Side 3 af 4

: 11 mar 2007, 19:50
af Morten VJ
klyfax skrev:
lqs skrev:oven på motoren har en anden fordel i rally.... beskyttet mod stenslag og mindre på/af kørsler! MVH søren


Hey den havde jeg sku da ikke lige tænkt på...


Nej umiddelbart lyder det meget fornuftigt, Indtil man tænker over hvad tager så først smæk.
Køleren til motoren.
Hvem kommer i mål ham med hullet i intercoleren eller ham med hul i køleren til motoren :?:

Der ligger helt klart noget andet bag denne beslutning om ic over motoren.
Og vi kan kun gætte på hvad der ligger bag.
Vægtfordeling.
mindre front foran hjulene.
Mindre turbolag,
Vægtbesparelse, eller noget helt andet.

Stenslags teorien tror jeg ligger meget langt nede i denne beslutning.

Og her vil jeg lægge vægt på tror.

MVH

Morten

: 11 mar 2007, 21:34
af Slavteren
"fordelen" ved en rallybil er jo at den genrelt kører rimeligt stærkt, så der blir nok ikke taget så meget hensyn til hvordan den opfører sig i bytraffik og ved mc d. desuden har de jo resourser til at afprøve ventilation osv i en vindtunnel.

mht beskyttelse er det nok nemmere at beskytte en tynd vandkøler der ikke sidder ret langt freme i fronten, end en vand køler og en voksen ic. desuden kan køleren fyldes efter med vand hvis den blir lidt utæt, det kniber lidt med en ic.

til sidst kører de jo også med restriktion på indsugningssiden, og har meget bug for en god speederrespons.

: 11 mar 2007, 23:18
af Morten VJ
Slavteren skrev:"fordelen" ved en rallybil er jo at den genrelt kører rimeligt stærkt, så der blir nok ikke taget så meget hensyn til hvordan den opfører sig i bytraffik og ved mc d. desuden har de jo resourser til at afprøve ventilation osv i en vindtunnel.

mht beskyttelse er det nok nemmere at beskytte en tynd vandkøler der ikke sidder ret langt freme i fronten, end en vand køler og en voksen ic. desuden kan køleren fyldes efter med vand hvis den blir lidt utæt, det kniber lidt med en ic.

til sidst kører de jo også med restriktion på indsugningssiden, og har meget bug for en god speederrespons.


Jeg tror du har misforstået et eller andet med Proff. motorsport.
Der kører de efter vind eller forsvind, eller kør til det dør princippet.
En motor dør ikke pgaf et hul i intercoleren, men den dør grundet et hul i køleren, og man har ikke mulighed for at efterfylde.
Men udover dette så har du nogle gode argumenter for at ic er placeret over motoren.

MVH

Morten

: 12 mar 2007, 14:53
af subtimist
nu er der utallige muligheder for at se hvad andre har gjort prøv og kigge på nasioc. der kan du finde alt også en der har flyttet vandkøleren op som topmonteret, men jeg tror han kun bruger bilen til drag.
der er også en skør gut der har monteret både krumpressor og turbo på en legacy st.car det ser meget hjemmegjort ud men han køre 11 tider på 402 m. men pas på du kan let bruge alt for mange timer der hvis du er subaru fan.

PS. mangler du dele så skal jeg skrotte min gamle 2,2 na 4wd legacy fra 92 sidst i april når jeg kommer hjem næste gang.

MVH IB.

: 12 mar 2007, 22:27
af skassa
Jeg vil mene at der skal monteres en stor luft IC i fronten, det er en dejlig fornemmelse i forhold til den der ligger over gearkassen.

Det man mærker straks er når man har kørt i kø , eller holder og venter i rækken til 1/4mile sjov, så er temp over 60 grader i luften!, og er måske 5-10grader over med frontmonteret.

Jeg har prøvet begge dele, og der er forskel, på ring knutstorp, men 1,6bars tryk på Oe laderen, kan standard IC holde indsugningstemp ,nede på 45grader, når der er 20grader i luften,når man kommer ned og holde efter bane kørsel kunne temp blive omkring 90 grader :roll:

Det er ikke godt med vand IC, hvis man feks vilbruge den hårdt, som feks på bane, da den så selvfølgelig bliver varmere og varmere, og ikke kan få temp ned igen, når man blver ved med at presse på.

WRC bilen har faktisk ICén afskærmet lige bag kølergitteret , også med luft udtag gennem hjelmen, næsten som V-mount

/Skassa

Re: Intercooler...

: 13 mar 2007, 07:30
af HenrikGM
Olivier skrev:Nu kommer det evindelige spørgsmål som der er rigtig mange forskelige meninger om...

Hvad giver bedst køling: vandkølet intercooler eller frontmonteret intercooler?

Står lidt i et dilemma med min subaru.
Jeg vil selvfølgelig gerne have så lav indsugningsluft som mulig, men er frontmonteret virkelig så meget bedre?

Jeg har altid hørt at frontmonteret er det bedste, men hvad er jeres mening?

Og hvornår begynder IAT at være for høj?

Mvh Oliver


Hold da fast en lang tråd...

Oliver; skal bilen bruges til gadekørsel, Dragrace, eller banekørsel?

det er temmeligt afgørende for hvad du kan vælge, og slippe af sted med.

: 13 mar 2007, 09:58
af Olivier
Det var da vildt så lang tråden blev i den tid jeg ikke var ved min computer :D

Jeg skal bruge bilen som gadebil og hvad dertil hører, og selvfølgelig bane nogle gange om året...
Der er ikke snak om sindsygt mange heste, men omkring 320-330 stykker.

Min intercooler er vand med køler i fronten og der er ligeledes scoop til køling af den...

Såvidt jeg har forstået er det topmonterede luft-luft ic'er der sidder på de fleste subaruer, men ikke nogle af de føste bl.a min...

: 13 mar 2007, 10:00
af Olivier
og så må jeg sige tak for de mange engagerede indlæg!!!! :reading: :D

: 16 mar 2007, 01:40
af vognbjerg
så blev jeg forvirret....

jeg har såen set næsten skåret hul i min hjelm til en IC der skulle have lagt oven på motoren

alm.. luft-luft ic vel og mærke...

der skal selvfølgelig laves scoop mv.

vil bare ikke fortsætte hvis ideen ikk dur...

har selvfølgelig masser af plads ude i skærmene (G2) men hvorn gør man så??

og nej... den skal IKKE sidde under std. kofangeren :-)

: 16 mar 2007, 14:36
af grydesvamp
vognbjerg hvorfor ikka bare en g60 kofanger. ? der er plads til en ic derunder.. og det kan da se ganske fint ud..!