Side 3 af 4

: 12 okt 2008, 23:35
af Henrik D.S.
På de turbo biler der har det. Sidder det for det meste efter IC, enten før manifold eller i indsugnings manifold. For at have en mulighed for at korigere brændstof og tænding. Da specielt turbo motore kan være følsomme over for dette. Det er i hvert fald min erfaring at de kan være.

Att: Otto
Ja det er rigtigt, vi fik den aldrig dikuteret færdig :D :arrow: langtids projekt :lol: Men hvis vi er enige om at en totaludveksling på gearkasse og bagtøj med 5 er lig med 5 uanset om det så er 3 i gearkassen og 2 i bagtøj eller 2 i gearkassen eller 3 i bagtøj eller hvad ??? Nu er en del af dem jeg måler jo ofte med MEGET lav gearing til div. motorsport. Og en måling i 5 gear kan nogle gange være lig med en måling i 3 gear på en std gearkasse. Så hvad gør vi lige her ? :reading: Jeg har selv planer om at skulle lave et par test nu her når jeg får min Dynobænk op og kører i løbet af de næste par måneder. Den måler jo 100% direkte på motoren!
Så ja det lyder som en rigtig god ide at rekalibrere en dag !!! Så må vi se om vi kan få snakket færdig :lol: :lol:
Mvh Henrik

: 12 okt 2008, 23:37
af Henrik D.S.
På de turbo biler der har det. Sidder det for det meste efter IC, enten før manifold eller i indsugnings manifold. For at have en mulighed for at korigere brændstof og tænding. Da specielt turbo motore kan være følsomme over for dette. Det er i hvert fald min erfaring at de kan være.

Att: Otto
Ja det er rigtigt, vi fik den aldrig dikuteret færdig :D :arrow: langtids projekt :lol: Men hvis vi er enige om at en totaludveksling på gearkasse og bagtøj med 5 er lig med 5 uanset om det så er 3 i gearkassen og 2 i bagtøj eller 2 i gearkassen eller 3 i bagtøj eller hvad ??? Nu er en del af dem jeg måler jo ofte med MEGET lav gearing til div. motorsport. Og en måling i 5 gear kan nogle gange være lig med en måling i 3 gear på en std gearkasse. Så hvad gør vi lige her ? :reading: Jeg har selv planer om at skulle lave et par test nu her når jeg får min Dynobænk op og kører i løbet af de næste par måneder. Den måler jo 100% direkte på motoren!
Så ja det lyder som en rigtig god ide at rekalibrere en dag !!! Så må vi se om vi kan få snakket færdig :lol: :lol:
Mvh Henrik

: 13 okt 2008, 00:58
af natmekanikeren
Den totale udveksling er vi ikke uenige om ,i forhold til dynometprogrammet,hvad der sker i gearkassen ,hvis der måles i lavt gear er vi måske uenige om
Med den programvertion du har haft indtil dit PC. nedbrud, vil vi langt fra måle det samme på en meget lavgearet omdrejningshøj motor,der vil du måle flere hk end mig
Hvilken version du har nu ,og hvordan du har sat det op ved jeg ikke
Det vil nok blive for langvarigt at forklare det her,og trættendene for de øvrige brugere
Men hvis du har nogle timer til overs,har jeg helt sikkert målinger liggendene hvor jeg kan vise dig hvad jeg snakker om
Har iøvrigt den nyeste opdatering liggendene til dig,hvis det ikke er den du har
Otto

: 13 okt 2008, 07:06
af tonnilerche
natmekanikeren skrev:Nej ikke mig bekendt
Og så vil jeg spørge alle PP læsere ,har i nogensinde set en bil med en indsugningslufttempføler monteret i manifolden

Otto
Det sidder der også på en daihatsu - midt i plenum 50mm efter gasspjældet..

: 13 okt 2008, 08:35
af HenrikGM
natmekanikeren skrev:Jeg har lavet lignendene forsøg hvor der ikke har været problemer med at holde indsugningstemp nede på turbobiler ,på et rullefelt
Måleudstyret er ikke et harald nyborg termometer der opdaterer 2 gange i minuttet,men noget der tilhører LQS,og er bygget af Henrik GM,han kan sikkert fortælle hvor hurtigt tempsensor reagerer

Mvh Otto
Den er hurtig. Helt tosset hurtig. Selve sensorelementet er jo lillebittemicro og lidt sarte. Holder de fint endnu?

Da lqs´s farlig-ford med yotapower blev rullet så vi temperaturgradienter på luften efter kompressoren omkring de 200grader/sekund. (og temperatursving samme størrelsesorden.) :popcorn:

Hvis man bruger et alm. multimeter til at udlæse temperaturen fra den, så er det multimeteret der sætter begrænsningen!

: 13 okt 2008, 08:40
af HenrikGM
natmekanikeren skrev:Nej ikke mig bekendt
Og så vil jeg spørge alle PP læsere ,har i nogensinde set en bil med en indsugningslufttempføler monteret i manifolden

Otto
Ja, masser af gange, og hvis ikke motorstyringen er lavet til at ignorere den de første par minutter, så starter det af H.... til.

Har aldrigt set en aftermarket installation der havde den i manifolden, OG ikke havde problemer med den. Ud i røret lige efter IC, så virker det.

: 13 okt 2008, 16:09
af møffe
Supra MK4 skrev:
natmekanikeren skrev:Nej ikke mig bekendt
Og så vil jeg spørge alle PP læsere ,har i nogensinde set en bil med en indsugningslufttempføler monteret i manifolden

Otto
Ret sikker på den gør det på en RB26, og tror også den gør det på min supra..
Er der ikke manger biler hvor de gør det ?
ford sierra 2,0 dohc sidder ca over cyl3 i indsugningen. og ca det samme på en cosworth.

: 15 okt 2008, 23:46
af Henrik D.S.
Att : Otto
Ja den diskution/ eksperiment må vi fortsætte en anden dag.
Mvh Henrik

: 21 okt 2008, 19:19
af K-FINN
Hvis man nu forstiller sig man korrigere efter luft temperatur i indsugningsmanifold,,,
Ville man så ikke måle mere stabil, hvis man målede på flere forskellige felter, da alle jo ikke de samme forhold med hensyn til hvor meget blæser effekt man kan putte på IC, og hvor varm en sommerdag der er, og dermed hvor meget man køler luften der når til indsug...

: 21 okt 2008, 20:16
af natmekanikeren
Hej Finn
Hvis du vil lægge bil til,vil jeg meget gerne medvirke til nogle forsøg,på mit rullefelt,hvor vi logger temp. før og efter IC
int.???kontakt mig på tlf.64823804

Otto