Side 3 af 3

: 28 apr 2004, 23:14
af Morten VJ
Jeg er udmærket godt klar over at over store dyser har noget med blandings forholdet at gøre, det jeg forsøgte at underbygge var at en K motor kører med et benzin overskud ved maks belastning, hvilket den gør. Det siger selvfølgelig ikke hvor stort overskudet er, men der er et potentiale til det.
uanset indsprøjtningssystem programmerbart eller ej, er for små dyser til den ønskede effekt= en for mager blanding.
Tror nu heller ikke at det at man går en 1/2 tomme op i diameter, og får mindre modtryk, vil resultere i en sammenbrændt motor. MVH

Morten

: 28 apr 2004, 23:41
af Havneren
[quote="Transitfar"]Joh, kan bare ikke huske, hvad der er hvad...(alderen..)
Når lambdasonden er "kold" kører bilen på motorstyringens dertil indrettede program.
Når der så er brugbare måleværdier fra lambdasonden, så regulerer motorstyringen efter disse værdier.
Det mener jeg også gælder ved bundgas.[quote]

Fyn alliancen slå til igen... Søren har helt klart ret TransFar. Styrboksen vil i LANGT de fleste tilfælde se bort fra lamdasonden lige så snart at kører fuld last! Husk på som Henrik siger at en almindelig lamdasonde KUN kan sige på hvilken side man ligger af 14,7 AFR.

v/h christian

: 30 apr 2004, 07:19
af hsahirf
Morten VJ og andre > nu har jeg ingen steder sagt, at jeg kun ville skifte bagpotte - selvom jeg ikke er mekaniker eller har teknisk viden om bilteknik, kan jeg godt regne ud at en større potte ikke betyder noget hvis udstødningen stadig skal gennem samme rør for at komme til potten.

Men ellers mange tak for den debat (der til tider stiger noget over min forstand :oops: ) som emnet har affødt, det er lærerig læsning. "Desværre" er det ikke aktuelt for mig lige nu (men bliver det stadig i løbet af overkommelig fremtid), da jeg har fået lokaliseret problemet til at kunne udskydes en tid med en "svejselap".

: 30 apr 2004, 14:30
af Havneren
Det er netop når debatten begynder at udvikle sig at det bliver sjovt :D

: 30 apr 2004, 19:33
af Transitfar
Havneren skrev:Det er netop når debatten begynder at udvikle sig at det bliver sjovt :D

Lidt sjov, og mægtig interessant...

Er Fyn-alliancen en endnu uopdaget gren af Al-Quaida???? :lol: :lol:
Det eneste interessante ved Fyn er da G-strengen, du ved det der stykke motorvej som forbinder trekantsområdet med røvhullerne... 8) .

Er der ikke en fra Esbjerg, som kan forklare mig, hvorfor/hvordan motorstyringen IKKE benytter lambdasonden ved fuldlast???

: 30 apr 2004, 20:14
af Morten VJ
Tja nu er jeg ikke fra esbjerrg, og har aldrig været der.
Men lambda sensoren blev udviklet til det californiske marked.for at formindske smoggen.
Da man næsten kun kører i tomgang, og hurtig gang, pga. den store trafiktæthed. Kom man frem til den deal at bruge den sensor der var tilgængelig på dette tidspunkt, og det er den lambdasensor vi kender idag. sensoren kan betragtes som en on off kontakt der kun er nøaktig ved lambda 1, se på et spændingsdiagram , og du vil forstå hvorfor sensoren kun er nøjaktig ved lambda 1. Og alle andre blandingsforhold kun er et gæt, eller en indikation om hvad der foregår.

Dette er skrevet af en Nordsjællænder, og ikke en nordjyde men håber at det kan bruges.

MVH

Morten

: 30 apr 2004, 23:42
af Havneren
Transitfar skrev:
Havneren skrev:Det er netop når debatten begynder at udvikle sig at det bliver sjovt :D

Lidt sjov, og mægtig interessant...

Er Fyn-alliancen en endnu uopdaget gren af Al-Quaida???? :lol: :lol:
Det eneste interessante ved Fyn er da G-strengen, du ved det der stykke motorvej som forbinder trekantsområdet med røvhullerne... 8) .

Er der ikke en fra Esbjerg, som kan forklare mig, hvorfor/hvordan motorstyringen IKKE benytter lambdasonden ved fuldlast???


Jeg prøver sku også lige... Lugter jo lidt af esbjerg da jeg bor på en havn.
Hvordan: Mange gange er det jo ud fra et fuld last signal enten fra gasspjældet eller en map føler/ligende at boksen VÆLGER at se bort fra sondens informationer.
Hvorfor: Da lamdasonden KUN kan vise at du enten kører for FED eller for MAGER i forhold til 14,7kg luft/kg benzin og du ved fuldlast skal ligge i laget af 12 vil sonden derfor konstand vise at motoren kører fed, MEN ikke hvor fed. Boksen kan altså ikke bruge sonden til ramme AFR 12. Der i mod i tomgang samt dellast er 14,7 jo mere passende. Når sonder så viser at du er for fed (14,4 måske) giver boksen lidt mindre benzin hvor efter sonden kommer til at vise for mager (hvad der svarer til 15,3 måske, det vides jo ikke), så feder boksen lidt op igen. Derfor vil sonden jo også komme til at stå og svinge som du jo sikkert tit har set...
Håber det var svar nok.

v/h christian

: 01 maj 2004, 00:00
af Transitfar
Jamen tak til Morten VJ OG til havneren for et par lærerige input...
Nu bagefter ved jeg da egentlig godt, at man kun har AFR=14,7 ved dellast, og at en NB lambdasonde derfor jo ikke kan bruges, når det er bedst med et AFR på fx 12......

: 01 maj 2004, 00:07
af Havneren
HAHAHAHAHAHAHAHA... Det var da så lidt min ven!

: 01 maj 2004, 00:30
af Transitfar
:wink: :wink: