En lille reallife test air/fuel 10,5:1 vs 12,5:1

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: En lille reallife test air/fuel 10,5:1 vs 12,5:1

#21 Indlæg af HenrikGM »

lqs skrev:[
emnet er rigtigt spændende. men uden at logge på ladetryk og div temperaturer. ville jeg personligt ikke drage nogen endegyldig mening om at det var den magre blanding der var skyld i merydelsen. slet ikke! quote]

Logudstyr først, så se nærmere på sagen bagefter.

Kan huske et fartøj der fik større turbo=> lavere ladetryk og endte med ganske meget mere ydelse. Uden logudstyr kunne man have konkluderet at højt ladetryk giver lav ydelse.... :damn:

I omtalte tilfælde med Mads´s rulning KAN (siger ikke ER) forklaringen være at det magre blandingsforhold hæver EGT nok til at den laver en smule mere tryk, trods samme indstilling på WG. Men der er mange mulige forklaringer. Umuligt at gætte sig til årsagen på det materiale der er til rådighed her.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#22 Indlæg af Morten VJ »

Hvis jeg læser diagrammet korrekt så er det den fede blanding der giver mest effekt!
Men det er relativt underordnet, da der for få data til at kunne konkludere noget.

I flg. min overbevisning findes der forskellige motorer.
Feks.
Racer motoren, der bliver passet og plejet, inden hvert løb, og hvor den sidste hk er meget viktig.
Og den pumpede motor i gadebilen, der skal kunne holde til en tur til sydfrankrig.
Hvis man brænder en vetil eller et stempel i racermotoren så er det bare ærgeligt, og ikke den store ulykke.
Så er det bare at renovere skidtet og vente på det næste løb.
Da man ved at man presser motoren til det yderste.

Men på gadebilen er det surt at stå i Belgien med en brændt ventil.
Ødelagt ferie, så derfor er det viktigt at indbygge nogle sikkerheds marginer, med reduceret topeffekt tilfølge.
Absolutte tal er i min verden kun retningslinier, man bør tænke selv og tage konsekvenserne.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#23 Indlæg af K-FINN »

lqs skrev:hvis vi taler om sådan en motor med meget tryk... vil jeg sige at det er meget magert. altså de 11.5-1 i afr. ved meget tryk. i denne sammenhæng mener jeg over 2bar ladetryk. der ville jeg starte på 10-1 og give mere tænding derfra. igen det kommer meget an på hvordan forbrændingskammer er udformet. disse tal relaterer til alm benzin. men ikke mange prøver ret meget på sådanne motorer. en alm motor med måske 150hk per liter kunne være sjov at foretage lignende test med!
MVH søren


Ja der er jo forskellige meninger om hvor mager/fed man skal køre.
Der er dog flere 2jzgte der er justeret til 11,6-1 med ladetryk på omkring 1,5-1,7 bar, halv stor turbo(T04Z/T88 omkring 700hk) af dansk tuner, og som mener det er fed nok, også selv om den får noget gas i 6 gear.
Tror på ham, da de kører endnu.
Vil heller ingen grund til og kører alt for fed, med mindre man mærker KNOCK, og må køre meget konservativ tænding.
Skal så ikke kunne sige hvad A/F han sigter efter ved 2 bar, men det ser vi inden ret længe.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
natmekanikeren
Medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25

#24 Indlæg af natmekanikeren »

Hej Mads
Hvis du er int. vil jeg da gerne lave lidt flere målinger på din bil,hvor vi også logger på afr og tryk,Søren har noget udstyr stående her, så der også kan logges temp.,dog kræves der et lille hul der hvor temp.sonden
skal ind,og der skal også være et udtag på din manifold så der kan monteres en trykslange,det kunne også være int.at måle hvor meget tryk der er i din udstødningmanifold,dette vil så også kræve at der er monteret et udtag
Måske har jeg tid lørdag eftermiddag
Jeg gør det selvfølgelig uden beregning
Konklussioner på evt. måleresultater vil jeg dog ikke kloge mig på

Hvis Mads vil lægge bil til,er Henrik-Jonas og Søren hjerteligt velkomne til at deltage

Kontakt mig på
64823804
Træffes ikke fredag efter kl.17.00

Otto
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#25 Indlæg af lqs »

det med hul/utag på udstødningsmanifold er nu ikke strengt nødvendigt i denne sammenhæng. MVH søren
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#26 Indlæg af Mads B (dk) »

Så fik vi lavet nogle flere målinger og taget gennemsnittet af og lagt dem ind på samme ark.

For det ikke skal blive for knidret, ligger AFR, Tryk og Temp på hver deres sammen med effekt og moment.

AFR
BilledeBillede

Temp
BilledeBillede

Tryk
BilledeBillede

Tak til Otto og LQS for en spændende og hyggelig dag :D
Billede
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#27 Indlæg af Mads B (dk) »

BilledeBillede

Vi lavede et enkelt førsøg med ca 13-13.2:1 i AFR men det gik ikke så godt og målingen gav også et dårlig resultat.

BilledeBillede
Billede
Besvar