aktiv intercooler (airconditioner)

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
skovbamsen
Junior Medlem
Indlæg: 91
Tilmeldt: 04 mar 2004, 22:30

#21 Indlæg af skovbamsen »

hvis i begynder at rode med det her skal i være opmærksom på at så kold luft, afkøler div. objekter på den's vej i forbrændingskamret.
og kondencering af brændstof vil opstå hvis i prøver at nå ned under et vist punkt. (diesel er ikke så udsat da det jo primært sprøjtes i forkammer eller direkte i forbrændingskamret)

den umidelbare fordel ved væske/luft cooler med en konstand tilgang af en specifik temperatur at væske(termostatstyret) gør at man justere div map i tænding og fuel mere konkret..

desuden kan en spiral/varmevækseler til brænstof nedsænkes i væsken og dermed yderlige nedbringe temperarturen i ladeluften.
det kan også bruges til vandindsprøjtning.


nu når vi er begynd kan man jo også lige så godt sætte en mindre køler på bilen og så sekundært køle kølevandet i en ekstra varmevækseler. og der ved opnå bedre flow i gennen motorrumet som så sænker temperaturen yderligere.
Billede
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#22 Indlæg af lqs »

den med kondenseringen af brændstoffet, læser man tit om... men har tilgode at opleve det i virkeligheden. tror mange af dem der mener det er et virkeligt problem lever i sugemotor/karboratortiden=ca omkring sidste istid! MVH søren
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#23 Indlæg af Ravnen »

lqs skrev:den med kondenseringen af brændstoffet, læser man tit om... men har tilgode at opleve det i virkeligheden. tror mange af dem der mener det er et virkeligt problem lever i sugemotor/karboratortiden=ca omkring sidste istid! MVH søren


HØRT! rigtige mænd går efter -20 grader på indsugningsluften...
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#24 Indlæg af HenrikGM »

Ravnen skrev:[]

HØRT! rigtige mænd går efter -20 grader på indsugningsluften...


Ikke ret mange opnår det dog.... :gnaek:
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
audi_claus
Senior Medlem
Indlæg: 349
Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Geografisk sted: Ebeltoft
Kontakt:

#25 Indlæg af audi_claus »

Der skal bare nok lattergas til - kommer ind med ca -80 grader -
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
Besvar