lqs skrev:den del af plejlstangen der sidder med centrum af sølen, er 100% en del af den roterende masse. længere opad aftager dette... for at ende i en bevægelse ret op og ned ( nej ikke på en v eller boxermotor) det er nok mere rigtigt at skrive vinkelret på længderetning af krumtap.
så i mine øjne er letning af plejstænger uden omtanke=roterende masse ud af balance.
MVH søren
OK!
Det vil jeg give dig helt ret i, jeg mener nu heller ikke om letning i den forstand, men afvejning så de er ens.
Men jeg tror på, at det vil blive lidt mere langhåret, at slippe for den ubalance plejlstænger/stempler giver.
Første gang jeg hørte om afbalanceret krumtap og plejlstænger, havde jeg et billede i mit hoved, af en krumtap i bænk, med plejlstænger monteret i noget fjederbelasting el.(ikke helt nemt at forklare).
Men på den anden side, er der jo altid 2 på vej op og 2 på vej ned(i en 4cyl række ihvertfald),l så det bør vel egegntlig gå lige op alligevel?
Jeg ved, at på 1cyl motorer, kan man flytte momentkurven en hel del ved, at flytte (u)balancepunktet, frem og tilbage.