Side 25 af 27
: 03 nov 2011, 20:08
af Westmus
Jesper H skrev:Ved ikke om det er noget nyt...
Sprit nyt, da det er en af de nyheder der lige er blevet præsenteret på årets SEMA udstilling i Las Vegas.
Seriøst kreativt tænkning. Det er tæt på riiiimeligt smart fundet på.

: 03 nov 2011, 21:21
af ae86
Westmus skrev:Jesper H skrev:Ved ikke om det er noget nyt...
Sprit nyt, da det er en af de nyheder der lige er blevet præsenteret på årets SEMA udstilling i Las Vegas.
Seriøst kreativt tænkning. Det er tæt på riiiimeligt smart fundet på.

Øhhh ?? bare fordi kardanaksel monteret straingauge er kommet til SEMA er det da ikke det samme som at det er det sidste nye ... konceptet er da set før .. uden at kunne dokumentere det så syntes jeg at huske at autotechnology havde det i deres blad ... og det blad har jeg ikke haft i over 4 år .. så det er nok en 5-6 år siden jeg så det hos dem ... men det skulle undre mig hvis det ikke var ældre
land-and-sea har det da også i deres program..
Edit:
Kunne ikke lige se hvornår land and sea startede med deres version... men dette forum har en tråd fra 2004 der omtaler emnet ...
her
: 03 nov 2011, 21:30
af natmekanikeren
Et rør med de mål Søren nævner vil veje ca. 1400 kg,nogle endedæksler og en midteraksel, vil også give en smule svingmasse. da inertimassen altid er mindre en vægten i kilo, vil et gæt herfra være at sådan en rulle vil have en inerti på ca. 1300- 1350
Otto
: 03 nov 2011, 22:44
af Westmus
ae86 skrev:Øhhh ?? bare fordi kardanaksel monteret straingauge er kommet til SEMA er det da ikke det samme som at det er det sidste nye ... konceptet er da set før ..
Øh okey, så nøjes vi med at sige det er nyt for AEM. Men kan da se der er en lille forskel mellem AEMs og så den anden du snakker om ....prisen! Der er betydelig forskel og Land-Sea sælger nok næppe ret mange til alm. mennesker til den pris.

: 03 nov 2011, 23:43
af Spirillen
Vil vove den påstand, at det er 3år siden jeg så det første gang, dog ikke til autoindustrien.
Men jeg har set det et andet også i lidt nyere tid, hvor man har et ur i bilen, der viser præcis hvad bilen lægger af NM og/eller HK.
Lidt sejt men de priser der var tale om dengang var ikke realistiske, til montering i én bil.
Otto hvad måler du inertien i? N/m2?
: 04 nov 2011, 00:41
af ae86
Spirillen skrev:Vil vove den påstand, at det er 3år siden jeg så det første gang, dog ikke til autoindustrien.
Men jeg har set det et andet også i lidt nyere tid, hvor man har et ur i bilen, der viser præcis hvad bilen lægger af NM og/eller HK.
Lidt sejt men de priser der var tale om dengang var ikke realistiske, til montering i én bil.
Otto hvad måler du inertien i? N/m2?
Der var engang lidt tale om effekt måling med vems ecu ... det bliver ret sikkert ikke til noget men idéen var god nok... hvis man kender massen af sin bil, dens gearinger (inkl hjul dia) så har ecu'en egentligt resten af data'erne.. jeg har manuelt prøvet at regne effekt udfra et par datalog fra vems, men har ikke haft nogen større success... evt kunne man strikke noget add-on sammen til at post-processe nogle datalogs .. det kræver dog at man også skal have logget enten gear eller hastighed..
programmet burde ligesom autotune .. eller tune by statistics ... gennemgå loggen og "snuppe" omdrejnings stigninger (acceleration) ved wot ... hvis det også blev muligt at indtaste eg. cw så kunne man nok komme rimeligt tæt på..
eg. hvis man i en datalog har et sted med wot i fx. 3gear hvor motoren starter fra 2000rpm og slutter på 6000rpm inden man i loggen kan se at der bliver skiftet gear, og at denne ændring sker over x tid ... så burde man kunne regne den energi ud der skal til at flytte y masse (bil, fører e.t.c.)
tid, motor_omdrejninger(*) og gearing giver noget hastighed ... og hastighed og masse giver noget inerti
ændring i rpm og gearing over tid giver noget acceleration .. og acceleration af noget masse giver en kræft
(*)hvis tid er i minutter bliver tid og motor_omdrejninger for det meste skrevet som rpm eller på tysk som r/min eller r·min^−1
: 04 nov 2011, 04:11
af lqs
natmekanikeren skrev:Et rør med de mål Søren nævner vil veje ca. 1400 kg,nogle endedæksler og en midteraksel, vil også give en smule svingmasse. da inertimassen altid er mindre en vægten i kilo, vil et gæt herfra være at sådan en rulle vil have en inerti på ca. 1300- 1350
Otto
vi laver nok feltet lidt breddere. dvs længere rør.
35(mm tyk gods)x2250(mmlængde/bredde på plade/rør)x750(mm dia på rør)x3,14x7,7(stålets vægtfylde)=1428kg
disse tal er frit fra hukommelsen og ca....
så kommer der endedækslerne... de bliver i min. 30mm... evt bliver der nok også et eller to i eller tæt på midten af rør. skal vi sige 300kg?
så er der lige den her bette aksel.....200kg?
så er vi over 1900kg.
tror enerti bliver højere. men det er kun noget jeg tror!
MVH søren
: 04 nov 2011, 04:21
af lqs
2500 lang 90mm aksel=250kg ....det var lige 50kg mere. men selvfølgelig tæt på center.
det hele løber op...! svært at regne på, da jeg ikke har fundet materialet til endedækslerne.
MVH søren
: 04 nov 2011, 10:07
af Spirillen
På mandag kan jeg lige se om ikke der skulle kunne blive til i hvert fald 2 endeskiver ud af en 50mm plade.
Det er ikke utænkeligt at der ligger noget 30mm plade også, det kan jeg ikke lige huske.
Vil du valse røret op, eller har du tilgang til rør i de størrelser?
Hvis du vælger det første, kan jeg evt. hjælpe med valsningen.
: 04 nov 2011, 10:23
af Spirillen
Hvis regner Nm2 og jeg regner kgm2 i inerti, så passer det måske bedre, men de tal jeg får med de nye mål er:
Rør ø750x35mm L 2250mm vægt=1397,93kg
Skive ø 680 med 90mm hul L30mm vægt=84,59kg
Aksel ø 90 L2500 vægt 126,83
Med 3 skiver kommer den til at veje 1774kg.
Og har et MOI(moment of inertia) på 191kgm2