: 28 jun 2006, 19:06
Henrik, jeg tænker nogle gange på om du rent faktisk mener noget med det du skriver........
Hvis man nu gjorde det atraktivt for unge nybegyndere at starte i en ny og sikker bil med max en eller anden effekt, så ville det uden tvivl gøre en forskel.........men det vil som du så flot påpeger ikke tiltale alle, men vi kan IKKE rede alle.
Hvor mange biler kører galt pga bilens stand er for ringe?
Flere end du aner, jeg kan nævne et par konkrette tilfælde som jeg selv personligt har oplevet.
Var for år tilbage bagsæde passager i en Opel Kadett 1.3s, vi var 4 gutter på min størrelse(100++) og en 18 årig tøs som lige havde fået kørekort som chauffør, vi skulle i by og stemningen var høj. På et tidspunkt bliver manden på miderste plads bagi enig med sit røvhul om at det gas han har på den varme side af hullet skal ud og han slår en kæmpe skid, det giver lidt skubben på bagsædet og det sætter bilen i svingninger i sådan grad at den ender med at snurre rundt på vejen og ryge baglæns ud på en heldigvis flad mark............vi rammer ingen modkørende lastbil eller en meter dyb grøft, så havde konsekvenserne været en del af en statestik i dag.
Grunden var netop dårlig stand og en uerfaren chauffør, begge støddæmpere i bag var udtjente + et års brug
Næste eksempel er uden tvivl det tætteste jeg nogensinde har været på at blive hentet af manden med leen, jeg kommer alt for stærk på motorcykel rundt i en kurve på en hovedvej, modkørende er en Peugeot 205 som pludselig glider over i min vejbane og fortsætter ned i grøften3-4 meter foran mig.......grunden var en tabt bærekugle og resten af bilen var i samme stand...den 20 årige nyudklækkede student med HF2000 trøjen scorede helt sikkert ikke flere fyre den sommer da læber og tænder lignede noget der havde fået af en 2 kilos mukkert.
Jeg er sikker på at der er masser af andre der har oplevet det samme og hvis du vil ha flere eksempler så har min udemærkde hukommelse flere at byde på.
Begge uheld ville ALDRIG have sket i en nyere bil.
Jeg vil lade det være usagt om du kan håndtere den bil, men min påstand er at 90+% af nye bilister ikke er istand til at håndtere den forøgelse i "bilstørrelse" en afgiftsnedsættelse vil betyde.
For det første er det jo næsten en døds-synd at sige i dette land at man rent faktisk godt kan førte en bi, for det andet så skal den afgiftnedsættelse selvfølgelig ikke dække 400+ biler, men biler der er sikre, lav forurening og måske med et eller andet overvågningssystem, ikke et system som giver "bøder" ved 81½kmt, men et system der overvåger bilisten og kan udlæses ved evt. uheld.
Om så afgiften bliver fjernet vil det ikke forhindre unge mennesker i at køre galt, men der vil være en betydelig forskel i den hastighed hvormed det går galt. Airbag og alverdens sikkerhed redder ikke fjolset bag rattet fra at gøre noget pokkers dumt.
skal det forstås som en påstand om at nye biler med airbags, sikkerheds og deformations zoner ikke er mere sikre end gamle Volvo'er, Opeler og Toyotaer ??
Når en 18årig MC pilot fiser ind i et sving på sin spritnye R1 med 100km/t for meget, så redder afgiftsnedsættelsen ham ikke en cm, tværtimod er den direkte medvirkende til at slå ham ihjel.
Så er vi pludselig ovre i en helt anden diskution.........
Hvis man nu gjorde det atraktivt for unge nybegyndere at starte i en ny og sikker bil med max en eller anden effekt, så ville det uden tvivl gøre en forskel.........men det vil som du så flot påpeger ikke tiltale alle, men vi kan IKKE rede alle.
Hvor mange biler kører galt pga bilens stand er for ringe?
Flere end du aner, jeg kan nævne et par konkrette tilfælde som jeg selv personligt har oplevet.
Var for år tilbage bagsæde passager i en Opel Kadett 1.3s, vi var 4 gutter på min størrelse(100++) og en 18 årig tøs som lige havde fået kørekort som chauffør, vi skulle i by og stemningen var høj. På et tidspunkt bliver manden på miderste plads bagi enig med sit røvhul om at det gas han har på den varme side af hullet skal ud og han slår en kæmpe skid, det giver lidt skubben på bagsædet og det sætter bilen i svingninger i sådan grad at den ender med at snurre rundt på vejen og ryge baglæns ud på en heldigvis flad mark............vi rammer ingen modkørende lastbil eller en meter dyb grøft, så havde konsekvenserne været en del af en statestik i dag.
Grunden var netop dårlig stand og en uerfaren chauffør, begge støddæmpere i bag var udtjente + et års brug
Næste eksempel er uden tvivl det tætteste jeg nogensinde har været på at blive hentet af manden med leen, jeg kommer alt for stærk på motorcykel rundt i en kurve på en hovedvej, modkørende er en Peugeot 205 som pludselig glider over i min vejbane og fortsætter ned i grøften3-4 meter foran mig.......grunden var en tabt bærekugle og resten af bilen var i samme stand...den 20 årige nyudklækkede student med HF2000 trøjen scorede helt sikkert ikke flere fyre den sommer da læber og tænder lignede noget der havde fået af en 2 kilos mukkert.
Jeg er sikker på at der er masser af andre der har oplevet det samme og hvis du vil ha flere eksempler så har min udemærkde hukommelse flere at byde på.
Begge uheld ville ALDRIG have sket i en nyere bil.
Jeg vil lade det være usagt om du kan håndtere den bil, men min påstand er at 90+% af nye bilister ikke er istand til at håndtere den forøgelse i "bilstørrelse" en afgiftsnedsættelse vil betyde.
For det første er det jo næsten en døds-synd at sige i dette land at man rent faktisk godt kan førte en bi, for det andet så skal den afgiftnedsættelse selvfølgelig ikke dække 400+ biler, men biler der er sikre, lav forurening og måske med et eller andet overvågningssystem, ikke et system som giver "bøder" ved 81½kmt, men et system der overvåger bilisten og kan udlæses ved evt. uheld.
Om så afgiften bliver fjernet vil det ikke forhindre unge mennesker i at køre galt, men der vil være en betydelig forskel i den hastighed hvormed det går galt. Airbag og alverdens sikkerhed redder ikke fjolset bag rattet fra at gøre noget pokkers dumt.
skal det forstås som en påstand om at nye biler med airbags, sikkerheds og deformations zoner ikke er mere sikre end gamle Volvo'er, Opeler og Toyotaer ??
Når en 18årig MC pilot fiser ind i et sving på sin spritnye R1 med 100km/t for meget, så redder afgiftsnedsættelsen ham ikke en cm, tværtimod er den direkte medvirkende til at slå ham ihjel.
Så er vi pludselig ovre i en helt anden diskution.........