Effektmåling på den rigtige måde.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
natmekanikeren
Medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25

#21 Indlæg af natmekanikeren »

TB206HDI

Burde jeg kende dig??

Hvis du vil tilbyde 108 hjulheste på dine chip,skal vi så måle den på det felt jeg har hvor der er stor eller lille rullemodstand,på grund af felternes forskellighed

skal vi have 25-eller 45 psi tryk i dækkene, jeg målt 15 hk forskel,i hjulheste med disse tryk,det var en BMW med 160 hk. altså næsten 10% måleforskel ved at pumpe mere luft i hjulene ,skal det være med 14 tommer standardhjul eller 18 tommer brede tunge hjul,hvor der er en masse inerti i hjulene
I min verden kan hjulheste ikke bruges til ret meget,ud over at vide at der ihvertfald er flere hjulheste til rådighed på asfalten end der vises på et rullefelt
Eller hvis der trimmes på en bil kan man se måleforskel ved div. trim,hvis det er det man vil se ,er det da ok med hjulheste,så behøver man heller ikke at spilde tid på at vente på nedløbet,bortset fra at hvis man trimmer feks plus 100 hk. vil dækket måske deformere så meget, at den reelle trimforbedring måske var 110 hk

Iøvrigt kørte jeg til Århus med mit rullefelt kl. 06,30 i morges kom hjem kl. 20.00 , Har lige spist en af fru Knudsen veltillavet dyrekølle og fået et par glas rødvin,skal nu i bad og seng,og så i den kommendene uge forberede at i kommer til mit træf på lørdag, så i hører nok ikke meget fra mig i næste uge

Men lad os afprøve nogle af jeres teorier omkring effekt måling

Mvh Otto
Spirillen
Senior Medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 24 maj 2005, 10:16
Geografisk sted: Horsens

#22 Indlæg af Spirillen »

lqs skrev:se det var ellers spændende læsning. man BURDE gå en fire- fem stykker sammen om at eje/opgradere sådan en stor vandbremse.
men det er nok kun en drøm?
MVH søren


Det med at gå sammen om bænk, har jeg snakket med flere om gennem tiden, det er desværre aldrig blevet til andet end snak, så du har sikkert ret, det er nok bare ønsketænkning.

Manden på Amager, var selv inde på det, bla. fordi han hverken havde tid, eller for meget knowhow til, at samle den selv.
På daværende tidspunkt talte vi om, at montere den op i en container/trailer(lastbil) så den kunne flyttes lidt rundt efter behov.

Men det er jo lidt svært, at være "mange" om sådan en ting, da manden med grisen, som regel har een idé om, hvordan projektet skal styres/foregå, mens alle andre implicerede har hver deres idé.




Som fortsættelse til den "samme" diskussion i VIDEO tråden, vil jeg lige tilføje, at folk muligvis bruger effektmålinger til forskellige formål.

Nogle bruger det for, at optimere og justere sin motor, til det bedste resultat man kan få ud af sine, i mange tilfælde, begrænsede muligheder.

Andre bruger det til at kontrollere, om man nu har fået, hvad man mener man har betalt for.

Igen andre bruger det til, at se hvis bil der er stærkest, i dette tilfælde er Natmekanikerens målínger, jo nok dem man forholder sig til.
Da det jo helt sikkert er hans felter, der på landsplan bliver brugt flittigst, dvs. bedste sammenligningsgrad.
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#23 Indlæg af TB206HDI »

natmekanikeren skrev:TB206HDI

Burde jeg kende dig??



Det tror jeg ikke, det er mig der skrev en mail til dig om måling af en HDI med en masse logging udstyr på. Desværre har jeg identificeret et par issues der lige skal luses ud inden jeg laver filen helt færdig til den, så fik ikke ringet tilbage. :oops:

natmekanikeren skrev:Hvis du vil tilbyde 108 hjulheste på dine chip,skal vi så måle den på det felt jeg har hvor der er stor eller lille rullemodstand,på grund af felternes forskellighed

skal vi have 25-eller 45 psi tryk i dækkene, jeg målt 15 hk forskel,i hjulheste med disse tryk,det var en BMW med 160 hk. altså næsten 10% måleforskel ved at pumpe mere luft i hjulene ,skal det være med 14 tommer standardhjul eller 18 tommer brede tunge hjul,hvor der er en masse inerti i hjulene
I min verden kan hjulheste ikke bruges til ret meget,ud over at vide at der ihvertfald er flere hjulheste til rådighed på asfalten end der vises på et rullefelt
Eller hvis der trimmes på en bil kan man se måleforskel ved div. trim,hvis det er det man vil se ,er det da ok med hjulheste,så behøver man heller ikke at spilde tid på at vente på nedløbet,bortset fra at hvis man trimmer feks plus 100 hk. vil dækket måske deformere så meget, at den reelle trimforbedring måske var 110 hk



Det er derfor jeg mener at en måling aldrig er helt præcis, det vil altid være en approksimation. Forholdene (i henhold til tab fra dæk, ruller mv.) er ikke tæt nok på de forhold der er når bilen kører på vejen til at få den skinbarlige sandhed om effekten - hverken hjul eller motor. Der som du selv nævner meget tab gemt i dæktryk, deformering, hjulstørrelse osv. osv. til at det kan bruges som en sammenligning mellem flere målinger fra forskellige steder. Men hvis dæktryk, nedspænding, hjulstørrelse mv. forbliver den samme mellem to rulninger er det i mon bog "tæt nok" til at man kan bruge sammenligningerne. Ideelt ville en chip skulle sælges på en sammenligningskurve, så man kan se hvor og hvor meget man vinder. Men sådan er verden ikke skruet sammen - HK sælger..

natmekanikeren skrev:Iøvrigt kørte jeg til Århus med mit rullefelt kl. 06,30 i morges kom hjem kl. 20.00 , Har lige spist en af fru Knudsen veltillavet dyrekølle og fået et par glas rødvin,skal nu i bad og seng,og så i den kommendene uge forberede at i kommer til mit træf på lørdag, så i hører nok ikke meget fra mig i næste uge


Forståeligt nok, der er andre prioriteter end at sprede guldkorn på et internet forum ;)

natmekanikeren skrev:Men lad os afprøve nogle af jeres teorier omkring effekt måling

Mvh Otto


Meget gerne, men min bil skal lige være klar til det før den ryger på rullerne. Desværre når jeg det ikke til træffet som jeg ellers havde håbet på.
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#24 Indlæg af lqs »

prøv at læg mærke til hvad OTTO skriver om at bruge en kraftig sugebil, til disse forsøg. mange turbobiler (alle!) svinger i ladetryk. min påstand vil være at jo større lader, jo mere svinger de. da modtryk også svinger, svinger ydelsen naturligvis også en del.
MVH søren
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#25 Indlæg af K-FINN »

Hvordan bestemmer man et felt's enerti , er du kun ud fra vægten, eller også hvordan rullerne er opbygget, og hvordan vægten er fordelt...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#26 Indlæg af lqs »

http://www.bilgalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=1032886 nogen der ved hvor denne bil er målt?
MVH søren
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#27 Indlæg af møffe »

lqs skrev:http://www.bilgalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=1032886 nogen der ved hvor denne bil er målt?
MVH søren


en BG supra ved alle laver 1500-2000hk på hjulene. den skal bare have en turbo der er blankpoleret et sted mellem nummerpladerne. motorrummet er at foretrække. men de siges også at give godt hvis den ligger i den orginale papkasse i bagagerummet :mrgreen:
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#28 Indlæg af HenrikGM »

lqs skrev:http://www.bilgalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=1032886 nogen der ved hvor denne bil er målt?
MVH søren


Imponerende liste af mods.
Leverer han mon den gadebil indregistreret med 1842hk? ;-)

Han kunne jo dukke op nede ved Natmekanikeren til rullefelt dag og vise alle de mange hk i aktion. :wow:

Mit bud er at han dels ikke kommer, og hvis han gjorde ville han ikke løbe med titlen "dagens højeste effekt". :damn:

Kan man lave en rulning med et fixed loss på 1000hk? :cooking:

Spøg til side, det vil være fedt hvis den kom og viste ydelsen. Kan den mønstre de 1000 af de 1842hk, så vil det være fint.

Otto; Er du frisk på at rulle 1842hk? Eller skal vi nøjes med at sen den rulle med 40% gas?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#29 Indlæg af K-FINN »

Den bil har været på otto's felt, så mon han ikke tør prøve igen...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Martin!
Mester Medlem
Indlæg: 590
Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Geografisk sted: Fyn

#30 Indlæg af Martin! »

Ja ville være godt og se den bil live.. Er vis ikke små penge der er smidt i den, så vi kan da håbe den kommer lørdag..
Besvar