Ignition map designer virker den ? + (Vis os DIT map)

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#21 Indlæg af Morten VJ »

Det var så lidt Daniel.
Men du mangler cellerne under 100 kpa linien.

Feks ved 1300 rpm har du 22 grader 100 kpa

Det vil give en række der ser således ud

Kpa grader
100 22
90 23
80 26
70 29
60 32
50 35
40 38
30 41

Jeg rydde op i min egen tabel, da jeg generelt har koncentreret mig fra 100 kpa og op på den
Nye motor.

Den ser således ud

Billede

De første test er meget lovende. Motorkraften er mere jævn.

Wildert måske burde du prøve at se på tændingen under de 100 kpa.
Da det ikke kun er et spørgsmål om økonomi, men også trækkraft
Og som jeg husker manøvre prøver, så brugte man en del af tiden til at balancere bilen med speederen.
Ps ekstra coden har en funktion der kan trække tænding ud ift. Luft temperatur.
Den kunne måske være nyttig.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#22 Indlæg af Havneren »

Jeg syntes godt nok det er en drabelig fortænding den forslår ved lave rpm!
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#23 Indlæg af Wildert »

Morten VJ skrev:Wildert måske burde du prøve at se på tændingen under de 100 kpa.
Da det ikke kun er et spørgsmål om økonomi, men også trækkraft
Og som jeg husker manøvre prøver, så brugte man en del af tiden til at balancere bilen med speederen.


Nu kører jeg jo FWD, og der er det lige knap så slemt - særligt med en relativt beskeden effekt. Umiddelbart synes jeg heller ikke jeg har problemer med at dosere kræfterne som sådan, men det kan jo ikke skade. Om ikke andet så kan jeg lære lidt af det.

Ps ekstra coden har en funktion der kan trække tænding ud ift. Luft temperatur.
Den kunne måske være nyttig.


Ja du nævnte den nede til træffet på Solrød-kanten for snart længe siden, og jeg har da læst lidt på den. Men jeg er ikke helt sikker på at det er det helt store hit. Den er - som jeg læser det - designet til at trimme sig udenom problemer med heatsoak. Men ok, det er jo bare et spørgsmål om at sætte værdierne rigtigt.
Men først og fremmest vil jeg have noget knock sense til at køre (eller i hvert fald forsøge på det), så jeg har en anelse om hvad jeg laver. Derudover pusler jeg med en "HomeDyno"-løsning så jeg kan få en tåget forestilling om hvorvidt jeg rent faktisk får mindre, samme eller mere effekt ud af justeringerne.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#24 Indlæg af Saab-Daniel »

Morten, ja, det har du da ret i, havde jeg faktisk lige overset ;)
Nyt map: Billede
Ikke prøvekørt endnu, men det kommer senere :)
Lad os se flere maps, vi ved jo der er folk derude der kører MSnS eller anden lækker motorstyring! :)
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#25 Indlæg af JPP »

Havneren skrev:Jeg syntes godt nok det er en drabelig fortænding den forslår ved lave rpm!


Jeg syntes i det hele taget at anvende faktor 3 over HELE linjen (over og under 100 Kpa) virker lidt skummelt, dels fordi retarderingen over 100 kpa bliver alt for kraftig, dels fordi avanceringen under bliver meget høj Jeg mener der som minimum skal differenteres for faktoren over og under 100 Kpa.
Brugeravatar
Brian SPC
Medlem
Indlæg: 184
Tilmeldt: 12 sep 2003, 10:57
Geografisk sted: Barrit
Kontakt:

#26 Indlæg af Brian SPC »

Her er min spark Table, og jeg har også vedhæftet min Fuel table, jeg kunne godt tænke mig at se nogle af i andres fuel tables, bare lige for at sammenligne dem.
Min er en 4cyl, 8v 2.0
Vedhæftede filer
Fuel-VE.JPG
Fuel-VE.JPG (71.48 KiB) Vist 3232 gange
Spark-VE.JPG
Spark-VE.JPG (70.22 KiB) Vist 3240 gange
Sierra 2.0i TT Solgt - Nu Kia Picanto ´09 & Volvo 940 2.3 GL Stc. B230FD
www.SPC-Net.dk
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#27 Indlæg af Morten VJ »

Her er et diagram over avanceringen på en B21 et fordeler, dvs. den motor der har turbo.

Det interessante er vacum avanceringen.

Billede

Hvis jeg læser det rigtigt Så er

130 kpa – 7 grader
120 kpa – 4 grader
110 kpa – 0 grader
100 kpa + 0 grader
90 kpa + 0 grader
80kpa + 2 grader
70 kpa + 13 grader

Det er så det man kan opnå med en dum fordeler tænding.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#28 Indlæg af JPP »

Brian SPC skrev:Her er min spark Table, og jeg har også vedhæftet min Fuel table, jeg kunne godt tænke mig at se nogle af i andres fuel tables, bare lige for at sammenligne dem.
Min er en 4cyl, 8v 2.0


Umiddelbart virker det som en lav avancering på 100 Kpa linjen for en 8v/4 cyll. Har du prøvet og se om du vinder ved højere avancering?
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#29 Indlæg af Wildert »

@Havneren og JakobM:
Nu er det jo KUN tænkt som et udgangspunkt - det er ikke den endegyldige sandhed.

@Brian:
Jeg synes din fuel table ser pææænt skummel ud. Er den på nogen måde trimmet ind?
Jeg synes at det er ret skummel at du har mere eller mindre samme VE fra 3600 og hele vejen ud ved et givent manifold(under)tryk. VE skulle gerne ligne din momentkurve. Det er ikke heeelt sandt for en turbobil, men du kører da med to små turboer ik'?
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
Brian SPC
Medlem
Indlæg: 184
Tilmeldt: 12 sep 2003, 10:57
Geografisk sted: Barrit
Kontakt:

#30 Indlæg af Brian SPC »

Jo den kører med 2 små turboer, hmm det kunne da godt være at jeg skulle se lidt mere på min spark table, nogen som evt vil komme med nogle forslag til rettelse ?
Sierra 2.0i TT Solgt - Nu Kia Picanto ´09 & Volvo 940 2.3 GL Stc. B230FD
www.SPC-Net.dk
Besvar