Side 3 af 3

: 08 sep 2008, 13:16
af ae86
HenrikGM skrev:Glemmer du ikke en meget vigtig faktor: Ventilløftet.

Yotamotoren kan ikke briges til at løfte nær det som chevyen kan. Jeg ved dog ikke hvad den ls7 løfter std....


Nej ...

ae86 skrev:.................
________________________________________________________________

Hvis vi laver lidt små regning på de to topstykker (uden at tage forbehold for løft og knasttider samt portstørrelse/profiler)

Data:

2jzgte
In 33,6mm (x2)
Ex 29mm (x2)
.............


Jeg undlod at tage det med i sammenligningen .. men det er da rigtigt at det er en ret betydend faktor .. ligesom knast tiderne og portstørrelse/profil

Det var kun i et, meget firkantet og ikke 100% korrekt, forsøg på at gøre de to topstykker lidt sammenlignelige da sammenligning af max flow på 2 så forskellige motorer/topstykker kun kan være for sjov da det ikke er særligt brugbart (lige som mit lille tanke eksperiment :wink: )

så ud fra den cylindervolumen som en LS7 indsugnings ventil skal "flowe" så er den arealmæssigt ikke ret stor i forhold til arealet fra en 2jzgte blæst op til LS7 dimensioner..


Men LS7's udstødningsventil er umildbart stadigt ret lille .. hvis vi derimod er grove og lader den "fysiske" motorvolumerne være og derimod prøver at lægge en turbo til regnestykket for at hæve motorvolumen kunstigt og igen ikke tager forbehold for tab, VE e.t.c. så vil 1.3 bars boost på en 2jzgte "gøre den til en" 7L (2.3x3) ... og så vil indsugnings-ventilen på 2jzgte pludselig være ret lille i forhold til LS7'eren men den kan bedre slippe afsted med det da den jo er "tvangsfodret" ... og da turboen ikke direkte er med til at tømme cylinderen igen, snare tvært imod, så kan vi igen være rigtig grove og lade 2jzgte'erens fordel ved 2 ventiler blive spist af dets "dårligere" flow i udstødningen pga. turboen (det er selfølig igen meget afhængig af hvor godt/dårligt turbinen flower aka hvor meget modtryk der er v. ~1.3bars boost) .. da vi jo har været rigtig grove og set bort fra VE, tab (sat LM7's VE = 2jzgte's VE e.t.c) så skal 2jzgte reelt set af med noget mere udstødningsgas da den via sine kun 6 cyl bliver nød til at køre med 33,3% mere fyldning i forhold til LS7 ... så lidt flow data på 2jzgte og LS7's udstødnings-porte kunne være interessant

LS7 er opgivet til 505 hkr og 470 lb-ft torque
Hvad ca ville en 2jzgte lave af HK ved en 1.3bar boost

Desuden er LS7's knast opgivet til
0.591-inch lift
230/211 degrees of duration @ 0.050





Her næste år (2009) der kommer afløseren til den 3 år gamle LS7. det er LS9 der kommer til at side i den nye vette ZR1. det er en 6.2L (mod 7L) smallblock dog med trykladning fra en Gen6 Eaton TVS2300 hvilket skulle give 620 hk og 600 lb-ft of torque men det er ikke de endelige tal

Den kommer også med Titanium Plejlstænger og samme ventiler som LS7'eren men i modsætning til LS7 så har den nu smedet stempler med et, for en tryk motor, ret høj cr på 9.1:1 .. blokken skulle komme fra en revideret LS3 og nu med oilsquirters og ladetrykket skulle være 10,5psi der leveres til motoren via en WTA IC

Topstykket er baseret på et L92 design (hvilket jeg også går ud fra gælder for din LS7 top)

: 08 sep 2008, 16:09
af HenrikGM
Ventilvindue på 2JZ v. max løft er 1657mm2, og her skal man huske et fratræk for skyggeeffekten(ventilerne sidder for tæt og skygger for hinanden)

Ventilvindue på LS7 v. max løft(15mm(jeg tror det er her, men ved det reelt ikke 100%, ikke mindre ihvertfald!) er 2637mm2.

Det er alligevel ~60% mere ventilvindue til LS7s fordel.

Man kan vende og dreje sådan en sag fra mange vinkler. Nok ikke rigtigt fair at sammenligne de to motorer så direkte, men den lagde lige i flowbænkens arkiv og var nem at hive frem til sammenligning.

Går man nu helt agurk, så vil man se at 2JZ ikke rigtigt løfter det der modsvarer ventilarealet.

Derimod løfter LS7 mere end ventilarealet.

Begge topstykker falder derimod "flat" ret præcist på max løft....

Meget interessant faktisk, men sådan er der jo så meget... :coffee:

: 08 sep 2008, 17:07
af ae86
HenrikGM skrev:Ventilvindue på 2JZ v. max løft er 1657mm2, og her skal man huske et fratræk for skyggeeffekten(ventilerne sidder for tæt og skygger for hinanden)

Ventilvindue på LS7 v. max løft(15mm(jeg tror det er her, men ved det reelt ikke 100%, ikke mindre ihvertfald!) er 2637mm2.

Det er alligevel ~60% mere ventilvindue til LS7s fordel.


LS7 max løft har jeg opgivet i forige post til 0.591-inch, det var de data jeg kunne finde, og det er 15.0114mm ~15mm så de 2637mm2 skulle passe meget godt

Hvis man sammenligner udfra den cylinder volumen ventilen faktisk skal flowe og uden at tage højde for trykladning så bliver din ~60% ventilfordel på en LS7 reduceret til ~34% (der er lige 75% mere cylinder volumen ventilen skal flowe i LS7) og igen er det uden at tage skygge effekter med ind i billedet .. hvis vi derimod igen regner med at kunstigt forøge 2jzgte's motorvolumen til 7L så bliver det pludselig mere problematisk for nu skal vi have fyldt ~1150cc ind i 2jzgte's 500cc (regner med 100%VE for nemhedsskyld) og det er via et ventil areal der fysisk er ~63
% mindre end LS7


HenrikGM skrev:Man kan vende og dreje sådan en sag fra mange vinkler. Nok ikke rigtigt fair at sammenligne de to motorer så direkte, men den lagde lige i flowbænkens arkiv og var nem at hive frem til sammenligning.


Tja.. men aligevæld underholdende :popcorn:

HenrikGM skrev:Går man nu helt agurk, så vil man se at 2JZ ikke rigtigt løfter det der modsvarer ventilarealet.

Derimod løfter LS7 mere end ventilarealet.

Begge topstykker falder derimod "flat" ret præcist på max løft....

Meget interessant faktisk, men sådan er der jo så meget... :coffee:


Det er nu også noget nemmere at få et højt løft med et gearet vippetøj .. dog må de ventilfjedre være pænt stresset ved 15mm løft .. også selvom der er tale om titanium ventiler

: 10 sep 2008, 16:23
af jens
Hvis standard ls7 topper ikke er nok kan de også fås med 4 ventiler flow 405 cfm
http://araoengineering.com/LSX.htm

: 11 sep 2008, 07:00
af lqs
godt det snart er jul!
det er uhyggeligt meget ydelse der burde kunne laves på sådan en motor.
men problemet er nok at få resten under og bag topstykket til at holde...
for slet ikke at tale om at sætte kræfterne i asfalten. MVH søren