Effektmåling på den rigtige måde.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
natmekanikeren
Medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25

#251 Indlæg af natmekanikeren »

endedæksler i 30 mm tykkelse vil have en enerti på ca 50. så 4 stk. af dem vil give ca 200.
250 kg tung midterakse. giver ikke ret meget enerti,da den jo selvfølgelig ligger ved centrum

Og nej jeg beregner ikke noget selv,jeg har et program,hvor jeg kan indtaste rørlængder- tykkelse og diameter , og derved få beregnet enerti

Så med de opgivne rørlængder - endedæksler og midteraksel vil enertien nok være 1600-1700

Otto
Spirillen
Senior Medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 24 maj 2005, 10:16
Geografisk sted: Horsens

#252 Indlæg af Spirillen »

16-1700 hvad?
Jeg spørger ikke for at være fræk, men det er helt andre værdier end dem jeg har hørt om.

Langt de fleste steder hvor man finder udregninger over MOI, er måleværdien kgm2, og det tal er næsten en tiendedel af de tal du har?
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#253 Indlæg af lqs »

har røret, endedækslerne skal skæres, de skal så kun være 680mm, da de skal inden i rør. tænker på at sandblæse rør udvendigt, i stedet for at rulletere, eller fræse spor i overfladen. sandblæse med meget grovt/stort materiale.
MVH søren
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#254 Indlæg af lqs »

ståls vægtfylde er ikke 7,7 men mærmere 7,88.
plejer at regne med 8 ved hovedregning.
ikke at det gør den helt store forskel.
MVH søren
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#255 Indlæg af ae86 »

En hurtig model i cad giver ca 1840kg .... (inkl 8 svejse sømme)

Billede




.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#256 Indlæg af HenrikGM »

Hvad er kritisk RPM på dette rør, og hvad er egenfrekvensen?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#257 Indlæg af lqs »

8 svejsesømme??
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#258 Indlæg af ae86 »

lqs skrev:8 svejsesømme??

Hvordan har du tænkt dig at samle det ??

Da jeg ikke har erfaringer med at bygge et rullefelt har jeg bare gættet mig til hvordan det kunne samles ...man kunne selvfølge have svejset de to inderste ringe på akslen inden den blev monteret i røret .. det ville så give 10 svejsesømme istedet for 8...


Billede


.
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#259 Indlæg af ae86 »

HenrikGM skrev:Hvad er kritisk RPM på dette rør, og hvad er egenfrekvensen?


Godt spørgsmål .. men inden jeg overhovedet gider prøve på at finde ud af det så skal der et lidt mere endeligt/håndgribeligt design på banen ..

hvor skal lejerne sidde ?? skal ende pladerne rykkes længere ind så spændet ikke er så stort ...

hvordan har i tænkt jer at afbalancere rullen ? og hvor nøjagtigt ??



placeringen af de 2 inderste flanger kan måske bruges til at "tune" egen-frekvensen/ 1 & 2 ordens harmoniske svingninger... lige ledes kan lejerne nok flyttes lidt .. men det er jo nok ikke noget der giver det store


Har i nogle design kriterier.. evt data fra andre felter ??
Er der nogle frekvenser der er meget uønsket ??

Da feltet er meget langt (stor afstand mellem lejerne) går jeg udfra at egen frekvensen bliver noget lavere end ved felter med 2 ruller.. hvilket kan give problemer
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#260 Indlæg af lqs »

mht spænd er feltet ikke alene stort (bredt) det er også stivt. ingen andre dk felter er mig bekendt i den dia og de godstykkelser.
det jeg har set/fundet på nettet er opgivet til max 320 og 350kmt. altså under 2500rpm. afbalanceringen vil blive udført i samarbejde/hos et lokalt kardanfirma, det vil blive så godt som overhovedet muligt...
er lidt i tvivl om aksel skal svejses, eller fikseres med tapperlock.
ved 2 midter og to endedæksler bliver der nok max 7 svejsninger....
tænker at flytte de to endedæksler 100mm ind fra enden af det ydre rør. lejerne kommer til at stå med ca 2300 mellen midt/midt.
MVH søren
Besvar