Nåh... mente nok jeg havde ret

.
Jeg ved ikke hvad du har fået godkendt, og efter hvilke regler, men nap side 155 i Detailforeskrifter for motorkøretøjer, og her vil du se at det der kan godkendes til Personbil M1 (almindelig bil), er trepunktsseler på forsæderne, og i bestemte tilfælde hoftesele.
Bagtil kan man have trepunktssele eller hoftesele (ikke helt samme forbehold mod hofteselen). Dertil kommer noget snak om at der skal være "retractor" på (som jeg forstår det må de være at den skal kunne rulle tilbage - faste H-seler dutter derfor ikke).
Der er som sådan ingen formuleringer om at bagsædepassagererne skal kunne være der, men det er vel et fortolksningsspørgsmål. Måske står der noget i Vejledning om syn af køretøjer om det - men ellers tror jeg at det er noget synsmanden har drømt op.
Det er lidt i samme kategori som at man typisk ikke har problemer med at få godkendt H-seler hvis bare 3-punktsselen sidder der.
Der er dog nogle regler om at føreren skal kunne betjene diverse ting i bilen uden at være hindret af selen. Lidt afhængigt af bilens indretning kan en H-sele vel blive et problem her. Men det er nok ekstremtilfældende.
I øvrigt kan man ved samme festlige lejlighed konsultere bilag 5 i dokumentet, for en liste over dele som skal være E-godkendte, såfremt bilen er godkendt efter en EF-typegodkendelse. Listen er meget præcist specificeret, men kort fortalt så er det bremsebelægninger, diverse lygter, horn, tyverialarmer og startspærrer, samt seler, dæk og et par andre småting. Diverse bærende- og styretøjsdele som bærearme og -kugler er f.eks. ikke på listen. Så den der med at ALT skal være e-godkendt (selv hvis vi kun snakker for EF-godkendte biler), den holder ikke helt.