Side 3 af 4

: 13 apr 2004, 21:16
af Mac
Hej igen

Vægt kompensationen for plejlstænger ?? Hvis disse er afvejet så de er ens (alle ens ender vejer det samme) kan de betragtes som en fast masse på hvert plejlleje på krumtappen. Men da de jo vejer det samme er det unden betydning. De vil ikke skabe mere ubalance end deres vægt forskel.
Der skal IKKE kompenseres for plejlstænger. I hvertfald ikke på en række 4 motor! V-motore er vist noget andet som det blev nævnt!!!
Når det er nødvendigt gøre det dynamisk på krumtappen er det fordi dette er et langt "fleksibelt" emne og ubalancen er placeret omkring centrum, du kan derfor ikke veje vægt fordelingen af et sådan emne med en vægt.
Ved at rotere emnet, bruges centripitalkraften til dette i stedet for tyngdekraften. De to søjler med lejer måler så hvordan krumtappen bevæger sig (nærmest ryste). Udfra dette signals størrelse kan det afgøres hvor stor ubalance der er, og udfra signalernes fasen kan det bestemmes hvor den er. Dette er jo ikke den endegyldige sandhed, den er de endnu ved at lære om hos Brüel & Kjær men er grund princippet i en 2 plans afbalancering som det hedder.

En ny boring ville sikkert være en god ting på min gamle støbejerns klods, men det rækker SU ikke til for det kan jeg ikke gøre selv klare.

: 13 apr 2004, 21:29
af Sommer
hvad det man kunne gøre med sine lejre, jeg vil have gjordt det jeg får en mest rolig og HOLDBAR maskine ud af.... HJÆLP!! :shock:

: 13 apr 2004, 22:24
af Mac
OK det var sort det du skev der :)

Det har det med dine lejer at gøre at jo mere ubalence der er i din krumtap jo mere balaster den dine lejer, det er vel rimelig fair?? dertil kommer at denne belastning stiger med omdrejningerne dette er vel også fair nok ?? (om det er linært ved jeg ikke)
Mindre belastning af lejer er lig holdbarhed.
Skidtet vil jo også rotere mere ensartet hvilket vel vil sige roligere motorgang.

Allan

ja det var sort-

: 14 apr 2004, 01:31
af Sommer
citat: Hvis ikke en motorblok har fået hovedlejepasningerne fremstillet ved flugtboring, hvordan så???


Hvad er en flugtboring?

er der ikke flere der kan hjælpe..

: 15 apr 2004, 11:10
af Sommer
hjælp er nysgerrig!! :D

: 15 apr 2004, 12:23
af Mac
Tja jeg ved ikke nøjagtig hvordan en flugtboring foretages. Med det gøres for at sikre at alle lejerne til krumtappen flugter indenfor en eller anden nøjagtighed, for ikke at skulle "vride" krumtappen.

Om det sker med et motherf**ker stort "bor" og der pløjer igennem alle lejer med overfald eller hva det ved jeg ikke rigtigt.
Der må vel skulle bruges overstørrelse lejer efterfølgede.
Hva med krumtappen, skal den også checkes ? den kan vel også trænge til en opstrammer :)

Allan

tak

: 15 apr 2004, 12:27
af Sommer
jeg ved ikke om der er noget overhovedet der trænger, MEN hvis motoren skal have turen, så skal den have HELE turen...

: 15 apr 2004, 12:41
af Mac
Du snakkede selv om at "blue printe" motoren, dette vil egentlig indebære at blok, osv. bliver målt efter på kryds og tværs. Udfra dette vil det kunne afgøres om det er nødvendigt at retter lejer til osv.

Allan

: 15 apr 2004, 17:26
af KB
Hej. Sommer du skal prøve at kontakte Top Trim på Amager, de ved alt om afbalancering af krumtap,svinghjul,trykfod og remhjul, samt afvejning af plejlstænger. Hjemmeside = toptrim.dk

hilsen
KB

: 15 apr 2004, 19:38
af Morten VJ
Transitfar skrev:Hvis ikke en motorblok har fået hovedlejepasningerne fremstillet ved flugtboring, hvordan så???
Men en blok sætter sig måske efter tid og kilometer, så der på en "brugt" blok er noget at hente ved en nyboring???
Har du nogen ide om, hvor meget det betyder og på hvilke blokke???

Har kun erfaring med en motor en rover V8
To ens motorer, med alle spillerum inden fortolerencerne, de små. Begge havde nye hovedlejer, og renoveret Krumtap. Den ene var flugtboret, den anden var ikke, og der var meget stor forskel. Dette er en alumotor, der nok slår sig mere i sin levetid.
MVH

Morten