Køling af turbolader

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#21 Indlæg af lqs »

nu er det jo ikke sådan at det er hjulet der skal opfindes igen! link mm viser jo hvordan det kan laves, samt sælges i mange hundrede stk... er selv igang med noget lignende. der vil jeg bruge sådan en oliepumpe fra biltema, til at fjerne olien og en benzinpumpe (med trykregulator!) til smøring. tiden vil vise om det kommer til at du. MVH søren
VAG mekaniker
Senior Medlem
Indlæg: 353
Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Geografisk sted: fyn kerteminde

#22 Indlæg af VAG mekaniker »

Jeg kan ikke helt lade være med at skrive lidt om hvordan vw laver deres retur løb fra turbo på nogle af deres biler....
Hvis man kikker på 1.8T med tværstillet maskine, ja så er returen i bundkaret, meget (2cm) tæt på bundproppen..... Ingen problem med blå røg... ihvertifald ikke på grund af det :gnaek:
På transporter T2, dem med motor bag bagaksel, der ligger motor så meget ned på dieselmaskinerne at turbo ikke sidder meget over oliestand, OG returen sidder helt i bunden af bundkaret. Hvordan de kan få det til at holde (nogen har nok en anden mening!!!) det skal jeg ikke gøre mig klog på :stop:

Kan sagtens se logikken i at lave det over olie stand, og ville nok også gøre det selv....
v/h Peter
Kws
Medlem
Indlæg: 131
Tilmeldt: 01 dec 2005, 20:00
Geografisk sted: Randers

#23 Indlæg af Kws »

jeg ville mene at man kan smide oliereturen ned i bunden af bundkaret, hvis bare diameteren er stor nok fx 16-18mm. lads os sige at der er 6 cm op til turboen fra oliestanden, så tror jeg ikke på at den slange kan nå at blive fyldt op med olie inden sugerøret til olien har suget det væk igen.

vil det ikke kunne lade sig gøre? der er vel en del sug i sådan en satan. :?:


hvis dette kunne være en løsning så ville jeg ikke sætte studsen ud for et af plejlstængerne da de jo nok får smidt noget olie rundt omkring
Brugeravatar
Blob
Senior Medlem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Geografisk sted: Randers

#24 Indlæg af Blob »

Jeg står med et lignende projekt, som JSH.

Hvor store slanger skal man vælge til tryk og retur fra turboén?

Jakob
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#25 Indlæg af Morten VJ »

Tryksiden, ikke mindre end 2 mm. indvendig diameter (lysning).
Men her er jeg meget usikker, da det kommer meget an på hvad turboen vil have af olie, og hvilket tryk motoren kan leverer, kold som varm.
Retur min 15 mm lysning.
Specielt når vi taler eftermonteret, da man ikke har råd til at turboen brænder af, læs en fabrik har bedre forudsætninger for at kunne afprøve tingene.
Vi mere almindelige mennesker er ikke lavet af guld.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Blob
Senior Medlem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Geografisk sted: Randers

#26 Indlæg af Blob »

Det vil sige at jeg går ikke helt galt med 1/4" tryk og 3/4" retur?
1/2" bliver måske for lille som retur?

Jeg har ca. 3bars tryk.
Det er en gt28 turbo.

Ja det ville sku være træls at brænde noget pga. fejlmontering. Det koster jo hurtigt en masse...

Tak for hjælpen

Mvh Jakob
Besvar