sart=realist?
hvor kommer den omtalte literpris fra?
hvem kan købe til den pris?
hvem kan fremstille til den pris?
MVH søren
Lav dit eget E85?
Redaktør: Moderatorer
- VRT
- Senior Medlem
- Geografisk sted: Gun City
Den kommer fra den ene af de hjemmesider jeg linker til i mit første indlæg, dog omregnet til metriske måleenheder.
Den anden side siger dog $1,2 pr. gallon for 90% ethanol. Det svarer til ca. 6,6/3,8 = 1,75 kr. literen + 0,15*11,5 = 3,5 kr/literen.
Da benzin egner sig bedst sammen med helt ren alkohol, så korrigerer jeg for de manglende 10% = 3,9 kr/literen, og så bør man vel påregne, at en bil, hvor kompressionen ikke hæves, kører ca. 20% kortere på literen, = 4,9 kr/literen, når det skal sammenlignes med konventionel benzin.
Så hvis man ser på de direkte omkostninger i forbindelse med produktionen, så ser det jo ikke helt skidt ud.
Jeg kender dog ikke forudsætningerne for de $1,2 pr. gallon, så jeg kan ikke sige, om de holder i min kontekst.
Ovenstående regnestykke tager selvfølgelig slet ikke højde for en evt. afgift af brændstoffet, og hvis man også medregner den tabte arbejdsløn, så er det ikke en overskudsforretning. Men det var også mere for eksperimentets skyld
Den anden side siger dog $1,2 pr. gallon for 90% ethanol. Det svarer til ca. 6,6/3,8 = 1,75 kr. literen + 0,15*11,5 = 3,5 kr/literen.
Da benzin egner sig bedst sammen med helt ren alkohol, så korrigerer jeg for de manglende 10% = 3,9 kr/literen, og så bør man vel påregne, at en bil, hvor kompressionen ikke hæves, kører ca. 20% kortere på literen, = 4,9 kr/literen, når det skal sammenlignes med konventionel benzin.
Så hvis man ser på de direkte omkostninger i forbindelse med produktionen, så ser det jo ikke helt skidt ud.
Jeg kender dog ikke forudsætningerne for de $1,2 pr. gallon, så jeg kan ikke sige, om de holder i min kontekst.
Ovenstående regnestykke tager selvfølgelig slet ikke højde for en evt. afgift af brændstoffet, og hvis man også medregner den tabte arbejdsløn, så er det ikke en overskudsforretning. Men det var også mere for eksperimentets skyld
-
-Pedersen-
- Senior Medlem
- Geografisk sted: I æ corolla.
- Kontakt:
Nu kan det nok ikke helt sammenlignes, også dog.
Min fætter og hans kammerater, byggede et større raps presser anlæg og lavede enlig mange liter olie, og det var der som sådan ikke noget ulovligt i. Men efter et forsøg de havede lavet hvor pressen havde deltaget, havede de fået en motor til at køre på 80% raps olie havede de skatte far på kost og logie fra dd.
Det hele endte med at det ikke var besværet værd, samt at min fætter nu har et større anlæg stående, der bare står og fylder.
Hvad ville sådan et ethanol anlæg rende op i ?
Min fætter og hans kammerater, byggede et større raps presser anlæg og lavede enlig mange liter olie, og det var der som sådan ikke noget ulovligt i. Men efter et forsøg de havede lavet hvor pressen havde deltaget, havede de fået en motor til at køre på 80% raps olie havede de skatte far på kost og logie fra dd.
Det hele endte med at det ikke var besværet værd, samt at min fætter nu har et større anlæg stående, der bare står og fylder.
^ Der tages forbehold for trykfejl. 
- VRT
- Senior Medlem
- Geografisk sted: Gun City
-Pedersen- skrev:Nu kan det nok ikke helt sammenlignes, også dog.
Det Charles 803 distillationsapperat skulle kunne laves for $600, men hvad det koster at skaffe stumperne i Danmark har jeg ikke undersøgt. Dertil kommer vel diverse stumper, såsom palletanke til opbevaring etc.
Jeg har gået og tænkt over, hvordan man billigst fik fat i inputtet til processen. Hvis man aftager min. 5 ton melasse fra Danisco, koster det 1340 kr./t + moms og levering, lad os bare sige 10.000,-. alt inkl. Melasse består af ca. 60% sukker, og er meget brugt på spritfabrikker til produktion af alkohol. Som jeg har forstået det, så går der ca. 1,25 kg sukker til 1 liter ren alkohol, så 1 liter ren alkohol ville i den ideelle verden, under disse forudsætninger, koste 2,5 kr. literen i input + udgifter til gær og opvarmning af processen. Jeg har så læst, at man kan bruge gips til at trække det sidste vand ud af alkoholen:
http://www.scienceinafrica.co.za/2006/april/reflux.htm
Men andre kilder siger, at en forbrændingsmotor faktisk kører bedre, med lidt vand i spritten, dog ikke hvis motoren skal skifte mellem benzin og alkohol, og helst ikke mindre end 192 proof, eller hvad der svarer til 86% alkohol.
-
-Pedersen-
- Senior Medlem
- Geografisk sted: I æ corolla.
- Kontakt:
-
lqs
- Mester Medlem
-
Dybro
- Junior Medlem
- Geografisk sted: Jylland