: 07 sep 2009, 21:13
Det jeg anfægter her har som sådan ikke noget med dit problem om manglende ladetryk, men alene faren ved at køre uden slange.
Det er værd at nævne.
Problemstillingen er (kan være) følgende:
1) Din OEM styring er mappet til 1.2 bar og du oplyser at der ingen fuel/ignition cut er ved ladetryk derover (jeg har min tvivl).
2) Du monterer eftermarkeds turbo (GT2871R)
3) Du piller slangen af actuatoren til din GT-lader. Dvs. WG-klappen er låst fast og holdt af det fjedertryk der er gældende i din std. actuator. Den åbner nu først HVIS du har et modtryk der overgår fjedertrykket.
4) Du kører en tur og giver gas og kører reelt nu russiskrollette med din motor.
Du har ingen anelse af hvor dit ladetryk ender. Det kan ende på +2 bar eller 0.8 bar. Du aner det ikke. Din ecu er mappet til 1.2 bar, indtil da er du safe. Men derover er du uden for map og hvis der ikke i motorstyringen er lagt en sikkerhed ind så blæser du ladetryk ind i din motor uden tilhørende blanding. Det giver detonation og dræber din motor over tid. Den tid kan være fra sekunder til timer afhængig af mange ting. Uanset hvad så er detonation faren ved al trykladning.
Med mindre du har en overtryksventil monteret på trykrørene/manifold (usandsynligt) eller en sikkerhed mappet i styringen (mere sandsynligt), så må man sige det er meget bemærkelsesværdigt du lige netop landede på max 1.2 bar og din ecu er mappet til max 1.2 bar. Jeg er næsten sikker på du har haft en form for sikkerhed (højst sandsynlig fuel cut aktiveret) ellers havde du hørt det. Motoren ville virklig klage og brokke sig. Hvis dette ikke er tilfældet, er dit max ladetryk på 1.2 bar et udtryk for at du oparbejder et modtryk der overgår trykket i fjederen og åbner WG. Det fortæller også at du aldrig med din envejs-actuator vil kunne komme over 1.2 bar med dit nuværende setup. Derfor jeg spurgte til din manifold.
Kort sagt: Hvis man ikke har en elektronisk eller mekanisk "sikkerhed", så vil jeg ikke pillen slangen af. Skyder man den af uden slange, så er der stor risiko for at kommer udover map og dermed få detonation. En anden ting er at det max ladetryk man her ser vil, alt andet lige, være lig dit startende og her oparbejdende modtryk. Det er vel at mærke kun ved intern WG med envejs actuator, eller extern wg med anvendelse af kun vakuum/tryk udtag over membranen.
Det er værd at nævne.
Problemstillingen er (kan være) følgende:
1) Din OEM styring er mappet til 1.2 bar og du oplyser at der ingen fuel/ignition cut er ved ladetryk derover (jeg har min tvivl).
2) Du monterer eftermarkeds turbo (GT2871R)
3) Du piller slangen af actuatoren til din GT-lader. Dvs. WG-klappen er låst fast og holdt af det fjedertryk der er gældende i din std. actuator. Den åbner nu først HVIS du har et modtryk der overgår fjedertrykket.
4) Du kører en tur og giver gas og kører reelt nu russiskrollette med din motor.
Du har ingen anelse af hvor dit ladetryk ender. Det kan ende på +2 bar eller 0.8 bar. Du aner det ikke. Din ecu er mappet til 1.2 bar, indtil da er du safe. Men derover er du uden for map og hvis der ikke i motorstyringen er lagt en sikkerhed ind så blæser du ladetryk ind i din motor uden tilhørende blanding. Det giver detonation og dræber din motor over tid. Den tid kan være fra sekunder til timer afhængig af mange ting. Uanset hvad så er detonation faren ved al trykladning.
Med mindre du har en overtryksventil monteret på trykrørene/manifold (usandsynligt) eller en sikkerhed mappet i styringen (mere sandsynligt), så må man sige det er meget bemærkelsesværdigt du lige netop landede på max 1.2 bar og din ecu er mappet til max 1.2 bar. Jeg er næsten sikker på du har haft en form for sikkerhed (højst sandsynlig fuel cut aktiveret) ellers havde du hørt det. Motoren ville virklig klage og brokke sig. Hvis dette ikke er tilfældet, er dit max ladetryk på 1.2 bar et udtryk for at du oparbejder et modtryk der overgår trykket i fjederen og åbner WG. Det fortæller også at du aldrig med din envejs-actuator vil kunne komme over 1.2 bar med dit nuværende setup. Derfor jeg spurgte til din manifold.
Kort sagt: Hvis man ikke har en elektronisk eller mekanisk "sikkerhed", så vil jeg ikke pillen slangen af. Skyder man den af uden slange, så er der stor risiko for at kommer udover map og dermed få detonation. En anden ting er at det max ladetryk man her ser vil, alt andet lige, være lig dit startende og her oparbejdende modtryk. Det er vel at mærke kun ved intern WG med envejs actuator, eller extern wg med anvendelse af kun vakuum/tryk udtag over membranen.