Side 3 af 5

: 13 apr 2009, 10:30
af syncroGT
HenrikGM skrev:Her i eftermiddags stod jeg og kiggede på et sæt coatede racerlejer der helt direkte var primær årsag til et totalhavari.


Kan du uddybe dette Henrik..?



Supra MK4 skrev:Toyota har generalt en meget stor pumpe, og så længe der er normalt olietryk, bør det ikke være der problemmet ligger.

Jeg tror problemmet er tollerance, især når man er ude i og skifte stænger og alt.
Hvor mange bruger det til og klemme i lejer(kan ikke huske hvad hedder), når de montere nye stænger og evt lejer, for videre hvad tollerance lejer man skal bruge.

Skal ikke kunne sige hvor kraftige oliepumper er på andre mærker´.


Så problemet med disse race lejer, er måske reelt, at folk ikke ved tilstrækkelig om montering, og tollerancerne?
Og det er der den går galt..?

: 13 apr 2009, 10:51
af K-FINN
syncroGT skrev:
HenrikGM skrev:Her i eftermiddags stod jeg og kiggede på et sæt coatede racerlejer der helt direkte var primær årsag til et totalhavari.


Kan du uddybe dette Henrik..?



Supra MK4 skrev:Toyota har generalt en meget stor pumpe, og så længe der er normalt olietryk, bør det ikke være der problemmet ligger.

Jeg tror problemmet er tollerance, især når man er ude i og skifte stænger og alt.
Hvor mange bruger det til og klemme i lejer(kan ikke huske hvad hedder), når de montere nye stænger og evt lejer, for videre hvad tollerance lejer man skal bruge.

Skal ikke kunne sige hvor kraftige oliepumper er på andre mærker´.


Så problemet med disse race lejer, er måske reelt, at folk ikke ved tilstrækkelig om montering, og tollerancerne?
Og det er der den går galt..?


Hvis man KUN skifter lejer, tror jeg mange gange det er folks egen skyld.

Hvis man skifter lejer og stænger, så tror jeg mange har købt noget NONAME stænger, og der er nogen gange ikke engang monterings vejledning med, altså hvad skal de spændes med.
Der tror jeg det er dømt til og gå galt.

Når man har set at orginale så rigeligt kan holde til den effekt man søger, ville jeg ikke skifte noget, og kun bruge OEM dele.

Igen dette er toyota, ved ikke hvordan med VW, men kammerat kører 9500rpm(587hk) på hans 1,6L 4AGTE, det er OEM lejer og oliepumpe.

: 13 apr 2009, 12:53
af HenrikGM
syncroGT skrev:
HenrikGM skrev:Her i eftermiddags stod jeg og kiggede på et sæt coatede racerlejer der helt direkte var primær årsag til et totalhavari.


Kan du uddybe dette Henrik..?


..?


En lavfriktionscoating der var væk efter få sekunders drift, og ingen havde taget højde for at coatingen fysisk fyldte noget. Resultat meget strammere pasning, og for lidt olieflow igennem lejet og så løber den varm. Kun en teori.

Ravnen har prøvet nogle lign lejer, der var det dog ikke er havari der kom ud(ikke der ihvertfald)

Hele pointen er at man skal passe på med at fikse noget der måske ikke fejler noget.

: 13 apr 2009, 14:29
af tonnilerche
lqs skrev:gad vide hvorfor ikke alle bilfabrikanter monterer disse RACERLEJER oem?
mon det er fordi de regner på at tjene penge på at sælge flere plejllejersæt til samme bil?
MVH søren


Fordi det er dyrere at købe racerlejer end std. lejer.

Og når man skal spytte 500.000 biler ud, så ka man spare en del :rock:

: 13 apr 2009, 16:12
af K-FINN
tonnilerche skrev:
lqs skrev:gad vide hvorfor ikke alle bilfabrikanter monterer disse RACERLEJER oem?
mon det er fordi de regner på at tjene penge på at sælge flere plejllejersæt til samme bil?
MVH søren


Fordi det er dyrere at købe racerlejer end std. lejer.

Og når man skal spytte 500.000 biler ud, så ka man spare en del :rock:


Tit ser man at OEM er dyrere end RACER lejer i indkøb.

: 13 apr 2009, 18:06
af BANDIT
Supra MK4 skrev:Toyota har generalt en meget stor pumpe, og så længe der er normalt olietryk, bør det ikke være der problemmet ligger.

Jeg tror problemmet er tollerance, især når man er ude i og skifte stænger og alt.
Hvor mange bruger det til og klemme i lejer(kan ikke huske hvad hedder), når de montere nye stænger og evt lejer, for videre hvad tollerance lejer man skal bruge.

Skal ikke kunne sige hvor kraftige oliepumper er på andre mærker´.


Det er vidst ordet plastic gauge du søger :lusket:

: 13 apr 2009, 18:56
af K-FINN
BANDIT skrev:
Supra MK4 skrev:Toyota har generalt en meget stor pumpe, og så længe der er normalt olietryk, bør det ikke være der problemmet ligger.

Jeg tror problemmet er tollerance, især når man er ude i og skifte stænger og alt.
Hvor mange bruger det til og klemme i lejer(kan ikke huske hvad hedder), når de montere nye stænger og evt lejer, for videre hvad tollerance lejer man skal bruge.

Skal ikke kunne sige hvor kraftige oliepumper er på andre mærker´.


Det er vidst ordet plastic gauge du søger :lusket:


Nemlig ja

: 13 apr 2009, 19:18
af Ole..
Supra MK4 skrev:
tonnilerche skrev:
lqs skrev:gad vide hvorfor ikke alle bilfabrikanter monterer disse RACERLEJER oem?
mon det er fordi de regner på at tjene penge på at sælge flere plejllejersæt til samme bil?
MVH søren


Fordi det er dyrere at købe racerlejer end std. lejer.

Og når man skal spytte 500.000 biler ud, så ka man spare en del :rock:


Tit ser man at OEM er dyrere end RACER lejer i indkøb.


Præcist, VAG (og andre) sætter ikke lave krav, når de bestiller lejer..

Find ud af hvor mange hk du vil have, og byg motoren efter det, der er ingen grund til at kaste penge ud af vinduet.. 1.8t vag motore kan holde til pænt meget ab fabrik, og du kan altid opgradere hen ad vejen.. :)

: 13 apr 2009, 20:20
af syncroGT
HenrikGM skrev:
syncroGT skrev:
HenrikGM skrev:Her i eftermiddags stod jeg og kiggede på et sæt coatede racerlejer der helt direkte var primær årsag til et totalhavari.


Kan du uddybe dette Henrik..?


..?


En lavfriktionscoating der var væk efter få sekunders drift, og ingen havde taget højde for at coatingen fysisk fyldte noget. Resultat meget strammere pasning, og for lidt olieflow igennem lejet og så løber den varm. Kun en teori.

Ravnen har prøvet nogle lign lejer, der var det dog ikke er havari der kom ud(ikke der ihvertfald)

Hele pointen er at man skal passe på med at fikse noget der måske ikke fejler noget.


Så er vi jo igen ude i noget med tolerancer der ikke passer sammen.
Og vis disse tolerancer havde været overhold, havde de måske nok virket bedre end OEM lejer.
Kan tildels godt følge dig i og fikse et proplem der ikke er der, er en dum idé
Men du må vel også kunne se idéen i og forudse/løse et problem, inden det opstår..?

: 13 apr 2009, 21:51
af HenrikGM
syncroGT skrev:[Så er vi jo igen ude i noget med tolerancer der ikke passer sammen.
Og vis disse tolerancer havde været overhold, havde de måske nok virket bedre end OEM lejer.
Kan tildels godt følge dig i og fikse et proplem der ikke er der, er en dum idé
Men du må vel også kunne se idéen i og forudse/løse et problem, inden det opstår..?


Jo, hvis du har en ide om at du får problemer med at lejerne fysisk ikke er istand til at efterkomme dine krav til motoren, så er det da fair nok at lede efter upgrades.

Når jeg skriver upgrades, så mener jeg det alvorligt. Rigtigt ofte bliver en upgrade til en down-grade istedet, ganske enkelt fordi OEM egentligt var bedre end "racer"grejet.

Tænk sådan her:
1: Jeg skal bevise(overfor mig selv) at OEM ikke er nok til mine behov.
2: Jeg skal vide så meget om OEM grejet at jeg ved hvad der går galt og hvorfor.
3: Jeg skal være istand til at pinpointe de nye krav til lejerne.
4: Jeg skal være istand til at finde en leverandør der (troværdigt) kan levere mine højere krav til specs, så jeg faktisk får hvad jeg ber om.

Når du kan det, så træffer du en beslutning der er baseret på en forudsigelse af et problem du ved kommer ved en given belastning, og beslutningen giver dig en upgrade fordi du ved hvad du skal bruge.

Kan du ikke det: Så træffer du en beslutning udfra et gæt om at leverandøren at "racerlejerne" nok er klogere end VW, og et vildt sats om at delene nok er lavet af en anderkendt producent. (som at lukke øjnene og satse på der er grønt lys når du krydser!)

Fordi ovenstående er pisse svært kan det være en rigtig god investering at satse på OEM dele, da du så ikke går helt tosset galt i byen, men lad os da vide hvordan det går med racerlejerne når du får dem skruet i. ;-)