konusen ikke længere, så en pendul på næsten 2ton, forsat 1700mm fra centrum faldt af under rotation! ca 30rpm.
Det var det man i branchen(og mange andre steder) kalder Lidt vildt
Det var det man i branchen(og mange andre steder) kalder Lidt vildt
! ! FRI BANE FULD HANE ! !
IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
-
natmekanikeren
- Medlem
- Indlæg: 217
- Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25
I dag har jeg været på sjælland for at teste på prototypen af fremtidens rullefelt
Det er et DYNOMET 4x4 felt påbygget et remtræk ,således at begge rullesæt roterer,så alle hjul kører på en 2 wd bil,på den måde undgås problemer med at rulle nyere biler med aktiv undervogn, hvor motorstyringen ikke kan finde ud af det , med kun 2 hjul roterendene
Det er lykkedes Jesper Dynomet at udvikle dette så det kørte problemfrit allerede på første rul, og der skal kun laves små ubetydelige ændringer, det næste smarte er at det er udviklet ,således at det også kan påbygges eksisterndene DYNOMET 4x4 felter, altså hvis man har et 4x4 felt,kan der om kort tid tilkøbes en opgradering
Vi gik under testkørslen ikke efter den endelige kalibrering, men den ligger et sted omkring 1800-1900 (appropo Sørens projekt det er meget enerti der ikke lige spoles op på 10 sek.)
Remmen kan efter Jespers beregninger overføre 500 kw så det burde ikke være nogen problem at rulle en 1200 hk 2 wd bil
Feltet kan også leveres med 1 eller 2 elbremser
Så alt i alt en spændendene dag
Otto
Det er et DYNOMET 4x4 felt påbygget et remtræk ,således at begge rullesæt roterer,så alle hjul kører på en 2 wd bil,på den måde undgås problemer med at rulle nyere biler med aktiv undervogn, hvor motorstyringen ikke kan finde ud af det , med kun 2 hjul roterendene
Det er lykkedes Jesper Dynomet at udvikle dette så det kørte problemfrit allerede på første rul, og der skal kun laves små ubetydelige ændringer, det næste smarte er at det er udviklet ,således at det også kan påbygges eksisterndene DYNOMET 4x4 felter, altså hvis man har et 4x4 felt,kan der om kort tid tilkøbes en opgradering
Vi gik under testkørslen ikke efter den endelige kalibrering, men den ligger et sted omkring 1800-1900 (appropo Sørens projekt det er meget enerti der ikke lige spoles op på 10 sek.)
Remmen kan efter Jespers beregninger overføre 500 kw så det burde ikke være nogen problem at rulle en 1200 hk 2 wd bil
Feltet kan også leveres med 1 eller 2 elbremser
Så alt i alt en spændendene dag
Otto
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
-
natmekanikeren
- Medlem
- Indlæg: 217
- Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
Hvad jeg ved er der lavet 2. Den ene kan du finde ejeren af i denne tråd, den anden har karsten Kjeldsen i oddense, og den er da i gulvet i hans værksted. Om end den er stor. Mon ikke serie produktionen er udeblevet pga manglende interesse. Niels Aage ville.sikkert gerne have lavet flere hvis der var penge i det. Flemming fartstrup jensen er.hyppig bruger af den.
Det er faktisk ganske sjovt at se selv biler med god effekt svede sig igennem omdrejningerne.
Det er faktisk ganske sjovt at se selv biler med god effekt svede sig igennem omdrejningerne.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS