Hvilke brændstof pumper, hivolume

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Lars PH
Mester Medlem
Indlæg: 568
Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07

#21 Indlæg af Lars PH »

tror nu sagtens den kan lave tryk med benzin men den holder nok ikke 1000 timer. som henrik skriver at han montere lejer og tætnings ring for lejer tror jeg nok den holder. den skal jo kun lave 3 bar. Synes ofte man ser meget slidte pumper. hvor de stadig kan levere deres litter men måske kun op til 50 bar. så når vi max snakker 6 bar tror jeg ikke det vil blive et problem
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#22 Indlæg af m power »

HenrikGM skrev:
m power skrev:En lille alu hyd-pumpe er jo designet til at pumpe HV22 eller HV32.
Mon ikke tolerancerne er for store i sådan en pumpe til at de kan lave tryk med benzin


Jo, måske.

Omvendt, så er en 100grader varm 22´er olie ikke ret tyk. Måske det kan gå alligevel, men rent smøringsmæssigt, der skal der gøres eet eller andet.
Methanol smører nok ikke overvældende godt.

Kunne være et sjovt eksperiment.


Hyd-olie i en lille lift pumpe eller lign skulle nu ikke gerne nærme sig 100grader.
Olien må ikke blive mere end max 50-60 grader før det begynder at nedbrydes.
Det er faktisk tydeligt at mærke forskeld hvis olien er for tynd i sådan en pumpe, det nedsætter hurtigt ydelsen
Men ja det kunne da være et sjovt eksperiment.
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

#23 Indlæg af Westmus »

HenrikGM skrev:Kunne være et sjovt eksperiment.

En begrundelse for at nærmest alle køber en dyr gennemtestet pumpe, når vi kommer op i de her størrelser, er vel at de normalt sidder på motorer hvor en brændstofpumpe der svigter på det forkerte tidspunkt, kan bliver en MEGET dyr og kedelig oplevelse.

Det er sikkert også meget få der synes at lige netop benzinpumpen er et interessant sted at bruge en masse tid til forsøg med noget "hjemmebyg". I hvert fald når man for en overskuelig pris kan købe en 100% skudsikker pumpe bygget til opgaven og så i stedet bruge ens "skruetid" på ting der giver mere holdbarhed eller power. Men har man tiden og energien er det altid sjovt/spændende/interessant selv at forsøge at "opfinde" tingene. Har selv flere "hjemme opfindelser" på bilen da markedet ikke tilbød løsninger som var helt efter mine ønsker. :)
Kuno
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08

#24 Indlæg af Kuno »

Jeg har teste tandhjulspumper med 46 hydraulikolie hvor det er langt over 100 grader. Her er viskositeten under 8 cSt, pumper fint 42l/min ved 210bar.
Dieselolie har en viskositet på ca.3,3 cSt(38 grader) og benzin ca. 0,6 cSt til sammenligning har vand 1 cSt, så der er en del forskel endnu :shock:
De tandhjulspumper jeg roder med til daglig har ingen problemer med at pumpe dieselolie.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#25 Indlæg af HenrikGM »

Kuno skrev:Jeg har teste tandhjulspumper med 46 hydraulikolie hvor det er langt over 100 grader. Her er viskositeten under 8 cSt, pumper fint 42l/min ved 210bar.
Dieselolie har en viskositet på ca.3,3 cSt(38 grader) og benzin ca. 0,6 cSt til sammenligning har vand 1 cSt, så der er en del forskel endnu :shock:
De tandhjulspumper jeg roder med til daglig har ingen problemer med at pumpe dieselolie.


Hej.

Har du tjekket hvordan den volumetriske virkningsgrad går ned sammen med viskositeten? Kunne være sjovt at fremskrive den til 0,6Cst for at se ca. hvor det ender henne.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Kuno
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08

#26 Indlæg af Kuno »

Må lige se i notaterne når jeg kommer på pinden i morgen.
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

Re: Hvilke brændstof pumper, hivolume

#27 Indlæg af TB206HDI »

HenrikGM skrev:Hej.

Leder efter en bensin/methanol pumpe der kan give 32.000ccm/minut v. omkring 5,5bar. De 32.000ccm/minut er dyseflowet


~14.000Hk ? (jeg antager lige det er en dieselkværn :))
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#28 Indlæg af lqs »

ikke diesel. pt benzin, på sigt metanol.
MVH søren
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Hvilke brændstof pumper, hivolume

#29 Indlæg af HenrikGM »

TB206HDI skrev:
HenrikGM skrev:Hej.

Leder efter en bensin/methanol pumpe der kan give 32.000ccm/minut v. omkring 5,5bar. De 32.000ccm/minut er dyseflowet


~14.000Hk ? (jeg antager lige det er en dieselkværn :))


Nu er virkningsgraden på fartøjet nok ikke lige verdens bedste, men det kunne da iøvrigt være skægt at få MS til at regne en BSFC, og logge den realtime. Der er jo ingen tvivl om at vi er langt nede på virningsgraden, og små forbedringer der, bliver også til hk i den anden ende.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

Re: Hvilke brændstof pumper, hivolume

#30 Indlæg af TB206HDI »

HenrikGM skrev:
TB206HDI skrev:
HenrikGM skrev:Hej.

Leder efter en bensin/methanol pumpe der kan give 32.000ccm/minut v. omkring 5,5bar. De 32.000ccm/minut er dyseflowet


~14.000Hk ? (jeg antager lige det er en dieselkværn :))


Nu er virkningsgraden på fartøjet nok ikke lige verdens bedste, men det kunne da iøvrigt være skægt at få MS til at regne en BSFC, og logge den realtime. Der er jo ingen tvivl om at vi er langt nede på virningsgraden, og små forbedringer der, bliver også til hk i den anden ende.


Så er vi under 10.000Hk ?

Hvilke pumper bruger man til f.eks. katamaranfærger med stort forbrug?
Besvar