Side 3 af 6

: 05 aug 2010, 20:25
af -Pedersen-
Hvordan skulle man kunne dokumentere, for forurening på en drosset motor ? :?

Den alm CO måling ved syn plejer jo ikke være nok, i så mange andre tilfælde....

: 05 aug 2010, 20:40
af HenrikGM
-Pedersen- skrev:Hvordan skulle man kunne dokumentere, for forurening på en drosset motor ? :?

Den alm CO måling ved syn plejer jo ikke være nok, i så mange andre tilfælde....


Det er jo en af velsignelserne ved en gammel bil.....ingen emisionskrav....

: 05 aug 2010, 21:27
af lassetn
men det jeg egentlig spurgte om er om en restriktor er måden frem?

: 05 aug 2010, 21:38
af -Pedersen-
HenrikGM skrev:
-Pedersen- skrev:Hvordan skulle man kunne dokumentere, for forurening på en drosset motor ? :?

Den alm CO måling ved syn plejer jo ikke være nok, i så mange andre tilfælde....


Det er jo en af velsignelserne ved en gammel bil.....ingen emisionskrav....


Aah ja havde jeg ikke lige set komme :)

lassetn skrev:men det jeg egentlig spurgte om er om en restriktor er måden frem?


Jeg ved at i Nascar bruger man en såkaldt "Restrictor plate" den monters under Kaburatoren

Billede

Kunne forestille mig en ligende anordning mellen manifold og gasspjæld. Eller evt lave en plumberet stop/land på gasspjældet som man ser der på diverse diesel pumper :)

Mvh

: 05 aug 2010, 21:51
af HenrikGM
lassetn skrev:men det jeg egentlig spurgte om er om en restriktor er måden frem?


4.august, 17.32.

Jeg tror ikke du kan styre momentet og holde det nede.

Eks: Jeg havde (har stadigt) en GSXR400RR motorcykel som var droslet med 4x laserskårne blænder mellem top og karburator. Bortset fra at de samlede brændstof og kunne drukne motoren i opstart, så fungerede de fint til at begrænse motoren ned i effekt.

MEN, når man kørte på den, så kunne man ikke mærke begrænsningen overhovedet. Maskinen trak på samme måde som altid, indtil 10.500rpm, hvor motoren stortset kørte ind i en mur. Jeg ved nu idag, at det jeg så var det man kalder "sonic choke".

Moment og kørbarhed nede i bundområdet var det samme, men når man kom op i rpm, så nåede den kritisk hastighed, og så var festen slut. HK fladede ud, og momentet droppede som en sten.

Gætværk fra min side:
Hvis du drosler den med en blænde umiddelbart foran turbo, så bliver der vild turbolens, og det kan både høres og vil på sigt slå laderen ihjel.
Du har jo en motor der med en større turbo gerne vil lave 2,5x det moment og den ydelse du max må have.
Du får problemer med at holde momentet nede under din max værdi, men hvis du vælger en stor nok turbo, så sætter den ikke tryk tidligt, og laver dermed måske ikke for meget moment for tidligt. Restriktoren snupper så topeffekten og der skal du have en diameter der giver dig sonic choke ved det RPM tal hvor din effektkurve rammer max tilladte ydelse.(eller lige lidt før), Jeg vil tro den restriktor kan forudsiges med lidt hjemmearbejde....
Men det kommer unægteligt til at se sjovt ud nede i synshallen, for du kommer til at stå med en 5cyl volvomotor med turbo i størrelse med holset hx50, med restriktor, og en påstand om at den laver 180hk, eller mindre end motoren gjorde ab fabrik.

Motorstyringsmæssigt kan der jo også gøres nogle ting med to forskellige programmer, altså med/uden restriktor, som kan hjælpe lidt.
Men hvis den sætter ladetryk v. feks 2500rpm, så ryger den langt over max moment, også med en restriktor der holder v. 180hk.
En ide kunne være at sikre at wastegaten altid stod åben.
Som sagt gætværk. Det er ikke hver dag man hører om folk der ved drosle motorerne ned her på PF.... :wink:

: 06 aug 2010, 13:29
af Slavteren
løsningen med en restriktor i indløbet til turboen bliver allerede brugt i rallyverdenen. mener at rygterne siger ca 350 hk og 800nm på en 2 liters wrc, altså kan det ikke drosle momentet sønderligt..

hvor meget moment kan man "fjerne" med noget så simpelt som et justerbart knasthjul? burde jo både i sig selv kune komme af med noget af momentet, men også besværliggøre / forsinke turboens spool up? og igen nemt at ændre på banen..

: 06 aug 2010, 16:03
af BANDIT
Slavteren skrev:løsningen med en restriktor i indløbet til turboen bliver allerede brugt i rallyverdenen. mener at rygterne siger ca 350 hk og 800nm på en 2 liters wrc, altså kan det ikke drosle momentet sønderligt..


Focus wrc bilen fra 2002 laver 300 hk ~ 6500 omdr og 550 nm ~ 4000 omdr med en garrett TR30R lader med en 30 eller 34 mm drosling

: 06 aug 2010, 21:00
af Slavteren
300hk har altid været det officielle tal de skulle holdes under fra gruppe b's storhedstid, MEN det uofficielle tal for fabriksteamsne har meget længe heddet ca 350hk. f.eks. kan man ikke bare købe en nyere subaro wrc racer, man "får" kun et slags nødprogram til ecuen der gør at den akurat kan flyttes lidt rundt i værkstedet.. skal den ha noget mere gas skal der bestilles 2 supportere fra prodrive der lægger det rigtige program ind og "overvåger" hvad der foregår..

og mener selvfølgelig et par justerbare knasthjul :oops:

: 08 aug 2010, 01:45
af lqs
HenrikGM skrev:
-Pedersen- skrev:Hvordan skulle man kunne dokumentere, for forurening på en drosset motor ? :?

Den alm CO måling ved syn plejer jo ikke være nok, i så mange andre tilfælde....


Det er jo en af velsignelserne ved en gammel bil.....ingen emisionskrav....
se det passer jo ikke helt HENRIK!
der er et krav, om at bilen ikke må forurene mere end standard. hvad man så skal lægge i det? eller hvem der skal bevise hvad?
der kan i hvert fald sagtens lægges forhindringer i vejen på den måde.
men igen, prøv at få bindende svar fra myndighederne.
MVH søren

: 08 aug 2010, 11:25
af grydesvamp
Med std turbo og ladetryk er du i hvert fald på dybt vand hvad angår moment på den motor, selv ved lave omdrejninger trækker den som en anden lastbil.. og når man når over 4,000 omd sker der ting og sager...

hvor meget moment bilen laver uden tryk ved jeg ikke, men spørgsmålet er så om du kan overbevise synsmanden om at en Wg actuator der er helt slap er en godkendt form for drosling. (set fra den side at det skal være en mekanisk drosling, og ikke bare en anordning der kan justeres efter behov og humør) 8)