Effektmåling på den rigtige måde.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#231 Indlæg af møffe »

Korrekt. Rullerne kan justeres hydralisk i afstand så ved 2wd står de ikke trækkende hjul bare mellem rullerne.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
johan o r
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Geografisk sted: Vejle

#232 Indlæg af johan o r »

Sådan et har jeg også stående (søster feltet til det omtalte) med hydraulisk lift, indbygget i container så det kan transporteres med lastbil meget nemt.
det har været brugt til kontrol målinger på div. racerbaner det skulle være meget præcist.

Vi har fået nyt felt og motor bremse, så vi bruger ikke det gamle mere.

mener rullerne er ca. 1m i diam.

Mvh
Johan
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#233 Indlæg af møffe »

johan o r skrev:Sådan et har jeg også stående (søster feltet til det omtalte) med hydraulisk lift, indbygget i container så det kan transporteres med lastbil meget nemt.
det har været brugt til kontrol målinger på div. racerbaner det skulle være meget præcist.

Vi har fået nyt felt og motor bremse, så vi bruger ikke det gamle mere.

mener rullerne er ca. 1m i diam.

Mvh
Johan


og den er ret ond selv ved højeffekt biler, det er ret sjovt at se biler kæmpe sig op igennem omdr.

KK´s har ikke den hydraliske rampe, men jeg husker fint da Naak kørte rundt med den du har.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#234 Indlæg af lqs »

HenrikGM skrev:
lqs skrev:går med seriøse planer om at bygge et rullefelt sammen med et par kammerater.
det bliver med en enkelt rulle. ca 750mm i diameter. med ca 35mm gods.
vil tror enertivægten bliver mellem dobbelt og tredobbelt af de fleste alm enertirullefelt, dvs knap 2000kg.
min plan er også at lade akselen være lang i den ene ende. formålet er at prøve at måle navydelsen. der vil så også blive mulighed for at danne sig et billede af hvor meget spær der er tilstede....
planerne er ikke længere fremme end at delene er ved at blive skaffet...
MVH søren


Monster felt.

Kunne være sjovt at regne inertimomentet ud bare for røret. For mange biler bliver det nærmest steady state dynobænk agtige rulninger-
hvis du vil regne... så bliver røret nok 2100mm langt.
er lidt i tvivl om 70mm aksel/lejer er stort nok? et muligt alternativ er 90mm.
samtidig er jeg i tvivl om hvor meget moment, en kraftoverføring til en alm traktor kan holde til? med 4-1 i bagtøj og over 1000nm i motoren bliver det voldsomt....
nogen bud på de to spørgsmål?
program til enertifeltet bliver nok et fra sportdevices.... efter et hurtigt kig, er det lige så godt som et dynomet progran, mere brugervenligt og flere gange billigere!
MVH søren
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#235 Indlæg af lqs »

Spirillen
Senior Medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 24 maj 2005, 10:16
Geografisk sted: Horsens

#236 Indlæg af Spirillen »

Har lige kørt det gennem dynocalc.

Jeg gik ud fra
ø750x30mm rør 2100 lang
Ø90mm aksel 2500 lang
3 stk skiver til endeplade og afstivning på midten)skal måske haave 2 afstivninger)
300km/t op til 1500hk

Resultat:

Vægt 1686kg
Inerti 170kgm2
Est. tid 7sek(det lyder ikke rigtigt?)


http://performancetrends.com/dtm-dyno.htm
De har flere forskellige løsninger, har skrevet med ham, han virker ganske sympatisk at snakke/skrive med.
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
Lars PH
Mester Medlem
Indlæg: 568
Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07

#237 Indlæg af Lars PH »

en kraft traktor har ca mellem 1500 og 2000 nm ved 1800 motor omdr og pto køre 1000 omdr ved ca 1800 motor omdr så en kraftig landbrugs pto burde kunne holde til 2500 nm sådan rimelig groft sagt.
en anden mulighed er Frifelt Kardan Service ved han laver kardaner til ic3 togende og de er nogle voldsome nogle så han ville sikkert kunne lave noget som du ønsker
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#238 Indlæg af lqs »

1200nm i motoren x 4 (-1) i bagtøj=4800nm.....
det er intet problen at få lavet en kardan lokalt. det er mere udfordringen ved at holde prisen nede, og samtidig bruge almindelige og simple dele.
de syv sekunder.... er det fra nul? er det med et gennemsnit ydelse på 1500hk? eller hvordan skal rulletiden forstås?
et "alm" dk enertifelt holder en ca 1000hk motor i powerområdet i ca 1.5sekund. dvs nok fra 150 til 300kmt på bagdæk. ca tal....
MVH søren
Spirillen
Senior Medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 24 maj 2005, 10:16
Geografisk sted: Horsens

#239 Indlæg af Spirillen »

Der står ikke noget om hvordan det regner tiden ud, men jeg går ud fra, efter at have tænkt lidt over det, at den regner med 1500hk helt fra nul og så ud til max hastighed, altså 1500hk som en konstant.

Forresten. Glemte at skrive, at ved 300km/t løber rullen med 2121rpm/min, men det er jo næsten kun hovedregning.
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
Jesper H
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 08 jan 2006, 13:51
Geografisk sted: Sønderjylland

#240 Indlæg af Jesper H »

Ved ikke om det er noget nyt, men faldt lige over den her igår http://www.aemelectronics.com/dyno-shaf ... series-74/ :)
"What's with all this 'low boost, 'high' boost, 'part' boost talk? whenever i drive my car i'm on 'whatever-this-motherfucker-will-make' boost!"
Besvar