Sug vs tryk = Hk

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#21 Indlæg af møffe »

Chase skrev:Møffe

Det viser vel bare at en T3 er lig med en prop i udstødningen altså for lille udstødnings hus

Hvilken Cosword er der tale om


Nope, du kommer ikke højere op selv med et .63 monteret, fysikken er imod den.

Her snakker vil 4cyl 16v turbo. Det er skam sjovt at se moment udvikling og tab af moment når turboen kommer ud over dens effektive område.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#22 Indlæg af K-FINN »

Nej 1bar med en gt2560 og 1 bar med gt3071 giver ikke den samme mængde luft.

Der skal du kigge på Henriks indlæg med kanyle.
Forstil dig en kanyle med hul på 1mm, der er så tryk ur på, du presser så kanyle ned og holder 1bar.

Derefter borer du hullet op til 3mm, derefter prøver du igen, der vil du opleve, at der kommer meget mere luft ud, når du opretholder 1 bar på kanyle
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
Chase
Junior Medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 23 jun 2012, 01:19

#23 Indlæg af Chase »

Ja den er jeg hel med på

Men nu er hullet i kanylen jo spjældhuse/ventilerne og den er der så ikke pillet ved går jeg ud fra, i det her tilfælde, og vi måler vel tryk efter spjæld

Ja tråden har jo ændret sig lidt siden mit egenlige spørgsmål, men lad den endelig forsætte :up:
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#24 Indlæg af K-FINN »

Nej, proppen er ikke spjældhuset, det er udstødningshuset på turbo
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#25 Indlæg af møffe »

K-FINN skrev:Nej, proppen er ikke spjældhuset, det er udstødningshuset på turbo


Og forholdet mellem kompressorhus og udshus.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
Chase
Junior Medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 23 jun 2012, 01:19

#26 Indlæg af Chase »

Glem nu den Turbo og udstødningshus

Læs lige igen hvad det er jeg spørger om, det andet er normal logik

det drejer sig om at mere end fordoble hk , ved at sætte den under 1 bars tryk med et eller andet

Giv mig lige et mekanisk eller fysik hvordan det lader sig gøre
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#27 Indlæg af HenrikGM »

Det er ilt x brændstof x effektivitet der giver dig motorydelse.

Du kan ikke fede den op, for hvis du ikke har ilt nok kan du ikke brænde det af.

Det giver dig to muligheder.

Luft som i flow igennem motoren(det hele, altså fra indsug til udstødning) og effektiviteten.

Alt hvad der genererer trykfald er et problem hvis det ikke bliver genvundet.

Turboladeren er IKKE en prop hvis den er valgt rigtigt. Det er en genbrugsmaskine der laver den udstødningsgas du ellers ville smide ud til pipfuglene om til komprimeret luft som motoren så kan spise og af den vej brænde mere brændstof af. heraf en højere ydelse.

Tankegangen her er ikke "ladetryk" der skal tænkes i.

Du skal tænke på luftens densitet. Hvor meget ilt er der i det volumen du kan stoppe i motoren. Luft der er trykket sammen fra starten indeholder flere iltmolekyler pr slagvolumen. Luft der er kold indeholder flere iltmolekyler.

Brændstoffer der er iltbærende får kunstigt iltindholdet op.

Glem lige alt om ladetryk et øjeblik så er det nemmere at forstå.
Du skal have moset så meget ilt ind som muligt. Meget længere er den faktisk ikke.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Chase
Junior Medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 23 jun 2012, 01:19

#28 Indlæg af Chase »

Ja det er jo en del af Henrys lov, og vi skal jo stadig have den rette sammensætning ind i motoren, men når vi som i det tænke eksempel x med 2 , men får feks den 2,6 x værdi ud er det jeg spøger hvor kommer de sidste 0,6 effekt så fra, de opstår jo ikke bare af sig selv

jeg har jo afskrevet tab af varme osv i mit tænkte eksempel, lige som andre i trådens også har

Og henrik er vi ikke enige om at det er lige meget om trykket kommer fra den cykelpumpe eller en turbo eller ................. bare det er konstant og der ikke er trykfald ?

Og tak for svarene alle sammen
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#29 Indlæg af m power »

Hvis du har 1 bar tryk i et 1" og 2" rør, hvilket rør kommer der så mest luft ud af ?
Ja det er jo så 2" røret, og det samme gælde jo for en turbo, jo større turboen er jo mere luft leverer den ved samme tryk.

Du kan jo også prøve at tage en vandslange med xx tryk.
Hvad fylder hurtigst en spand ? med klemt slange eller uden at klemme den ?
Ja det er jo så uden at klemme den.

Hvad angår at lade med 1bar så er tommelfingerreglen jo at du fordobler effekten, men alt efter hvor effektiv en motor man har, samt den rette turbo/opsætning mm så kan man godt få mere end dobbelt effekt.
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#30 Indlæg af TB206HDI »

Henrik skriver selv en del af kodeordet.. Effektivitet ;)
Besvar