Side 3 af 5

: 13 dec 2006, 16:08
af wukshady
grydesvamp skrev:
er personligt ikke så meget til de metanol trækkere synes der er mere stil over en gammel traktor der kan sende en kæmpe pæl ud af skorstenen når den går fra land.


Der er faktisk også en tendens til, når der køres tractorpulling i f.eks. Herning, at "stock" klasserne trækker de fleste publikum. Stock-klasserne er dem som stadig ligner almindelige traktorer og også er baseret på en rigtig traktor. De vildeste her er Super-Stock, hvor der er frit valg mellem methanol og diesel. I EM-sammenhæng er det efterhånden kun danske Blue Power, der som dieseltraktor kan følge lidt med methanolerne. Men den er sjældent i top 5 længere...

Selvfølgelig er der også mange som gerne vil se de modificerede (dem med f.eks 5 us V8'ere eller 2-3 V12), men ikke helt så mange. Og specielt ved minipullerne er man ikke tvivl om at mange benytter lejligheden til at frekventere øl- eller pølsevognen...

: 13 dec 2006, 16:12
af HenrikGM
grydesvamp skrev:er personligt ikke så meget til de metanol trækkere synes der er mere stil over en gammel traktor der kan sende en kæmpe pæl ud af skorstenen når den går fra land.


Arr....det er nu temmeligt meget iorden når de ombygger en gammel dieseltraktor til methanol, med hjemmebygget topstykke(!!) og hæver omdrejningstallet til 3x det originale!
Det både lyder godt, ser godt ud, er flot bygget og lidt af et projekt at gennemføre.

Diesel og methanol har hver deres charme. Dem der bygger trækkere på købte rammer, købte færdige transmissioner, købte V8 motorer, købte alting synes jeg derimod er knap så fede. Ikke meget hjemmetuning over en plug-n-play KeithBlack motor.....

: 13 dec 2006, 20:55
af klyfax
wukshady skrev:
grydesvamp skrev:
er personligt ikke så meget til de metanol trækkere synes der er mere stil over en gammel traktor der kan sende en kæmpe pæl ud af skorstenen når den går fra land.


Der er faktisk også en tendens til, når der køres tractorpulling i f.eks. Herning, at "stock" klasserne trækker de fleste publikum. Stock-klasserne er dem som stadig ligner almindelige traktorer og også er baseret på en rigtig traktor. De vildeste her er Super-Stock, hvor der er frit valg mellem methanol og diesel. I EM-sammenhæng er det efterhånden kun danske Blue Power, der som dieseltraktor kan følge lidt med methanolerne. Men den er sjældent i top 5 længere...

Selvfølgelig er der også mange som gerne vil se de modificerede (dem med f.eks 5 us V8'ere eller 2-3 V12), men ikke helt så mange. Og specielt ved minipullerne er man ikke tvivl om at mange benytter lejligheden til at frekventere øl- eller pølsevognen...


At vi så har verdens bedste super-stock traktor på diesel, er vel også flot?

: 13 dec 2006, 22:30
af wukshady
klyfax skrev:
At vi så har verdens bedste super-stock traktor på diesel, er vel også flot?


Ihvertfald en af europa's bedste... Der kunne nok godt køre noget i USA, som er længere fremme i skoene. Uden at jeg dog ved en masse om det.

Men ja, det er da flot at den hører hjemme i lille DK :rock:

http://www.truckpower.dk/video/aars/blu ... 20aars.wmv

: 13 dec 2006, 22:34
af klyfax
Efter hvad jeg har hørt fra flere forskellige personer, som er til næsten alle store trækker træf i danmark, så skulle blue power være den bedste på diesel i verden!

: 13 dec 2006, 22:59
af wukshady
Jamen det vil jeg skam heller ikke betvivle. De har også været med i gamet i mange år. Siden 1992..

Og så hjælper det også altid at have en af landets største dieselpumpe-eksperter med i teamet...

: 13 dec 2006, 23:14
af grydesvamp
siger ikke metanol er kedeligt slet ikke ! og som henrik rigtigt nok siger er det fedest hvis man kan se at det er manden selv der har været igang..

diesel fremfor metanol.. hmm tja jeg kan godt li røg ;) og så er der ikke noget federe end at se en halv primitiv (men forbandet effektiv) lille supermajor med en kæmpe lader på siden ;)

: 14 dec 2006, 07:56
af Andy
wukshady skrev:Ihvertfald en af europa's bedste... Der kunne nok godt køre noget i USA, som er længere fremme i skoene. Uden at jeg dog ved en masse om det.

Men ja, det er da flot at den hører hjemme i lille DK :rock:

http://www.truckpower.dk/video/aars/blu ... 20aars.wmv


Ja det kan vi godt være stolte af......Den går pisse godt..

Men i USA er det neremere Diesel traktorene der er de stærke, der er altid en eller to dieseler i top 5....

Mvh

Andy

: 14 dec 2006, 08:13
af Andy
Jesper H skrev:Er det noget de gør med vilje (ala launch control?) for at sparke liv i turboen?.


Det er ikke med vilje....

Det er nermere fordi hans dieselpumpe ikker kan nå og sprøjte hele mængden ind inden stemplet når toppunktet....

Det er generelt et problem på diesel motore der skal forbrænde en meget højmængde olie...

Et eksempel fra std. traktor træk: Tag pumpen fra en Volvo 810 (Ikke for at genere dig Ole :wink: ) Hvis den er monteret med 10mm elementer kan den give ca 370mm3 olie pr stempel slag, men det tager ca 27 grader på pumpen= 54 garder på motoren!!!!!!!hvis vi presser motoren lidt kan vi starte indsprøjtningen ca 35 grader før top, vi mangler 19 grader..de 19 grader bliver sprøjtet ind EFTER stemplet er i top...og svarre til ca. 100 mm3(ca en 1/4 af hele mængden) diesel der ikke bliver til trækkraft men til sort røg....

Så det er derfor at knasten i pumpen skal slibes om...hvis den bliver slebet rigtigt kan vi nå og sprøjte alle 370mm3 ind før top....

Kodeordet i en god diesel pumpe er HURTIGHED.....

Mvh

Andy

: 14 dec 2006, 12:50
af Yugo Turbo
Det dufter fantastisk. og om det så end river 5 år af min levetid oppe i den ende hvor man alligevel sidder på plejehjem, så er jeg ret ligeglad... :mrgreen:

wukshady...
Hente sager mens minipullerne kører? det er så ABSOLUT IKKE min opfattelse at det er sådan herovre på sjælland når vi er til traktortræk i ryegaard grusgrav. og personligt ser jeg minipullere som noget at det største ved at tage til traktortræk. sammen med 2500 mod, 3500 mod og 4500 mod...
men det er jo bare mig.