Side 3 af 9
: 18 mar 2010, 01:39
af JPP
Prøv at kigge lidt på sammenhængen mht. MP i stedet for lommeulden.
Hvorfor mon et sådan firma lader sig certificere og indgår i sådan en massiv investering både ressource- og pengemæssigt (produktionsvirksomhed)? Hvad kræver det mon i praksis at blive OEM leverandør til internationale koncerner....mon kvalitetssikring i dag er nær et fundementalt must til OEM leverancer i bilindustrien m.fl.? Hvorfor mon det? Det har helt andre formål end den skepsis der fremstilles her. Det har intet med en blåstempling at gøre, men spørgsmålet om kvalitetsikring. Der er to forskellige ting!, men betydningen er lige stor. Og bemærk så lige igen at der er tale om akkreditering af en større produktionsvirksomhed. Ligesom der er forskel på fisk er der forskel på akkrediteringer, bevæggrunde og måden man arbejder med det på.
Senest har MAHLE valgt MP som OEM leverandør til salg under eget brand af turboer. Hvorfor mon det?
Hvad mon deres kvalitetskrav er for sådan et ægteskab?
Og hvad mon deres krav til kvalitetssikringen har været?
ISO9001 hjælper til at sikre OEM og distributører som PP og ikke mindst kunder til den kontinuerlitet i den vare, service og kvalitet som er kendt, testet og leveret i forvejen. Længere skal der ikke tærsket på det halmstrå eller analyseres om skjulte hensigter for en ISO certificering af denne type virksomhed.
MP turboer produceres alene og KUN hos MP i Brasilien. Alt andet er forhandlere internationalt. Kina-kopierne er et helt andet kapitel.
: 18 mar 2010, 17:38
af Westmus
JakobM skrev: Hvad kræver det mon i praksis at blive OEM leverandør til internationale koncerner....
Hvis bilindustien så en TS16949 godkendelse. Arbejder selv i en virksomhed der måtte opgradere fra alm ISO 9000 for at kunne få lov til at levere, komponenter. De store bilfabrikker stille vildt skrappe krav til deres underleverandører med hensyn til styring og kontrol, intet er overladt til tilfældigheder. Men der skal også være seriøst styr på tingene hvis de skal kunne holde et stor samlefabrik kørende, mens stumperne i en jævn strøm komme ind fra et hav af underleverandører og helst i precis det tempo de skal bruges.

: 18 mar 2010, 18:06
af John Sahl
Jeg ser da umiddelbart disse turboer som potentielt interessante, men ville det være bedre end den GT2560R som jeg har nu. Motoren er jo en lille 1,4 8V Uno Turbo motor, sidste måling gav 234Hk/300nm
Specs på motor og rullefeltsudskrift
http://www.autohenter.dk/newengine.htm
: 21 mar 2010, 21:28
af Daugbjerg
Der kommer flere og flere turbofabrikanter..
MasterPower startede i sin tid med at kopiere Garrett og 3K lastvogns turboladere ligesom Kineserne gør. Så fandt de ud af at det ville være sjovt at polere dækslerne og sælge dem til tuning også.
Mahle kommer til at producere egne turboladere.
Der er flere firmaer (Conti/Bosch/Mahle/med flere) der er igang med at byde ind på OE leverancer.
De gjorde/gør det bare på forkert tidspunkt (Krise).
Garrett er verdens største producent, og BW puster dem i nakken og MHI er på vej til at gøre det samme. Man kommer til at se et boom af små benzin motorer med turbo i fremtiden.
Det bliver ikke med Masterpower turbolader siger de store producenter der er i konkurrence.
Turbodk, Ktech, Speedshoppen sælger også MP turboladere.
Har som Garrett leverandør dog hørt at din fungerer ok.
Så det er et godt alternativ til Kina laderne når de nu koster ca. det samme.
: 28 mar 2010, 14:58
af JPP
Snakkede med MP's PAC manager i 45min i fredags i anden forbindelse (skype -> fastnet i Brasilien 0,3kr./min ...fantastisk opfindelse), anyway her spurgte jeg bl.a. lidt ind til hvordan de oplever Garrett i branchen. Hvilke argumenter de bliver mødt med og hvad MP selv udmelder i den sammenhæng
Interessant blev det først og fremmest nævnt, at Garrett har det svært i bl.a. Brasilien. Meget svært. Dernæst at sangen om at MP tidligere skulle have kopieret Garrett eller være af dårligere kvalitet end Garrett, ikke var nyt forsvar/angreb fra Garrett forhandlere indland som international.
Jeg spurgte til hvad deres vigtigste argumenter var mod evt. konkurrenters angreb. Her var svaret vedr. OEM leverancer, potentielle KA, m.fl. at en fabriksrundtur har det med at fjerne "støj" fra konkurrenterne. MP er 100% selvproducernede i udvikling/innovation og produktion pånær skruer og bolte og actuatorer. Andre vælger "samlestation". MP sætter adskillelige scenarier op i deres testbænke og test-miljøer i forbindelse med partnerskaber og OEM leverancer. Det gælder også små partnerskaber som PP hvor der arbejdes på forskellige testscenarier og konkurrent sammenligninger til internt brug henover foråret og sommeren.
Omkring "aftermarket", dvs. os med de fedtede fingre i garagerne, og information/disinformation på nettet, så var vi meget enige. Største argument for tvivlere vedr. kvalitet, udvalg og innovation er selve produktet ........ hertil de egentlige OEM partnerskaber, hvoraf MAHLE nu er den seneste. Lad produktet og kunderne tale for sig selv.
Og lige mht. Birgers (daugbjerg) kommentar om det "sjove" ved polering af kompressorhuse. Ingen af de turboer MP sælger standard, eller hos PP, har poleret kompressorhuse. Der må du selv igang med slipol. Du kan få færdig polerede Garrett huse over skranken fra atpturbo.com
Mvh Jakob
: 28 mar 2010, 15:33
af JPP
Uanset faktum at PP er ene importør/distributør i DK (øvrige henvisninger ligner ældre lagre) syntes jeg -> helt subjektivt <- det er på tide og på sin plads at der nu findes et udvalg i DK hvor man ikke behøver at gå på kompromis under et "støvet" udbud på single entry mv. og lide skæbnen af ketchup-effekt og lang spoolup. Nu nævnes der fremtidig vækst af små motorer og turbo - Klassisk eksempel! -> Den kan vi jo så meget passende vende over i garagen....hvad mon en lille motor som skal pyntes med en medium/stor turbo (effekt, ikke eu-miljøkrav) tigger og beder efter hvis effekt og spoolup stadig skal hænge sammen??, eller for den sags skyld modtryk vs. tænding hvis der fastholdes mindre turbo?? Mon det er Twin Scroll eller kuglelejer....!?!
Det MP/PP byder på er nyt i DK. Det er et helt anderledes bredt udvalg på Twin Scroll, A/R huse, Antisurge og 360 graders lejer og sammensat med henblik på netop opgaver med bl.a. mindre motorer og sjove effekter.
Og mht. pris.
Bemærk to ting vedr. pris >> MP-ladere er ikke nødvendigvis billige, de ligger mellem kinaladerne og de "ældre" udbydere på markedet. Dernæst venligst skriv bag øret at pris ikke nødvendigsvis hænger sammen med kvalitet .... hvis der kan huskes reklamen med de to ens blå skjorter på disken så illustrere det teorien meget godt...
Mvh Jakob
: 28 mar 2010, 16:10
af Captain Slow
vil det sige at kina turboer er lige gode eller bedre
argumentet virker jo begge veje
(sorry kunne ikke nære mig)
havde med glædet prøvet en af disse møller frem for min T70 (mest pga større udvalg i trim)
: 28 mar 2010, 16:16
af K-FINN
Captain Slow skrev:vil det sige at kina turboer er lige gode eller bedre

argumentet virker jo begge veje
(sorry kunne ikke nære mig)
havde med glædet prøvet en af disse møller frem for min T70
Ja faktisk splynk, da der laves en del OEM turbo'er i kina

: 28 mar 2010, 22:42
af wukshady
Kan tilføje, at i traktortræk-kredse er Garret generelt anerkendt som skrammel. Her er det hovedsagligt Holset og Switzer der hersker. Har dog ikke hørt om nogen der har prøvet en MasterPower

: 29 mar 2010, 09:47
af HenrikGM
wukshady skrev:Kan tilføje, at i traktortræk-kredse er Garret generelt anerkendt som skrammel. Her er det hovedsagligt Holset og Switzer der hersker. Har dog ikke hørt om nogen der har prøvet en MasterPower

Det skyldes vel primært at kæmpe-turbo markedet primært er regeret af holset og switzer?
Gasmotorer, og store marine motorer er vel næsten aldrigt med garret lader?