Erfaringer med N.Aa.k
Redaktør: Moderatorer
-
skassa
- Medlem
- Indlæg: 110
- Tilmeldt: 19 okt 2004, 21:37
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
skassa skrev:FMJ boksene er en helt anden liga af styrebokse,og kan slet ikke sammenlignes med ms.
De kan feks køre canbus, og alle trigger systemer,
De bliver/skal til at, bruges på den nye swift gti, som kører canbus, på faktisk alt!.
Det kan en af Flemming jensen´s bokse altså styre!!!
/SKassa
Der kan man bare se, det var jeg så ikke klar over.
MVh Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele 
-
Ch
- Indlæg: 8
- Tilmeldt: 23 dec 2006, 12:11
- Geografisk sted: København
skassa skrev:FMJ boksene er en helt anden liga af styrebokse,og kan slet ikke sammenlignes med ms.
De kan feks køre canbus, og alle trigger systemer,
De bliver/skal til at, bruges på den nye swift gti, som kører canbus, på faktisk alt!.
Det kan en af Flemming jensen´s bokse altså styre!!!
/SKassa
Så har jeg talt kort med Nokken.
Det er rigtigt at denne motorstyring KAN udbygges til at håndtere canbus, men det er ikke en del af "standardpakken".
/Christian
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Kun til en sammenligning, MS kan næsten også køre med de fleste cranktrigger hjul, og sensorer.
Canbus Hvad vil i bruge det til
Da alle kører forskellige komunikations protokoller, og ingen udover fabrikanten ved hvad de indeholder.
Hvis man vil have 2 enheder fra samme fabrikant til at tale sammen så har det sin berettigelse.
Ellers kommer det til at koste kassen.
Her er et eksempel.
På en Landrover Discovery3 Kommer bilen ind, da der er en fejl på luftaffjedringen.
Den kører på bumpstoppene.
I første omgang kigger man efter fejl i luftaffjederingen.
Og den melder at den mangler et signal fra dynamic control response modulet, som mangler et signal fra ABS modulet. som har fejl på bremselyskontakten.
Glem det med at man kan emulere canbus signaler, medmindre man har år til at finde ud af hvad de enkelte signaler betyder, eller er ven med udviklings afdelingen af den pågældene bil.
MVH
Morten
Canbus Hvad vil i bruge det til
Da alle kører forskellige komunikations protokoller, og ingen udover fabrikanten ved hvad de indeholder.
Hvis man vil have 2 enheder fra samme fabrikant til at tale sammen så har det sin berettigelse.
Ellers kommer det til at koste kassen.
Her er et eksempel.
På en Landrover Discovery3 Kommer bilen ind, da der er en fejl på luftaffjedringen.
Den kører på bumpstoppene.
I første omgang kigger man efter fejl i luftaffjederingen.
Og den melder at den mangler et signal fra dynamic control response modulet, som mangler et signal fra ABS modulet. som har fejl på bremselyskontakten.
Glem det med at man kan emulere canbus signaler, medmindre man har år til at finde ud af hvad de enkelte signaler betyder, eller er ven med udviklings afdelingen af den pågældene bil.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
skassa
- Medlem
- Indlæg: 110
- Tilmeldt: 19 okt 2004, 21:37
øhh,
Man skal feks bruge det på en swift gti, når den skal køre så det virker med styrevinkelsensor,tandstang osv. og alt andet på sådan en!
Man skal vel også kun bruge det til at få enheder fra samme bil til at snakke sammen?
Jeg ved at flemming lige nu makker noget med den elektriske servo på swiften.
det er bliver sådan en bil der kan købes komplet klar til enten bane ell. rally, der kommer til at være monteret med denne boks.
/skassa
Man skal feks bruge det på en swift gti, når den skal køre så det virker med styrevinkelsensor,tandstang osv. og alt andet på sådan en!
Man skal vel også kun bruge det til at få enheder fra samme bil til at snakke sammen?
Jeg ved at flemming lige nu makker noget med den elektriske servo på swiften.
det er bliver sådan en bil der kan købes komplet klar til enten bane ell. rally, der kommer til at være monteret med denne boks.
/skassa
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Netop i en landrover bruger man feks. lufttemp sensoren i LMM til styring af sædevarme.
En defekt på denne sensor, og ingen sædevarme.
Men det er ikke det der er det viktige.
Canbus er en måde at overføre data på imellem forskellige computere.
Og det bruger et specielt sprog.
1 og 0, problemet er at der ikke findes et fælles sprog.
Som feks. windows skal an lave et progam til windows så har man nogle klare retningslinier for hvordan programmet skal laves.
Disse retnings linier findes desværre ikke inden for canbussystemet, hvis vi taler biler.
Dette bevirker at enhver eftermonteret styreenhed skal programmeres specefikt til den enkelte bilmodel.
Og det koster både tid og penge.
Så bare fordi motorstyring x har canbus og den virker på bilmodel y.
Betyder det ikke at den virker på resten af alfabetet (bilmodeller/mærker)
Canbus i en motorstyring er i princippet værdiløst medmindre den kan tale med den bil man vil bygge styringen ind i.
MVH
Morten
En defekt på denne sensor, og ingen sædevarme.
Men det er ikke det der er det viktige.
Canbus er en måde at overføre data på imellem forskellige computere.
Og det bruger et specielt sprog.
1 og 0, problemet er at der ikke findes et fælles sprog.
Som feks. windows skal an lave et progam til windows så har man nogle klare retningslinier for hvordan programmet skal laves.
Disse retnings linier findes desværre ikke inden for canbussystemet, hvis vi taler biler.
Dette bevirker at enhver eftermonteret styreenhed skal programmeres specefikt til den enkelte bilmodel.
Og det koster både tid og penge.
Så bare fordi motorstyring x har canbus og den virker på bilmodel y.
Betyder det ikke at den virker på resten af alfabetet (bilmodeller/mærker)
Canbus i en motorstyring er i princippet værdiløst medmindre den kan tale med den bil man vil bygge styringen ind i.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
-
skassa
- Medlem
- Indlæg: 110
- Tilmeldt: 19 okt 2004, 21:37
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
skassa skrev:Jamen, det kan flemming og niels aage sagtens finde udaf!.
Det er jo ikke en DIY styring, så det bliver der jo ingen problemer med.
boksene husker også den sidste halve time,så når du kobler programmet på, kan du se loggen fra den sidste halve time
/SKassa
Og det har du self. på skrift
Eller er du ude på meget dybt vand
Det er ikke bare noget man sagtens finder ud af.
Her er et link til canbus opbygningen.
http://www.can-cia.org/can/
Selv bilfabrikkerne har deres små problemer med systemet.
Feks en styrenhed bliver ked af det fordi den mangler et signal fra en anden. og der står kun missing a message ikke hvilken besked.
Derfor opgraderes softwaren kontinuerligt, og bliver downloadet ved hvert service.
En uoriginal styring med canbus muligheder, vil blive meget modelspecefik, og ikke universal, uanset om det er DIY eller en mere proff Bygget box.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
