Side 3 af 5
Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.
: 16 feb 2014, 15:22
af Kuno
HenrikGM skrev:Hvor skal gassplæjdet sidde?
God pointe. Gasspjældet kommer til at sidde hvor rørtilslutningen sidder nu. Direkte på chargecooleren.
Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.
: 16 feb 2014, 17:26
af HenrikGM
Det bliver et af de få drawbacks.
Med meget stort plenumvolumen bliver motoren lidt spøjs på gassen. Feks starter den altid på fuldgas indtil den har suget vacuum, og gassen er lidt hys særligt med stort spjæld.
Der er ingen tvivl om at sammenbygningen, hvis der er plads nok, er en fin ide, men plenumvolumen går højt op.
'En løsning kan være individuelle spjæld, med dertil underholdning i at få det til at køre på en trykmotor.
En løsning kan være et meget progressivt speedertræk, det kan hjælpe en smule på fornemmelsen.
Sæt i værk.
Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.
: 16 feb 2014, 18:09
af K-FINN
Der er jo flere trykladet motorer der kører med spjældhuse, så det kan godt køre fint.
Men vil give henrik ret, det er noget mere omstændig, nemmest er det, hvis turbo er god stor, så den ikke puster helt vild bare ved almindelig kørsel
Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.
: 16 feb 2014, 18:37
af Kuno
Ja, kan godt se udfordringen. Som den er nu, er den på ca.7 liter hvis man forudsætter at halvdelen af chargecooler elementet er luft. Jeg tror det er muligt at fjerne 1-1,5 liter i toppen, men om det gør den store forskel?
Re:
: 12 feb 2015, 22:29
af Kuno
HenrikGM skrev:Kuno skrev:ae86 skrev:Afstanden fra "runner inlet trumpets" til plenum vægge burde øges
Det er der jeg kommer i kambolage med en køler. Hvad er argumentet for den afstand? Som jeg har forstået det trækkes størstedelen af luften langs tragtens kant og ikke over hullet.
Ikke ret relevant den afstand.
Kuno; Kom forbi en aften, så skal jeg vise dig hvorfor. tag din tragt med, så finder vi den afstand der begynder koste flow.
hellere en lang tragt og kort afstand til væg end omvendt.
Hej Henrik,
Nu er jeg kommet lidt videre med manifolden. Er der nogle tommelfingerregel for afstanden inde det går ud over flowet? Jeg har lige pt 15-20 mm.
Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.
: 12 feb 2015, 23:24
af HenrikGM
Det skal testes for at få det rigtige tal men du plejer ikke få vanskeligheder hvis du har 60procent af udvendig mål til gavlen. Formentligt kan du gå noget tættere på men det du har her er nok for tæt vil jeg tro. Tror den skygger.
Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.
: 13 feb 2015, 14:14
af Kuno
HenrikGM skrev:Det skal testes for at få det rigtige tal men du plejer ikke få vanskeligheder hvis du har 60procent af udvendig mål til gavlen. Formentligt kan du gå noget tættere på men det du har her er nok for tæt vil jeg tro. Tror den skygger.
60 procent af udvendig mål af tragt? Den måler Ø72mm. dvs. 43. så langt kan jeg ikke komme væk. så kommer jeg i karambolage med vangen til hjælmen, desværre. Så er spørgsmålet hvor meget den er falden i flow med den afstand?
Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.
: 13 feb 2015, 14:25
af HenrikGM
18mm er jo tragtens endeareal ekvivalent så den ville jeg ikke gå under uanset.
15mm bør være for lidt medmindre tragten er 'for' stor.
Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.
: 13 feb 2015, 15:38
af Kuno
HenrikGM skrev:18mm er jo tragtens endeareal ekvivalent så den ville jeg ikke gå under uanset.
15mm bør være for lidt medmindre tragten er 'for' stor.
Jeg er sku ikke helt med. Jeg har vedhæftet en tegning af tragten, måske afstanden bedre kan forklares ud fra den?
Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.
: 13 feb 2015, 17:54
af m power
Det er du ikke ene om

ekvivalent er vist svensk, og lyder meget fint

skriv det nu på dansk så alle kan være med
