Effektmåling på den rigtige måde.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#201 Indlæg af Wildert »

Jesper H skrev:http://www.youtube.com/watch?v=OsmR3F6QMG8& en test hvor de skifter 345 brede 19 tommer hjul ud med 255 standard M3 hjul og måler 20 rwhp mere :)


Men det er der jo netop ingen der betvivler. Det er det samme der giver flere hk'er på vejen når man har lettere svinghjul.

Pointen er bare om de - som Søren siger - "kommer tilbage" på nedløbet, så der måles samme hk på motoren.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#202 Indlæg af HenrikGM »

lqs skrev:temperaturen vil have ret stor inflydelse. både elmotorens og battetriernes temperatur.
ang. de tunge vs lette hjul. så er der jo ikke nogen tvivl om at de tunge stjæler hjulhk. om de så kommer tilbage allesammen på nedløbet?
kunne være rigtigt spændende at se.
MVH søren


Den med temperaturafhængigheden kommer nok en del an på hvor avanceret den elbil reelt er.

Hvis vi snakker noget med regenerativt bremsesystem, så vil det kun være et softwarespørgsmål og et transmissionsspørgsmål. Momentkurven er nok mere designet end man tror ved første øjekast.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#203 Indlæg af lqs »

hej henrik. prøv lige at link til batterier der er ligeglade med temperatur. vel at mærke nogen der i praksis kan bruges i en eldrevet bil.
tror ikke på man pt kan købe nogen...
MVH søren
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#204 Indlæg af HenrikGM »

lqs skrev:hej henrik. prøv lige at link til batterier der er ligeglade med temperatur. vel at mærke nogen der i praksis kan bruges i en eldrevet bil.
tror ikke på man pt kan købe nogen...
MVH søren


Batterikap. er skam temp. afhængig, ingen tvivl om det, men styringen trækker garanteret ikke max strøm på batteriet, men derimod en langt lavere strøm. Det koster meget levetid hvis du går til max strøm, og batteriprisen er ikke rigtigt til det endnu.

Strømmen(og momentet) er begrænset af styringen og motoren. Ikke batteriets temperaturafhængighed.

Selv små eldrevne sygehuskøretøjer har relativt avancerede styringer på elmotorerne, så jeg kan ikke tro et moderne elektrisk køretøj ikke er væsentligt længere fremme, og hvis ja, så er batteriets temp. afhængighed ikke rigtigt den begrænsende faktor. Men jeg kan tage fejl.

På li-ion batterier er max strøm en meget voldsom størrelse.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#205 Indlæg af Havneren »

Mht. styring af el-motoren. Som Henrik siger - Styringen er som regel relativ simpel så længe det er DC motorer. Langt mere kompliceret når det bliver AC asynkron motorer og LANGT LANGT mere kompliceret når det bliver AC synkron motorer.

Momentforløbet er også forskelligt fra type til type.

Mht. Temperaturen i motorens viklinger - Jep. Den er ikke helt uden betydning. I en stalltest ved samme spænding vil strøm og deraf også moment falde efterhånden som viklinger bliver varmere - Ikke markant dog inden for normalt arbejdsområde. Nogle ting ændre sig godt nok når motoren drejer, men ydelsen bliver stadig lavere ved stigende temperatur og samme spænding.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#206 Indlæg af HenrikGM »

Hej Havner.

Sjovt med elbiler og tanken om at køre race med dem, især drag.

Masser af moment til rådighed off the line, bunker af effekt(når det kun skal bruges 10sek), men dyr teknik, komplicerede styringer og svært tilgængelig ekspertice.

I praksis vil accelerationen (momentforløbet) nok være styret ret intelligent uden det store indspil af temeraturafhængighed. Sjov teknik.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#207 Indlæg af K-FINN »

http://www.youtube.com/watch?v=2_ukLgsG ... re=related

Der er nogle ret hurtige el biler..
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

#208 Indlæg af Westmus »

K-FINN skrev:Der er nogle ret hurtige el biler..

Mest Powerforum relateret må være White Zombie som er en gammel Datsun ombygget af en gut hjemme i garagen. Efter flere års udvikling har han fået seriøs fart på bilen og der findes masser af spændene info om bilen og teknikken på nettet, incl youtube. Men vi linker da lige til hans egen 2010 opdaterings side. :rock:

www.plasmaboyracing.com/history/2010.php
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#209 Indlæg af K-FINN »

Westmus skrev:
K-FINN skrev:Der er nogle ret hurtige el biler..

Mest Powerforum relateret må være White Zombie som er en gammel Datsun ombygget af en gut hjemme i garagen. Efter flere års udvikling har han fået seriøs fart på bilen og der findes masser af spændene info om bilen og teknikken på nettet, incl youtube. Men vi linker da lige til hans egen 2010 opdaterings side. :rock:

www.plasmaboyracing.com/history/2010.php


Ja den har jeg godt set, det er ret fedt lavet syntes jeg
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#210 Indlæg af Havneren »

HenrikGM skrev:Hej Havner.

Sjovt med elbiler og tanken om at køre race med dem, især drag.

Masser af moment til rådighed off the line, bunker af effekt(når det kun skal bruges 10sek), men dyr teknik, komplicerede styringer og svært tilgængelig ekspertice.

I praksis vil accelerationen (momentforløbet) nok være styret ret intelligent uden det store indspil af temeraturafhængighed. Sjov teknik.


Hej H :)

Jaeee... Altså de der Zilla styringer lavede han jo i hvert fald før kun i DC versioner. Det er jo dem de fleste "drager" bruger (Brugte da jeg undersøgte lidt omkring det for nogle år siden). Så er selve styringen jo ikke så pokkers komplicerede...

Som du ved har jeg jo været noget længere omkring ac el motorer og til dels styringerne end de fleste her på siden i hvert fald... RIGTIG kompliceret bliver styringerne først når vi snakker AC synkron med permanente "embeddede" magneter (Magneterne ligger ikke på overfladen af rotoren men er implementeret i rotoren i en nøje formation). Meget kompliceret styring, men mulighed for MEGET høj virkningsgrad og ydelse på en meget lav vægt.

Lidt spec lyder f.eks.
400 volt
120kW
rpm 12.000
virkningsgrad 96%
Motorvægt ca. 20kg.

DOG skal det siges at lige netop denne motor var oliekølet og dertil kommer jo et yderligere forbrug til olietransport samt vægt i forbindelse med dette.

Styringen var i den grad kompliceret og havde en pris på omkring 1 mil - Regenerativ.

Det her var jo så udvikling - Der går længe før vi ser den teknologi på vejen dog MEN det VAR tiltænkt vejen :). Entrapanørmaskiner.
Besvar