Side 3 af 5
: 09 apr 2008, 19:38
af Morten VJ
klyfax skrev:Havneren skrev:Den der med trækaksler i forskellige længder - Efter min mening en af de helt store skrøner!
Rigtig mange kan fortælle at det er sådan, men ingen kan fortælle hvorfor...
Holder også på at det er en skrøne. For den ene starlet jeg havde, trak til højre, men den nye gør det ikke. Og det er altså samme længde trækaksler...
Hvis det er en skrøne, så er det bare mystisk at fabrikkerne bruger penge pånen 2 delt aksel og et lejekonsol fastspændt på motoren.
Specielt på deres lidt tungere modeller med en motor med moment.
Dengang jeg stod i lære var der en tydelig forskel. på en lang og en kort.
Eller to i samme længde.
Og det var ikke afsuttede bolcer der var tale om, men biler med få Km. på nakken.
MVH
Morten
: 09 apr 2008, 19:51
af John Sahl
Morten VJ skrev:Hvis det er en skrøne, så er det bare mystisk at fabrikkerne bruger penge pånen 2 delt aksel og et lejekonsol fastspændt på motoren.
Sådan er det lige netop lavet på en Uno Turbo 1.4 som min.
.
Re: Spær på FWD, pengene værd?
: 09 apr 2008, 20:58
af VRT
larslaursen skrev:John Sahl skrev:Jeg lytter lige med her, da jeg med min bil oplever at den gerne vil vandre til siden når jeg fyrer den af op igennem gearene og er ret lokket af et Quaife-spær, men samtidigt er min bil en hverdagsbil (når den kører) så jeg er sgu noget i tvivl om det er godt eller ej..
.
Det er fordi dine trækaksler har forskellig længde, og den højre aksel vil vride mere... - der vil et spær ikke hjælpe noget. Om muligt kan det gøre det lidt værre, da dækkene har mere greb så!
Du kan højst sandsynligt gøre det lidt bedre ved at montere f.eks. Powerflex bøsninger i bærearmene (eller bare udskifte dem hvis de er slidte).
Til topic starter: Min Bravo er monteret med et viscosespær fra fabrikken, og med 330hk og 405nm har jeg rimelig greb i 2. gear på trods af 205/45-16 hongkong dæk... Var der intet spær i, vil jeg tro den stadig lavede spin i 3. gear også!
Det lyder godt. Fik et godt tilbud på et Pelouin ATB spær, så nu er det bestilt. Med den nuværende $-kurs, er sådan et jo ikke meget dyrere end et par R888´ere

: 09 apr 2008, 21:09
af K-FINN
Når man montere et spær i gearkasse bliver bil MEGET følsom overfor om der er forskellige dæk på, antal milimter mønster, osv..
Monterede en spærkasse, skal siges den spærede meget, den første gang jeg gav den gas, havde jeg nær røget i grøften..
Kørte skuffet tilbage og trode der var galt med gearkasse, rene kiggede hurtigt på dæk, og sagde, sæt de bagerste om foran, kiggede mærkeligt på ham, men gjorde det.
Problem løst, bilen kørte lige ud igen....
Det med at trækaksler kan give sig, og få bil til og trække til ene side kan ske...
Toyota havde fabrikations fejl på de første celica T20, bilen trak til ene side, de fandt ud af den lange trækaksel gav sig for meget.
Det var en bestemt periode fra samme leverandør...
: 09 apr 2008, 22:18
af Havneren
Kan nogen forklare, hvorfor det hænger sådan sammen? Hvis bilen skal trække til den ene side SKAL der blive overført flere kræfter til vejen på det ene hjul i forhold til det anden
- Hvordan hænger det sammen med længden af trækakslerne siger i?
: 09 apr 2008, 22:26
af K-FINN
I toyota's tilfælde var det fejlberegning, trækaksel gav sig for meget, altså kom trækket lidt før på det andet hjul...
: 09 apr 2008, 23:04
af Havneren
Finn T Pedersen skrev:I toyota's tilfælde var det fejlberegning, trækaksel gav sig for meget, altså kom trækket lidt før på det andet hjul...
Dvs. det var kun en en brøkdel af et sek at den træk til siden?
: 09 apr 2008, 23:13
af Runesm
Du skal også forestille dig at der går kræfter tabt for at holde en aksel vreden under acceleration.
: 10 apr 2008, 07:16
af Havneren
Runesm skrev:Du skal også forestille dig at der går kræfter tabt for at holde en aksel vreden under acceleration.
Når den først er vredet går der ikke længere noget tabt - Ikke hvis krafterne er rimelig konstante...
Når man så slipper speederen - Vil den så trække til den anden side når den vredne trækaksel frigiver sin lagerede energi igen?
: 10 apr 2008, 08:25
af Runesm
Ja, det vil den jo nødvendigvis gøre sådan.
I mit hovede er det sådan at hvis man tager et stykke fjederstål, og sætter en trækstang i den ene ende, og en top i den anden ende og skal spænde en møtrik med det stykke fjederstål som forlænger, så skal man først ha' spændt fjederstålet op før møtrikken begynder at strammes.
Og det vil hele tiden kræve energi at holde fjederstålet strammet op for at få møtrikken strammere.
Det kan da godt være min teori er helt ved siden af, men sådan tænker jeg da det virker.