Men nu er hullet i kanylen jo spjældhuse/ventilerne og den er der så ikke pillet ved går jeg ud fra, i det her tilfælde, og vi måler vel tryk efter spjæld
Ja tråden har jo ændret sig lidt siden mit egenlige spørgsmål, men lad den endelig forsætte
Det er ilt x brændstof x effektivitet der giver dig motorydelse.
Du kan ikke fede den op, for hvis du ikke har ilt nok kan du ikke brænde det af.
Det giver dig to muligheder.
Luft som i flow igennem motoren(det hele, altså fra indsug til udstødning) og effektiviteten.
Alt hvad der genererer trykfald er et problem hvis det ikke bliver genvundet.
Turboladeren er IKKE en prop hvis den er valgt rigtigt. Det er en genbrugsmaskine der laver den udstødningsgas du ellers ville smide ud til pipfuglene om til komprimeret luft som motoren så kan spise og af den vej brænde mere brændstof af. heraf en højere ydelse.
Tankegangen her er ikke "ladetryk" der skal tænkes i.
Du skal tænke på luftens densitet. Hvor meget ilt er der i det volumen du kan stoppe i motoren. Luft der er trykket sammen fra starten indeholder flere iltmolekyler pr slagvolumen. Luft der er kold indeholder flere iltmolekyler.
Brændstoffer der er iltbærende får kunstigt iltindholdet op.
Glem lige alt om ladetryk et øjeblik så er det nemmere at forstå.
Du skal have moset så meget ilt ind som muligt. Meget længere er den faktisk ikke.
Henrik
http://boost-it.dk Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Ja det er jo en del af Henrys lov, og vi skal jo stadig have den rette sammensætning ind i motoren, men når vi som i det tænke eksempel x med 2 , men får feks den 2,6 x værdi ud er det jeg spøger hvor kommer de sidste 0,6 effekt så fra, de opstår jo ikke bare af sig selv
jeg har jo afskrevet tab af varme osv i mit tænkte eksempel, lige som andre i trådens også har
Og henrik er vi ikke enige om at det er lige meget om trykket kommer fra den cykelpumpe eller en turbo eller ................. bare det er konstant og der ikke er trykfald ?
Hvis du har 1 bar tryk i et 1" og 2" rør, hvilket rør kommer der så mest luft ud af ?
Ja det er jo så 2" røret, og det samme gælde jo for en turbo, jo større turboen er jo mere luft leverer den ved samme tryk.
Du kan jo også prøve at tage en vandslange med xx tryk.
Hvad fylder hurtigst en spand ? med klemt slange eller uden at klemme den ?
Ja det er jo så uden at klemme den.
Hvad angår at lade med 1bar så er tommelfingerreglen jo at du fordobler effekten, men alt efter hvor effektiv en motor man har, samt den rette turbo/opsætning mm så kan man godt få mere end dobbelt effekt.