Afblancering af krumtap?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#21 Indlæg af Brisse »

lqs skrev:prøvede igår at lave et meget lidt videnskabeligt forsøg. et stk gl ford dohc. et stk magnet på ca 20gram.
magnet på svingningsdæmper. magnet væk fra svingningsdæmper...
for fætter og mig selv ingen hørbar/mærkbar forskel i tomgang....
20gram er rigtig meget i det spil her!
MVH søren
PS. er der nogen af jer der vejer hver ende af plejlstængerne?


Hvad så ved 8000 RPM? Det er sjældent i tomgang lidt ubalance giver problemer :mrgreen:
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#22 Indlæg af lqs »

nu er det det (lige netop)med den mere rolige og stabile tomgang jeg stiller mig tvivlende over for. hvis vi begynder at tale holdbarhed er det noget helt andet. så er der pludselig en grund til at tingene er afbalanceret. nogen skrivet om at foretage hele afbalanceringen ved at bore (fjerne vægt) kun på svinghjulet.... hvordan bliver krumtap mm så i balance? statisk og dynamisk?
plejlstængerne blev vejet i begge ender hver for sig?
hvordan gør man det? kan vi andre evt se opstillingen til dette?
MVH søren
Spirillen
Senior Medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 24 maj 2005, 10:16
Geografisk sted: Horsens

#23 Indlæg af Spirillen »

lqs skrev:nu er det det (lige netop)med den mere rolige og stabile tomgang jeg stiller mig tvivlende over for. hvis vi begynder at tale holdbarhed er det noget helt andet. så er der pludselig en grund til at tingene er afbalanceret. nogen skrivet om at foretage hele afbalanceringen ved at bore (fjerne vægt) kun på svinghjulet.... hvordan bliver krumtap mm så i balance? statisk og dynamisk?
plejlstængerne blev vejet i begge ender hver for sig?
hvordan gør man det? kan vi andre evt se opstillingen til dette?
MVH søren


Hvis det er nedenstående her du referer til, kan jeg godt at det er skrevet, så det kan misforståes.
Men tomgangen og den jævne motorgang tilskriver jeg ikke KUN afbalanceringen/afvejningen, men MANGE ting, der hænger godt sammen, bla. ens flow, kompression osv.(hvis man har leget med topstykke)

Spirillen skrev:Men når du har en perfekt afvejet/afbalanceret motor, går den som en symaskine.
Havde engang en gl. Mazda 323, hvor du kunne stille en 10'er på højkant på topdækslet, i tomgang, og give gas, uden den væltede.


Jeg ved ikke(aner det ikke) om det betyder så meget at plejlerne er vejet af endevis, hvis man kan sige det sådan, men de skal helt sikkert veje det samme allesammen(ligesom stemplerne) men det er du vel heller ikke uenig i?

Om det kan give lidt effekt er jo en anden sag, da den jo rent faktisk også bruger energi på vibrationerne, jeg tvivler nu lidt på, at det er alverden.
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#24 Indlæg af lqs »

den del af plejlstangen der sidder med centrum af sølen, er 100% en del af den roterende masse. længere opad aftager dette... for at ende i en bevægelse ret op og ned ( nej ikke på en v eller boxermotor) det er nok mere rigtigt at skrive vinkelret på længderetning af krumtap.
så i mine øjne er letning af plejstænger uden omtanke=roterende masse ud af balance.
MVH søren
Spirillen
Senior Medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 24 maj 2005, 10:16
Geografisk sted: Horsens

#25 Indlæg af Spirillen »

lqs skrev:den del af plejlstangen der sidder med centrum af sølen, er 100% en del af den roterende masse. længere opad aftager dette... for at ende i en bevægelse ret op og ned ( nej ikke på en v eller boxermotor) det er nok mere rigtigt at skrive vinkelret på længderetning af krumtap.
så i mine øjne er letning af plejstænger uden omtanke=roterende masse ud af balance.
MVH søren


OK!
Det vil jeg give dig helt ret i, jeg mener nu heller ikke om letning i den forstand, men afvejning så de er ens.
Men jeg tror på, at det vil blive lidt mere langhåret, at slippe for den ubalance plejlstænger/stempler giver.


Første gang jeg hørte om afbalanceret krumtap og plejlstænger, havde jeg et billede i mit hoved, af en krumtap i bænk, med plejlstænger monteret i noget fjederbelasting el.(ikke helt nemt at forklare).
Men på den anden side, er der jo altid 2 på vej op og 2 på vej ned(i en 4cyl række ihvertfald),l så det bør vel egegntlig gå lige op alligevel?

Jeg ved, at på 1cyl motorer, kan man flytte momentkurven en hel del ved, at flytte (u)balancepunktet, frem og tilbage.
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#26 Indlæg af møffe »

jeg lavede et fixtur med 2 bagevægte, med 2 fix punkter på der passede på plejlstængerne. vejde alle 4. noterede vægten endevis og total på alle. og pille af til jeg var tilfreds (blev 25G pr plejlstang) og matchede dem. og det gav ikke nogle farlige ting. eller dvs den kørte KUN 50K km i min bil inden den blev solgt for 14 dage siden. men gav aldrig problemer .
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#27 Indlæg af lqs »

er det SMÅKAGER du normalt bager?
eller er vægten beregnet til dyr mel?
den skal i hvert fald kunne måle nøjagtig langt ned...
men måden du beskriver lyder bestemt rigtig nok.
MVH søren
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#28 Indlæg af møffe »

lqs skrev:er det SMÅKAGER du normalt bager?
eller er vægten beregnet til dyr mel?
den skal i hvert fald kunne måle nøjagtig langt ned...
men måden du beskriver lyder bestemt rigtig nok.
MVH søren
max 2000G på begge vægte.og det var ganske almindelige bagevægte. sikkert til en 200kr stk,
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Besvar