Twinturbo vs. Biturbo

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Damborg
Medlem
Indlæg: 207
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nordsjælland-Frederiksværk
Kontakt:

Re: Twinturbo vs. Biturbo

#21 Indlæg af Damborg »

Hej Brian..

nu ser jeg ingen steder hvor jeg skulle ha skrevet at det er 2 forskellige turboer...??

men at de følger hvert deres omdrejningstal..

Jeg mener ikke med at den ene turbo stopper og den anden tager over...
At turboen står stille... men begge vil selvfølig lade op til hvad de kan..

MEN... turboerne er IKKE 100% ens.. for slår man dem op på toyota reservedele...
Har de hvert deres reservedelsnummer...

jeg undrer mig så lidt over denne side.. http://www.toyota-supra-celica-specs.co ... Specs.html I følge sådan jeg forstår det... har turboerne 2 forskellige turbine og 2 forskellige kompressor huse...

Derfor må de være 2 forskellige størrelser...??
daniels
Nyt Medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Re: Twinturbo vs. Biturbo

#22 Indlæg af daniels »

Jeg havde forstået forskellen således:

Twin-Turbo:
Består at to turboladere, hvor den ene turbo lader f.eks. de tre cylindre på en V6, og den anden turbo de andre tre cylindre.
Denne konstruktion betyder typisk to små turboer med hurtig reaktion.

Bi-Turbo:
Består også af to turboladere, men af en lille og en større turbo. Den lille turbolader reagere hurtigt på gassen, og sætter så skub i den større turbolader der øger trykket yderligere.
Denne konstruktion af en lille og en større turbo, giver samme resultat som twin-turbo; hurtig reaktion.

- Er der nogen der kan be-/afkræfte denne teori?
Brugeravatar
Bjarki
Medlem
Indlæg: 145
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: København

Re: Twinturbo vs. Biturbo

#23 Indlæg af Bjarki »

Hmm... Sådan har jeg også forstået det... Men efter denne lange debat er jeg ikke sikker, men er der virkelig ingen der ved det med sikkerhed?
Mvh Bjarki
Helmer

Re: Twinturbo vs. Biturbo

#24 Indlæg af Helmer »

Twin turbo og Bi turbo er bare 2 forskellige måder at sige at bilen har 2 turboer. Ingen af betegnelerne siger noget om turboerne er sekventielle eller paralelle (eller en kombination).

Det er IKKE korrekt som ovenfor, hvor der skrives at bi-turbo er sekventiel. Det er ihvertfald ikke gældende for audi bi turbo (V6 eller V8), Mercedes diesel V8 bi-turbo og mange andre)

På en V motor vil enhver bi turbo implementation være 2 ens turboer, hvorimod på række vil man nok oftere se en eller anden form for sekventiel implementering (en turbo der trykker mest ved lave omdrejninger, og en der trykker ved høje)

Det med at have turboer der trykker ind i andre turboer ses vist kun ved motorer der kun er beregnet til at arbejde ved bestemte omdrejninger (træktortræk kun ved MAX omdrejninger, store lastbiler ved det mest effektive omdrejningstal osv.) Altså kun til Diesel motorer med meget stort tryk.

Håber det klarer tingene lidt.
J. Rohde

Re: Twinturbo vs. Biturbo

#25 Indlæg af J. Rohde »

Jeg har hørt det således:

Twin Turbo som der bl.a. er på supra 3.0 R6 er en turbo til lave omdr. og turbo til høje omdr. Således at du har en lille turbo til at give ladetryk i starten og en større turbo til at lade når den lille slipper op. Og ikke noget med at den ene lader til 3 cylindre.

BI-turbo:
Her er jeg lidt mere i tvivl, men såvidt jeg ved er det to ens turbo'er og de lader begge på samme tid og ikke efter hinanden. Om det så er for at udnytte at få tryk på hurtigt eller hvad ved jeg så ikke!
Spyde

Re: Twinturbo vs. Biturbo

#26 Indlæg af Spyde »

Jeg er enig med j. rohde
thomas sørensen

Re: Twinturbo vs. Biturbo

#27 Indlæg af thomas sørensen »

twin-turbo:

en kort forklaring:

to ens møller der er koblet paralel på IN-let og på OUT-let
hvis tændingsrækkefølgen er 1342

vil out på 1 og 4 made mølle 1
vil out på 2 og 3 made mølle 2
mølle 1 vil made in på 2 og 3
mølle 2 vil made in på 1 og 4

de to møller størrelser til 2000 ccm ca være

turbine trim: 72
turbine A/R: 0,46

comp trim: 55
comp A/R: 0,53

bi-turbo:

to forskellige størelse møller der er koblet i serie
den største mølle først

de to møllers størrelse til 2000 ccm ca være

lille mølle:
turbine trim: 72
turbine A/R: 0,43

comp trim: 50
comp A/R: 0,38


stor mølle:
turbine trim: 73
turbine A/R: 0,78

comp trim: 60
comp A/R: 0,5

så re der jo puls ladningen men det er en længere sag...

i skal være velkommen til at ringe på 21 23 42 47
så tager vi en sluder.

MVH thomas.
KX-S

Damn

#28 Indlæg af KX-S »

Hej

Håber ikke det ødelægger det hele. :(
Jeg har set noget der hedder Bi-Turbo, men det var en elektronisk "turbo/kompressor", som blev brevet af strøm, total uafhængig af udstødning. Denne Bi-Turbo's mølle blev styret af rpm, og nogle sensore, som så blev kørt igennem en styrebox.

Efter hvad der stod, så var det gode ved den at den kunne programeres til at give fuld ladetryk allerede når man trykkede på speederen.

KX-S
Brugeravatar
brunochristensen
Mester Medlem
Indlæg: 528
Tilmeldt: 16 nov 2003, 18:00
Geografisk sted: Brønderslev, Nordjylland

#29 Indlæg af brunochristensen »

og det virker ikke........ :roll:
Golf 4 GTI
bananerik

????

#30 Indlæg af bananerik »

Så mange kloge mennesker og ikke et brugbart svar... ;-)
der blev spurgt om der var forskel på bi og twin turbo.. og det er der ikke.. det er sjovt nok det sammen.. mojn mojn.. hat
Besvar